Foto: Publicitātes foto
21.gadsimtā mums ir dota unikāla iespēja būt un sevi apliecināt biznesā pasaules līmenī, būt līdzīgiem starp līdzīgajiem. Protams, ka katram uzņēmumam joprojām ir savas intereses, bet ir mainījusies sapratne par efektīvāko to īstenošanas veidu, "mežonīgo" kapitālismu un cīņu nomaina sociāli atbildīga tirgus ekonomika un sadarbība. Atrodot sabiedrotos, tāpat kā mazām valstīm un ekonomiskām, arī maziem uzņēmumiem paveras gandrīz tādas pašas attīstības iespējas, kā lielajiem tirgus spēlētājiem. Vēl vairāk – nereti cieša sadarbība un plašas manevra iespējas, kļūst par augošo uzņēmumu trumpi spēlē ar pārnacionālajām korporācijām.

Veiksmīga biznesa pamatā ir spēja apzināt gan savas, gan citu vajadzības, savienojot tās partnerības un izpratnes saitēm. Sadarbība ir šī gadsimta atslēgvārds. To der atcerēties, ja ir vēlme biznesā dzīvot ilgi un laimīgi.

Sadarbības pamatā ir vēl viens būtisks fenomens - dalīšanās. Ja iepriekšējos gadsimtos varējām runāt par objektīvi ierobežotu dalīšanos ar materiālās pasaules lietām, garīgo un kultūras mantojumu, informāciju, ko civilizācija uzkrājusi visā savā ilgās pastāvēšanas laikā, tad 21. gadsimts un tā atklājumi, īpaši jau sakaru tehnoloģiju jomā, būtiski paplašinājuši šo jēdzienu.

Vai zinājāt, ka mūsdienās vienā nedēļā laikraksts "The New York Times" publicē tikpat daudz jaunas informācijas, cik tika radīts visā 18. gadsimtā? Dalīšanās ar zināšanām un pieredzi, un teju neierobežota piekļuve visas pasaules informācijai, ir pilnībā transformējuši arī biznesu. Starpnozaru sadarbība ir kļuvusi par inovāciju inkubatoru.

Daudzi Latvijas uzņēmumi sekmīgi darbojas un konkurē iekšējā tirgū, taču, uzsākot eksportu bieži vien informācijas un zināšanu trūkuma, kā arī atšķirīgas uzņēmējdarbības vides, kultūras un valodas barjeru dēļ saskaras ar šķēršļiem. Tādēļ īpaši būtisks ir iekšējās un ārējas partnerības veicināšana, iekļaušanās starptautiskajās ražošanas un piegādes ķēdēs, vadības prasmju uzlabošana, efektīvas un tīras biznesa vides veidošana, infrastruktūras attīstība un pārmaiņu vadība.

Latvijas uzņēmēju konkurētspējas celšanai un eksporta apjomu palielināšanai, jāmeklē iespējas attīstīt jaunus un mūsdienīgus produktus un pakalpojumus, īpaši koncentrējoties uz tehnoloģijām un specializāciju. Tikpat būtiski ir apzināt un prast izmantot jau esošās konkurētspējas priekšrocības.

Būtiski ir veicināt uzņēmēju sadarbību ar izglītības un pētniecības institūcijām, atbalstot kopīgu projektu īstenošanu, tādējādi veicinot ātrāku nozaru un komersantu konkurētspējas celšanu, eksporta apjomu palielināšanu, inovācijas un jaunu produktu ražošanu.

Uzņēmumi visā pasaulē ne tikai koncentrē, bet arī dalās ar zināšanām, tāpēc ir likumsakarīgi un apsveicami, ka arī Latvijas uzņēmēji gatavi dalīties savā pieredzē ar citu jomu pārstāvjiem un dalība konferencē "Biznesa prognozes: redzēt tālāk" radīs jaunas idejas un inovatīvus risinājumus, bet galvenais – stiprinās esošās un veidos jaunas sadarbības.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!