Foto: Publicitātes attēli

Oktobra sākumā Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, tika atklāta starptautiskā izstāde "Expo 2020 Dubai", kas pusgada garumā pasaules valstu amatpersonām un uzņēmējiem kalpos par platformu jaunu ideju radīšanā un sadarbības tīklu veidošanā. Tā ir iespēja arī Latvijai ne tikai padziļināt sadarbības saites ar Tuvo Austrumu valstīm, bet arī iepazīstināt pasauli ar mūsu IT nozares uzņēmumu piedāvājumu.

Ja agrāk šis piedāvājums izpaustos kā zemākā cena pakalpojumiem, tad tagad ir citādi. Cena, protams, arvien ir nozīmīgs faktors klientu piesaistē, tomēr nozīmīgāka loma veiksmīgā produktu un pakalpojumu eksportā ir unikalitātei un kvalitātei. Tāpēc svarīgs ir vienots vēstījums, ar ko ejam ārvalstu tirgos. Tas šāda mēroga pasaules izstādēs un citās starptautiskajās platformās ir būtisks, demonstrējot priekšrocības pār citiem konkurentiem. Ar vienotu vēstījumu var realizēt ambiciozākas idejas un mērķus.

Vēstījumam "Expo 2020 Dubai" jābūt pietiekami jaudīgam, lai nākotnē spētu piesaistīt ārvalstu investīcijas Latvijas uzņēmumu un ekonomikas attīstībā. Tam jābūt balstītam esošajā realitātē un nākotnes potenciālā. Kā iespēja, ko varētu izmantot, ir Rīgas kā zinātnes, izglītības un inovāciju centra zīmols jeb "Zināšanu jūdze".

Uz šī koncepta nozīmīgo lomu un pamatotību norādīja arī Valsts prezidents Egils Levits Rīgas reģionālās vizītes apmeklējumā. "Zināšanu jūdzes" idejā jau patlaban labi iekļaujas četras universitātes, Nacionālā bibliotēka, kā arī Daugavas kreisā krasta biznesa organizācijas, kas, Valsts prezidenta vārdiem runājot, veido vienu no Rīgas izcilības puduriem, kurā koncentrējas jaunas idejas un top eksportspējīgi produkti un pakalpojumi ar augstu pievienoto vērtību. Biznesa organizāciju sinerģija ar augstskolu un zinātnisko institūtu intelektuālo un radošo kapacitāti ir tas potenciāls, kas veido Rīgas pievilcību un iekodē "Zināšanu jūdzi" par realitāti ekonomikas un zinātnes izaugsmei Latvijā.

Tāpēc ir nozīmīgi, ka "Expo 2020 Dubai", ko apmeklēs Valsts prezidents kopā ar "airBaltic", "MikroTik", "Squalio" un citiem nozīmīgiem Latvijas eksporta uzņēmumiem, izstādes biznesa forumā varēsim pārstāvēt ne tikai katrs savu darbības nozari, bet arī likt pamatus ārvalstu investīciju piesaistei un Rīgas "Zināšanu jūdzes" vēstījumam. Protams, "Zināšanu jūdze" vēl pilnībā nav materializējusies, tomēr priekšdarbi ir sākti. Kopīgo mērķu identificēšanai un īstenošanai ir noteicošā loma uzņēmējdarbības un inovāciju ekosistēmas izveidē. Bet tas, kādu vēstījumu sniegsim forumā un visas izstādes laikā, ietekmēs ne tikai mūsu veikumu Apvienoto Arābu Emirātu, bet visa Tuvo Austrumu reģiona tirgus iekarošanā. Tāpēc "Expo 2020 Dubai" ir laba platforma sadarbības kontaktu veidošanā, lai turpinātu piepildīt ambiciozo "Zināšanu jūdzes" ideju ar kvalitatīvu un ilgtspējīgu saturu.

Tāpat dalība izstādē un tur noslēgtie (vai jau pastāvošie) sadarbības līgumi var kalpot par labu priekšnoteikumu turpināt iesākto nākamgad, kad Latvijā norisināsies Trīs Jūru iniciatīvas samits un Biznesa forums. Šī iniciatīva ietver 12 Eiropas austrumu daļas valstis, kuru vienojošais motīvs ir divreiz straujāka ekonomiskā izaugsme nekā citviet Eiropā. Ņemot vērā, ka iniciatīvas partneri ir ASV, Vācija un Eiropas Komisija, šī mums būs lieliska iespēja izcelt Rīgu un Latviju kā reģiona zinātnes un attīstības centru, kura dominante ir "Zināšanu jūdze". Ir jāturpina darbs, lai labi sagatavotos notikumam un rastu labus sadarbības partnerus ar kopīgām tēmām. Cerams, ka Latvijas biznesa pārstāvji un akadēmiskās iestādes turpinās attīstīt labas idejas un projektus, kā arī meklēt atbilstošus sadarbības partnerus, kas spēj sniegt augstu pievienoto un saturisko vērtību šim notikumam. Tāpēc līdz samita sākumam ir nepieciešams atrisināt jautājumus, kas līdz šim kavējuši idejas attīstību. Kā vienu no tiem var minēt zinātnes centru un biznesa pārstāvju savstarpējo savienojumu trūkumu infrastruktūras ziņā. Tāpat jārisina idejā iesaistīto pušu sadarbības modeļu jautājumi, kas ļautu identificēt individuālos un kopīgos mērķus. "Zināšanu jūdzes" ekosistēmas izveidē ir svarīgi iesaistīt visus ieinteresētos dalībniekus jau stratēģiskās plānošanas līmenī.

Izstāde "Expo 2020 Dubai" ir Latvijas uzņēmumu lielā iespēja parādīt savus sasniegumus Tuvo Austrumu tirgū – labi attīstītā un pirktspējīgā reģionā, kas pieprasa inovācijas un augstu kvalitāti. Tas potenciāli ļauj radīt jaunas sadarbības iespējas ar turienes biznesa pārstāvjiem un veicināt investīciju pieplūdumu Latvijā un vietējos uzņēmumos, ko var izmantot tālākai "Zināšanu jūdzes" attīstībai. Darbs Tuvo Austrumu tirgus iekarošanā ir laikietilpīgs un apjomīgs, tomēr jau tagad esam ielikuši kāju durvīs un sadarbībā ar vietējiem uzņēmējiem īstenojam atsevišķus projektus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!