Foto: Latvijas Valsts ceļi/Renārs Koris
Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanā ir noslēgusies ziemas sezona; valsts autoceļu uzturēšanā ieguldīti 25,7 milj. eiro, ziņo VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU)

Līdz ar to ir pārtrauktas LAU ziemas dienesta dežūras diennakts režīmā.

Lai samazinātu brauktuvju slīdamību un nodrošinātu drošākus braukšanas apstākļus autovadītājiem, šajā sezonā brauktuvju apstrāde ar pretslīdes materiāliem veikta vairāk nekā 490 tūkst. km garumā, autoceļu attīrīšana no sniega ar vienlaicīgu pretslīdes materiālu kaisīšanu 338,4 tūkst. km, autoceļu attīrīšana no sniega veikta vairāk nekā 133,7 tūkst. km un rievu izveide uz autoceļiem ar sniega vai ledus kārtu, kas sasniedz vismaz piecus centimetrus, tika veikta vairāk nekā 81,5 tūkst. pārgājiena km garumā.

Lai nodrošinātu efektīvāku un operatīvāku darbu veikšanu, arī šajā ziemas sezonā tika pielietotas mūsdienīgas tehnoloģijas – mobilie virsmas sensori, lietotne "Waze". Tie ir papildu informācijas kanāli, kas ziemas dienesta dežurantiem sniedz iespēju iegūt objektīvus datus par apstākļiem uz valsts autoceļiem un palīdz pieņemt operatīvu lēmumu par tehnikas sūtīšanu kaisīšanas/tīrīšanas darbu veikšanai. Mobilie virsmas sensori veic optiskus mērījumus un nosaka parametrus – mitruma, ūdens/ledus kārtas biezumu, saķeres līmeni ar autoceļa virsmu, brauktuves virsmas temperatūru un rasas punktu. Transportlīdzeklim tiek uzstādīts sensors, kas savienots ar mobilo tālruni vai modemu un iegūtajiem datiem līdzi seko LAU dežuranti. Kopumā desmit mobilie virsmas sensori tika izvietoti uz sadarbības partneru SIA "Orbita Logistics" un SIA "Miandum" kravas automašīnām, kuras naktīs un agrās rīta stundās regulāri pārvietojās pa valsts autoceļiem ar vislielāko satiksmes intensitāti.

Savukārt lietotnē "Waze" ikviens var ērti un ātri ziņot par notikumiem uz autoceļiem. LAU seko līdzi saņemtajiem ziņojumiem, tos izvērtē, nodod atbildīgajām struktūrvienībām informācijas pārbaudei un nepieciešamo darbu uzsākšanai.

Kā liecina Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra apkopotā informācija, ziema bija otra mitrākā novērojumu vēsturē un gaisa temperatūra bieži svārstījās ap 0C grādiem, līdz ar to uz autoceļiem veidojās apledojums un tika veikti slīdamības mazināšanas darbi. Visā valsts teritorijā bija stiprs sals, ilgstoša snigšana un puteņošana, līdz ar to sniega kārta vietām sasniedza pat pusmetru. Tika pieredzētas vairākas vētras kopā ar snigšanu un dažviet vēja brāzmas sasniedza pat 30 m/s, kas radīja ekstremālus braukšanas apstākļus autovadītājiem.

LAU veic gandrīz 200 dažādus ikdienas uzturēšanas darbus uz valsts autoceļiem. Uzturamo valsts autoceļu kopgarums ir vairāk nekā 20 tūkst. km, no tiem 9 129 km autoceļu ir ar melno segumu un 10 989 km ir grants autoceļu, kā arī ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti uz vairāk nekā 900 tiltiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!