Foto: Publicitātes foto

"Esmu sapratis, ka tīra, nesabojāta skaņa daudz precīzāk un spēcīgāk pārnes tās emocijas, ko klausītājā spēj izraisīt mūzika. Tieši vēlme pēc perfekcijas atskaņošanas procesā, bija mans galvenais dzinējspēks," teic uzņēmuma "Aretai" dibinātājs Jānis Irbe. Latvijas jaunuzņēmums "Aretai" ražo augstas kvalitātes skaņas pastiprinātājus (skandas), ir ieguvis balvas lielās starptautiskās skaņas aparatūras izstādēs un šobrīd ar savu produktu piedalās Latvijas ekspozīcijā izstādē "Expo 2020" Dubaijā. Attēlā no kreisās: Edgars Zvirgzdiņš un Jānis Irbe izstādē "Expo 2020" Dubaijā.

Mūsu saruna iesākās gandrīz pirms diviem gadiem, bet tolaik dažādi biznesa plāni tika atcelti pandēmijas dēļ, un likās, ka uz laiku viss apstāsies. Tomēr uzņēmums "Aretai" ir turpinājis veiksmīgi strādāt, un šobrīd tā skandas var dzirdēt arī Latvijas pastāvīgajā ekspozīcijā pasaules izstādē "Expo 2020" Dubaijā.

Kāds ir pareizais nosaukums jūsu ražotajam skaņas pastiprinātājam – skaļrunis, tumba vai skanda?

Latviskais nosaukums būtu "skanda", ko savulaik apstiprināja Latvijas Zinātņu akadēmijas terminoloģijas komisija, un mēs mēģinām ieviest šo nosaukumu. Tas ir elektroakustisks skaņas pastiprinātājs, kas sastāv no vairākiem savienotiem skaļruņiem, kas ievietoti korpusā. Angliski to sauc par "loudspeaker". Ražojam ļoti augstas kvalitātes skandas, un ar tām arī startējam starptautiskā tirgū.

Kā nonācāt pie idejas veidot šādu produktu? Vai tas saistīts ar jūsu izglītību, profesiju vai pieredzi?

Mūzikas aparatūra vienmēr ir bijis mans hobijs – jau kopš agras jaunības esmu abonējis un pētījis speciālo literatūru un žurnālus šajā laukā. Mani interesēja gan elektronika, gan akustika, bet studijas izvēlējos IT jomā, jo deviņdesmitajos gados radio aparatūras ražošana Latvijā bija sabrukusi.

Mani nekad neapmierināja veikalos pieejamās aparatūras kvalitāte, tāpēc vienmēr savus skaņas pastiprinātājus esmu būvējis pats. Esmu "labas akustikas fanātiķis", un aizvien centos uzlabot skaņu savām paštaisītajām skandām.

Mana profesionālā karjera tehnoloģiju laukā un vaļasprieks audio laukā ir gājuši paralēli, bet šobrīd tie sāk jau savienoties. Piemēram, mūsu skandās sākam izmantot skaņas straumēšanas servisus kā skaņas avotu, bet skandu daļa jau realizē pašu atskaņošanas procesu.

Kurā brīdī jūsu interese par elektroakustiku kļuva par jūsu jauno profesiju un uzņēmuma pamatu?

Man bija iespēja gandrīz gadu izmantot bērna kopšanas atvaļinājumam, un nolēmu šo laiku veltīt, lai attīstītu akustiskās lietas, kam darba aizņemtībā nopietni pievērsties nekad nebija iespējams. Noīrēju darbnīcu, investēju kvalitatīvā mēraparatūrā, padziļināti studēju gan specializēto literatūru, gan aizrautīgi lasīju skaņas profesionāļu un arī amatieru tiešsaistes forumus.

Sapratu, ka forumos cilvēki pievēršas vienām un tām pašām problēmām, uz kurām nav skaidras atbildes, un es sāku strādāt virzienos, kur bija neskaidrības. Es atradu šīs atbildes un izstrādāju pats savu metodoloģiju, kā noteikt skaļruņu kvalitāti. Mana īpašā metodoloģija palīdz ļoti ātri nonākt pie laba rezultāta, izvēloties un kombinējot skaļruņus skandā.

Iesākumā visu finansēju no saviem personīgiem līdzekļiem, bet vēlāk "Aretai" tika uzņemts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Radošo industriju inkubatorā, un tas mums ļoti palīdzēja gan piedalīties audio izstādēs, gan arī daļēji atgūt ražošanā ieguldītos līdzekļus. Pagaidām apzināti cenšamies nepiesaistīt ārējo kapitālu, jo saprotam – jo vēlāk to piesaistīsim, jo ilgāk varēsim saglabāt kontroli pār uzņēmumu.

Četrpadsmit gadus esmu dziedājis koros "Kamēr" un "Balsis", un savā smalkajā latviskumā mani ļoti uzrunāja Pētera Vaska un Riharda Dubras mūzika, bet patika arī daudzi citi kora darbi, piemēram, renesanses laikmeta mūzika.
Jānis Irbe
Tātad jūs savā darbā esat veicis vairākus jaunatklājumus?

Vispirms gribu minēt, ka vismaz pieci gadi pagāja eksperimentējot, lai nonāktu pie tā produkta un skanējuma, kas man bija pieņemams. Arī pandēmijas laiku izmantojām, lai līdz perfekcijai noslīpētu jauno skandu modeļu skanējumu. Tas ir process, kas turpinās vēl aizvien, jo man, iespējams, piemīt spēja labi sadzirdēt "nepareizās lietas", kas rodas atskaņojot skaņu.

Domāju, ka ir cilvēku kategorija ar īpaši augstām prasībām pret akustisko komfortu, kuri ir arī īpaši izvēlīgi attiecībā uz skaņas aparatūras kvalitāti. To varētu salīdzināt ar ēdiena baudītājiem – gardēžiem. Esmu sapratis, ka tīra, nesabojāta skaņa daudz precīzāk un spēcīgāk pārnes tās emocijas, ko klausītājā spēj izraisīt mūzika. Ja aparatūra nav pietiekami kvalitatīva, mūzika plūst kā caur nevienmērīgi biezu filtru, skanējums nav tembrāli līdzsvarots, un mēs daudz ko neuztveram. Tieši vēlme pēc perfekcijas atskaņošanas procesā, bija mans galvenais dzinējspēks. Šobrīd mūsu uzņēmums ir piecu patentu iespēju meklējumos, jo mums ir jāaizsargā savs intelektuālais īpašums, arī skandu dizaina paraugi.

Kas veido jūsu uzņēmuma komandu?

Esmu uzņēmuma dibinātājs, bet uzņēmuma partneris ir dizainers Edgars Zvirgzdiņš. Kopīgi izstrādājām skandas ārējo veidolu, paturot prātā, ka mūsu skanda ir veidota ne tikai kā mūzikas pastiprinātājs, bet arī kā interjera dizaina priekšmets. Vēlējāmies, lai skandu dizains būtu lakonisks un minimālistisks, bet tajā pašā laikā elegants un perfekts, piemēram, skandām no ārpuses nav redzama neviena skrūvīte.

Pagājušajā gadā mūsu komandai pievienojās Annija Kristiāna Sirmā, kas aktīvi virza biznesa attīstību. Ražošanā izmantojam ārpakalpojumu sniedzējus, bet filtru un skandu montāžu veicam paši, jo tā varam saglabāt kontroli pār kvalitāti un nosargāt mūsu metodoloģiju.

Foto: Publicitātes foto

Attēlā: "Aretai" skandas "Contra 350F"

Kad pirmo reizi "izgājāt plašajā pasaulē" ar "Aretai" skandu?

2013. gadā sāku apmeklēt lielās audiotehnikas izstādes Eiropā. Šajās izstādēs mūziku var klausīties atsevišķās speciāli iekārtotās telpās, un es sapratu, ka "lielo zīmolu" produkti, kas uz glancēto žurnālu vākiem izskatās brīnišķīgi un maksā pat simtos tūkstošu dolāru, nemaz neskan tik labi. Sapratu arī, ka manu skandu skaņa jau ir tuvu šim ļoti kvalitatīvajam segmentam, tomēr savu produktu attīstīju vēl piecus gadus. Tas man bija tāds solo darbs. 2018. gadā nolēmu, ka ar savu produktu esmu gatavs ieiet pasaules tirgū un nodibināju uzņēmumu "Aretai". 2019. gada maijā pirmo reizi piedalījāmies Minhenes izstādē "HiFi Deluxe Munich", tā saucamajā "mazajā izstādē", kurā tiek reprezentētas alternatīvas kompānijas lielajiem zīmoliem. Izstādē "HiFi Deluxe Munich 2019" mēs saņēmām Zelta godalgu, un mūs augstu novērtēja arī žurnālisti no ASV, Itālijas un citām valstīm. Ar savu debiju Minhenē jau bijām sacēluši zināmu viļņošanos skaņu tehnikas industrijā.

Kas jūsu skandu skaņu kvalitatīvi atšķir no citām skandām?

Mūsu skandām ir unikāls dizains, kas neasociējas ar regulāriem citu ražotāju produktiem. Par skaņu runājot, ir vairākas īpašības, kuras mums ir izdevies realizēt viena produkta ietvaros. Skandas nedrīkst "dūkt", kas norāda uz nekvalitatīviem basiem un ir tipiska problēma. Basam jābūt stingram, līdzenam un vienlaikus ļoti zemam, un mums ir izdevies to panākt. Skaņai jāiet telpā pietiekami plaši. Daudzu skandu labākā skaņa dzirdama tikai kādā vienā noteiktā telpas vietā. Mēs esam panākuši, ka šī skaņas "skatuve" ir plaša un dabiska, un tas rada sajūtu, ka cilvēks ir klātesošs dzīvā koncertā. Skaņai jābūt "tīrai" galvenajos reģistros – gan zemo, gan vidējo, gan augsto frekvenču zonās. Šo tīro skaņu ir grūti panākt, jo gan korpusiem, gan skaļruņiem, gan membrānām ir savas rezonanses. Piemēram, akustisko mūzikas instrumentu skaņa pamatā balstās uz rezonansēm – vijolei stīga ievibrē koku, bet koks un instrumenta forma iznes skaņu telpā. Savukārt skanda nedrīkst rezonēt, tai jānodod klausītājam tīra skaņa bez rezonanses "tembrālā iekrāsojuma". Lai samazinātu rezonanses, skandās tiek izmantotas samērā smagas un biezas skaļruņu membrānas, bet tās savukārt slāpē un "apēd" daļu klusākās skaņas un noplicina atskaņoto instrumentu dabisko tembru. Mūsu skandās esam panākuši tīru skaņu, izmantojot optimāla biezuma membrānas un pietiekami spēcīgus motorus, lai saglabātu gan dabisku tembru, gan dinamiku. Par mūsu skandu kvalitāti esam konsultējušies arī ar profesionāliem skaņas speciālistiem, un kopējais novērtējums ir ļoti atzinīgs.

Jūsu skandas ir kvalitatīva "luksus" prece, kam tomēr jācīnās ar lielu, atpazītu zīmolu produktiem.

Apmeklējot izstādes, esam sapratuši, kuri ir populārākie vai "ejošākie" produkti mūsu segmentā, un sākām attīstīt papildu produktus. Esam pabeiguši darbu pie mazākas skandas, kas ir aizsniedzamāka arī cenas ziņā – lielo skandu cena ir 45 000 eiro par pāri, bet vidējās maksā ap 20 000 eiro, mazās var iegādāties par 7000 eiro. Ir svarīgi atrast to "psiholoģisko robežu" cenai, ko cilvēki ir gatavi maksāt par augstas kvalitātes skandām. Jāpiebilst, ka mūsu produktiem dodam vairāku gadu garantiju, esam gatavi veikt profilaktisko remontu vai arī problēmu gadījumā nomainīt šo produktu. Šobrīd mums ir trīs skandu modeļi, bet strādājam arī pie jauniem, kas paredzēti daudzkanālu skaņas risinājumiem un mājas kinozālēm.

Pirms diviem gadiem plānojāt doties uz vienu no lielākajām Amerikas skaņas tehnikas izstādēm Čikāgā, bet pandēmijas dēļ izstāde tika atcelta. Kas jauns paredzēts nākotnē?

Mūsu mazākās skandas "Contra 100S" ar LIAA atbalstu no pagājušā gada oktobra līdz šā gada 31. martam tiek izstādītas Dubaijas "Expo 2020" pastāvīgā ekspozīcijā Latvijas stendā, kur tās ir iespējams arī paklausīties. Par tām jau esam saņēmuši cildinošas atsauksmes. No 18.-29. februārim citu jauno modeli – "Contra 200F" izstādīsim Latvijas dizaina un mākslas priekšmetu izstādē "Alserkal" galerijā, arī Dubaijā. Latvijā "Aretai" skandas var aplūkot un paklausīties mūsu sadarbības partneru dizaina telpā "Xcelsior Design Space".

Pagājušais gads mums dāvāja arī iespēju beidzot piedalīties izstādē "UK Audio Show" Apvienotajā Karalistē, kā arī atrast jaunus sadarbības partnerus un klientus. ASV izstāde "Axpona" Čikāgā pa šo laiku tika pārcelta trīs reizes, un plānots, ka tā beidzot notiks šogad aprīlī. Vēl šogad maijā beidzot plānota arī dalība izstādē "High-End Munich".

Foto: Publicitātes foto
Attēlā: "Aretai" skandas "Contra 100S"

Izstādēs parasti valda liela burzma un troksnis. Kā iespējams šādā vidē novērtēt skaņas kvalitāti?

Lielākajās izstādēs katram skaņas tehnikas eksponētājam ir atvēlēta atsevišķa telpa ar ērtiem krēsliem, kur izstādes apmeklētāji var ienākt, aizvērt durvis un mierīgi baudīt mūziku. Tā ir ļoti ekskluzīva un intīma pieredze, kad augstas kvalitātes mūzika klausītāju uzrunā ārkārtīgi tieši un nepastarpināti. Cilvēki, pirmo reizi apmeklējot šādu izstādi, saprot, cik tieši un emocionāli mūzika var iedarboties ne tikai "dzīvajā" koncertā, bet arī parastās telpās. Ir apmeklētāji, kas zina, ka finansiāli nekad nevarēs atļauties tik augsta līmeņa skaņas tehniku, bet tomēr brauc uz izstādēm, lai izbaudītu šo īpašo mūzikas pieredzi. Redzu viņos patiesu mīlestību pret mūziku, un ir cilvēki, kas demonstrācijas telpā nosēž pat stundu vai divas, kāri tverot katru nākošo dziesmu.

Kā skaņas avotu izmantojam augstas izšķirtspējas straumēšanas servisu, un varam atskaņot jebkuru dziesmu, ko apmeklētājs vēlas klausīties. Mūsu skandas ir piemērotas arī darbam ar lampu pastiprinātājiem, jo nodrošina nepieciešamo skaņas jutību. Dalībai izstādēs mums ir sagatavota mūzika, kas vislabāk izceļ mūsu skandu īpašības un kvalitāti.

Ko varat teikt par saviem klientiem?

Produkta tirdzniecība notiek ar mūsu partneru dīleru palīdzību. Klienti galvenokārt ir Eiropā – Vācijā, Zviedrijā, Apvienotajā Karalistē, bet ir arī citur, piemēram Apvienotajos Arābu Emirātos. Šobrīd aktīvi strādājam, lai ieietu ASV un Kanādas tirgos.

Jūs pats esat liels mūzikas mīļotājs. Kāda ir jūsu pieredze un aizraušanās mūzikā?

Man patīk mūzika, kas ir relaksējoša, bet kurā ir arī sociālais vēstījums. Jaunības gados lielu iespaidu atstāja grupu "The Police", "U2", "R.E.M.", "Pixies", "Midnight Oil" un mūziķes Lorijas Andersones (Laurie Anderson) agrīnie darbi. Pēdējā laikā man ir ļoti plašs mūzikas interešu spektrs. Ļoti mīļa man ir grupa "Dead Can Dance" – ar dziļiem, sakrāli vēsturiskiem tekstiem, mūzikā izmantojot senus, autentiskus instrumentus. Tā ir mūzika, kas paplašina redzesloku kā muzikālajā, tā atklāsmes kontekstā. Četrpadsmit gadus esmu dziedājis koros "Kamēr" un "Balsis", un savā smalkajā latviskumā mani ļoti uzrunāja Pētera Vaska un Riharda Dubras mūzika, bet patika arī daudzi citi kora darbi, piemēram, renesanses laikmeta mūzika. Darba laikā savukārt labprāt klausos ritmisku elektronisko mūziku – tā palīdz fokusēties uz procesu, un patīkamā veidā "dzen darbu uz priekšu".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!