Foto: LETA

Latvijā ir sarežģīta situācija sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA jomā, intervijā aģentūrai LETA atzina apdrošināšanas sabiedrības "Balta" valdes priekšsēdētājs Bogdans Benčaks.

Pagājušajā gadā tika grozīti normatīvi un paredzētas iespējas ceļu satiksmes negadījumos cietušai personai saņemt būtiski lielāku atlīdzību par nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem. Balstoties uz Rietumeiropas un Polijas pieredzi, "Balta" prognozē, ka arī Latvijā augs izmaksas par nemateriālajiem zaudējumiem cietušajiem. "Izmaksas augs, jo cilvēki ir labāk izglītoti un izprot savas tiesības. Tuvojamies Rietumeiropas tendencēm. Šī situācija apdrošināšanas tirgum rada galvassāpes," sacīja apdrošināšanas sabiedrības valdes priekšsēdētājs.

Pašlaik nozare gaida arī, kā attīstīsies situācija pēc Satversmes tiesas sprieduma lietā par apdrošināšanas atlīdzības apmēru par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem. Benčaka ieskatā, par šo jautājumu būtu jāsatraucas ne tikai apdrošinātājiem, bet arī valdībai, jo šāda situācija izveidojusies tāpēc, ka bija nepareizi ieviesti Eiropas Savienības lēmumi.

OCTA stratēģijas izstrāde patlaban ir "Baltas" vadītāja darbu lokā.

Benčaks atzina, ka Latvijas tirgū ir ļoti spēcīga konkurence, taču katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir jāatrod savas idejas, kā konkurēt. "Polijā visi domā, ka OCTA cenas ir pārāk zemas. Bet, ja salīdzina ar OCTA polišu cenām Latvijā, tad Polijā tās ir divreiz augstākas. Šādā situācijā ir jāatrod savas priekšrocības tirgū. Cita ceļa nav. Mums ir jābūt inovatīviem un efektīviem," sacīja "Baltas" valdes priekšsēdētājs.

Viņaprāt, apdrošināšanas tirgus Latvijā neko nav mācījies no gadījuma ar "Balvu", kurai pirms diviem gadiem finanšu tirgus uzraugs anulēja licences. "Tika gaidīts, ka pēc "Balvas" gadījuma tirgus mainīs pieeju, tomēr reakcijas īsti nebija," sacīja Benčaks.

Jau ziņots, ka OCTA nozare Latvijā gandrīz nemainīgi kopš 2004.gada strādājusi ar zaudējumiem.

Pērn OCTA nozares zaudējumi sasniedza 4,5 miljonus eiro, ieskaitot arī likvidējamās "Balvas" darbības rādītājus. Savukārt 2013.gadā OCTA nozares zaudējumi bija 3,7 miljoni eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!