Foto: Adobe Stock
Valdības sestdien pieņemtais lēmums slēgt Latvijas gaisa telpu Krievijas komerclidojumiem nozīmē, ka izmantot Latvijas gaisa telpu ir aizliegts Krievijā reģistrētu aviokompāniju lidmašīnām, neatkarīgi no valsts, kurā tās ir reģistrētas, portālam "Delfi" skaidro "Civilās aizsardzības aģentūra" (CAA).

CAA apstiprina publiskajā telpā izskanējušo informāciju, ka arī pēc Latvijas gaisa telpas slēgšanas to ir izmantojuši gaisa kuģi, kuri ir izmantojuši Krievijas lidlauku vai gaisa telpu.

Kā skaidro CAA, izmantot Latvijas gaisa telpu, ielidot tajā, kā arī izlidot no Latvijas lidlaukiem ir aizliegts Krievijā reģistrētu pārvadātāju gaisa kuģiem, neatkarīgi no tā, kurā valstī ir reģistrēti konkrētie gaisa kuģi.

Taču vienlaikus Latvijas gaisa telpu nav aizliegts izmantot ES un citu valstu pārvadātāju gaisa kuģiem, tajā skaitā privātajiem gaisa kuģiem.

Latvijas un citu valstu noteiktais aizliegums izmantot tās gaisa telpu ir īpaši vērsts tieši pret Krievijas pārvadātājiem. Latvijas izdotie gaisa telpas ierobežojumi ir koordinēti kā kaimiņvalstu, tā Eiropas līmenī, norāda CAA.

Aģentūras rīcībā esošā informācija liecina, ka ES līmeņa un dalībvalstu individuāli noteiktās sankcijas civilās aviācijas jomā ir nesušas pirmos rezultātus – ES valstu kompānijas, kas dažādu līgumsaistību ietvaros bija nodevušas gaisa kuģus Krievijas pārvadātājiem, lauž līgumus un nodod gaisa kuģus ES un citās valstu pārvadātājiem.

"Ja Latvija aizliegtu izmantot gaisa telpu visu valstu pārvadātāju gaisa kuģiem, kuri izmantojuši Krievijas lidlauku vai gaisa telpu, nekoordinējot šādu rīcību ar sabiedrotajiem, tā būtu Latvijas vēršanās pret ES un citu valstu pārvadātājiem, vājinot Latvijas un ES valstu civilo aviāciju, kas nav sankciju mērķis," norāda CAA.

Arī CAA saņem citu ES uzņēmumu interesi par viņiem piederošo, bet Krievijas pārvadātāju rīcībā nodoto gaisa kuģu izvešanu no Krievijas. Tādēļ Latvijas gaisa telpu var šķērsot arī Krievijā reģistrēti gaisa kuģi, kuri neveic komercpārvadājumu (tajā nav pasažieru), kas tiks nogādāti nodošanai ES pārvadātājiem.

Savukārt Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars aģentūrai LETA pavēstīja, ka tiek sagaidīts, ka Eiropas Komisija (EK) jau šodien noteiks paplašinātus nosacījumus pret Krievijas aviosatiksmi, vienoti koordinētus visās ES valstīs, tajā skaitā aizliegumu Eiropas gaisa telpu izmantot Krievijā reģistrētiem privātiem gaisa kuģiem. Tiklīdz EK tos apstiprinās, šādi ierobežojumi stāsies spēkā arī Latvijā.

Kokars informēja, ka gaisa kuģiem, kurus apkalpo Krievijas aviosabiedrības, Latvijas gaisa telpa ir slēgta jau pašlaik, neatkarīgi no lidojuma mērķa un valsts, kurā aviosabiedrības gaisa kuģis ir reģistrēts.

Svētdien gaisa telpā piefiksētie lidaparāti, kas pārlidoja Latviju no Krievijas ES virzienā, ir Eiropas valstu līzingu kompāniju gaisa kuģi, skaidroja Kokars. Sakarā ar noteiktajām sankcijām ES valstu kompānijas, kas dažādu līgumsaistību ietvaros bija nodevušas gaisa kuģus Krievijas pārvadātājiem, strauji reaģējot, lauž līgumus un atgūst savus aktīvus. Tas nav komercpārvadājums, un reisā netiek pārvadāti pasažieri, uzsvēra Kokars.


Valdības uzklausītajā informatīvajā ziņojumā norādīts, ka, ņemot vērā, ka Krievija 2022. gada 24. februārī ir sākusi plaša mēroga militāru agresiju pret Ukrainu, un saskaņā ar Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 89. pantu Satiksmes ministrijai tiek atļauts veikt nepieciešamos pasākumus, lai Krievijā reģistrētu pārvadātāju gaisa kuģiem neizsniegtu lidojumu atļaujas komerclidojumiem Latvijas gaisa telpā.

Satiksmes ministrijā portālam "Delfi" skaidroja, ka šādi ierobežojumi pieņemti saskaņā ar Lietuvu un Igauniju, kas faktiski nozīmē, ka Krievijas komercreisiem slēgta gaisa telpa virs visām trim Baltijas valstīm.

Līdz šim līdzīgus lēmumus ir pieņēmušas vairākas Eiropas valstis. Šādi lēmumi tiek pieņemti pēc tam, kad jau ceturto dienu turpinās Krievijas armijas iebrukums neatkarīgajā Ukrainā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!