Foto: LETA

Satiksmes ministrs Aivis Ronis ir pārliecināts, ka spāņu vilcienu būves uzņēmums "CAF" 15 dienu laikā atbildēs "Pasažieru vilciena" (PV) valdei par iespējamām vērienīgā vilcienu iepirkuma līguma izmaiņām, lai Latvija varētu saņemt ES līdzfinansējumu vilcienu iegādei, bet, ja vienošanos neizdosies panākt, līgumu varēs izbeigt bez jebkādām sankcijām.

Ronis pirmdien žurnālistiem sacīja, ka atbilstoši PV valdes locekļu un juristu teiktajam pašlaik riski saistībā ar vilcienu iepirkumu līgumu esot "minimāli", taču arī, ja neizdosies vienoties par līguma izmaiņām, vēl šī gada laikā varētu organizēt citu vilcienu iepirkuma konkursu.

"Šo iepirkumu saglābt ir iespējams, ja spāņu puse piekritīs "Pasažieru vilciena" [piedāvātajām] izmaiņām," pauda ministrs. Viņš gan neprecizēja, par kādām izmaiņām ir runa, jo līguma saturs ir komercnoslēpums.

Ja spāņu uzņēmums tomēr nepiekritīs līguma izmaiņām, esot pietiekami daudz laika slēgt jaunu, daudz mazāku konkursu, ko pagūt izdarīt vēl šogad.

Ronis uzsvēra, ka riski vilcienu iepirkumā bijuši "iekodēti" jau kopš tā pirmsākuma 2009.gadā, taču tieši šī valdība "norāva politisko stopkrānu", lai neiestātos valstij nevēlamas sekas. Tomēr Ronis nevarot garantēt, ka riski neīstenosies, taču tie pašlaik atbilstoši PV valdes un juristu secinājumiem "ir minimāli".

Jau ziņots, ka Eiropas Komisija (EK) joprojām neatbalsta vērienīgo vilcienu iepirkuma līguma tālāku virzību, strikti iebilstot, ka esošais līgums ar tā mainīto redakciju atbalstīts netiks.

Savukārt PV valde kopā ar uzņēmuma juristiem vienojusies līdz pirmdienai izstrādāt priekšlikumus jauno vilcienu iepirkuma līguma grozījumiem. Uzņēmuma vadītājs Artis Brikmanis atklāja, ka esošā līguma grozījumos ir jāiestrādā tādi nosacījumi, kas ļautu saņemt Eiropas Savienības (ES) fondu finansējumu vilcienu iegādes darījumam, jo esošā līguma redakcijā finanšu korekcijas risks ir ļoti liels.

Ronis aicināja amatpersonas atturēties no publisku vērtējumu izteikšanas par PV jauno vilcienu iepirkuma līgumu, pirms SM, PV un FM pārstāvji nav tikušies ar EK pārstāvjiem.

Savukārt finanšu ministrs Andris Vilks (V) iepriekš pauda pārliecību, ka, ņemot vērā PV veiktās vilcienu iepirkuma līguma izmaiņas un EK pozīciju, patlaban noslēgtais līgums ar spāņu uzņēmumu "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) būs jālauž.

EK nav mierā ar PV veiktajām izmaiņām vērienīgajā vilcienu iepirkuma konkursa līgumā un Latvijas institūcijām nosūtījusi gana nopietnu brīdinājumu.

EK vēstulē tika uzsvērts, ka turpinot īstenot pašlaik parakstīto līgumu valsts iestādes ne tikai pārkāps ES publisko iepirkumu noteikumus, bet EK arī var izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas nozīmētu, ka Latvijas pusei pašai nāktos segt 100 miljonus latu, kurus iepirkumā plānots saņemt no Kohēzijas fonda. Kopēja vilcienu iepirkums plānots 600 miljonu eiro (apmēram 430 miljoni latu) vērtībā.

Vēstulē EK valsts iestādes aicinājusi nekavējoties izskatīt situācijas alternatīvas un pieņemt nepieciešamos lēmumus. Lai gan plašāk tālākā rīcība netika izklāstīta, pastāvēja bažas, ka EK pārliecināt būs ļoti grūti un no komisijas puses var sekot vēl nopietnāka rīcība pret Latviju.


"Pasažieru vilciens" aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!