Foto: Publicitātes foto
Covid-19 pandēmijas diktētā nenoteiktība pērn pasaulē kāpināja pieprasījumu pēc dzīvības apdrošināšanas, tostarp arī Latvijā, kur šī pakalpojuma izaugsme sasniedza 8,5% pret 2020. gadu, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas dati. Vienlaikus pandēmija ir likusi pārskatīt un pilnveidot dzīvības apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanu – gan izplatīšanas, gan klientu apkalpošanas un piesaistes jomā.

Konsultāciju kompānijas "Capgemini" pārskatā par dzīvības apdrošināšanas tendencēm 2022. gadā (Top Trends in Life Insurance: 2022) attiecībā uz klientu vēlmēm pēc pandēmijas noskaidrots – apdrošināšanas ņēmēji sagaida, ka apdrošinātāji sniegs personalizētus padomus un būs sasniedzami 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā. Klientiem joprojām ir svarīgas profesionālas konsultācijas, taču viņi dod priekšroku tām piekļūt, izmantojot ērtus pakalpojumus un virtuālās iesaistes kanālus. Tāpēc dzīvības apdrošināšanas pakalpojumu izplatīšanas kanālu digitalizācija ir galvenā dzīvības apdrošināšanas tendence 2022. gadā.

Arī Latvijā pārdošanas procesa digitālizācija ir viens no galvenajiem dzīvības apdrošināšanas attīstības virzieniem šogad un turpmākajos gados. Lielākais izaicinājums ir digitalizāciju apvienot ar kvalitatīvu konsultāciju sniegšanu, kas ir būtiski, lai klienti izprastu visas specifiskās pakalpojuma nianses, kādu dzīvības apdrošināšanā ir gana daudz.

Latvijā pagaidām nav precīzas uzskaites, cik liela daļa dzīvības apdrošināšanas pakalpojumu tiek iegādāti digitālā vidē. Tāpat ES dalībvalstīs un arī Latvijā nav vienotas normatīvo aktu sistēmas dzīvības apdrošināšanas digitālās tirdzniecības regulējumam, kāda ir, piemēram, Āzijas valstīs kā Indijā – tādas izveide ir viens no tuvākās nākotnes uzdevumiem.

Palīdz nesmēķēt un sportot

Sekojot pasaulē augošajam veselīga dzīvesveida kultam, apdrošinātāji savos piedāvājumos arvien plašāk iekļauj veselības un labklājības pakalpojumus.

Kā norāda "Capgemini", dzīvības apdrošinātāj biežāk piedāvā labsajūtas iniciatīvas, lai veicinātu klientu veselību, atbalstītu veselīgu dzīvesveidu un uzlabotu attiecības ar apdrošināšanas ņēmējiem. Dzīvības apdrošinātāji arī sadarbojas ar labsajūtas platformām un sponsorē pasākumus, kas mudina klientus ēst labāk, vingrot, atmest smēķēšanu un samazināt alkohola lietošanu. Zīmīgi, ka pandēmijas laikā 81% dzīvības un veselības apdrošinātāju saviem produktiem pievienojuši veselības un labklājības piedāvājumus, atklāj "Capgemini" dati.

Līdzīgi kā pasaulē, arī Latvijā veselības apdrošināšana kļūst pieprasītāka – pērn tā piedzīvojusi izaugsmi par 9% un arī šogad varētu būt līdzīgs sniegums. Pandēmijas ietekmē viens no veselības jomā straujāk augošajiem virzieniem, ko stimulē arī apdrošinātāji, ir telemedicīnas attīstība. Eiropas telemedicīnas tirgus vērtība no 10,6 miljoni ASV dolāru 2020. gadā 2026. gadā trīskāršosies, sasniedzot 29,9 miljonus dolāru, liecina kompānijas "Uniglobal" dati.

Lielais pieprasījums apliecina, ka telemedicīna ir ērts, drošs veids, kā, neraugoties uz ierobežojumiem, parūpēties par savu veselību. Attīstoties tehnoloģijām, piedāvājums nākotnē kļūs arvien plašāks. Arī Latvijas apdrošinātāji piemērojas pārmaiņām un veselības apdrošināšanas polišu īpašniekiem apmaksā attālinātās ārstu konsultācijas, kas kļūst pieprasītākas.

Fokusā – datu drošība

Digitalizācijas attīstība apdrošinātājiem rada vēl vienu izaicinājumu – tā ir datu drošība. Ņemot vērā starptautisko apdrošināšanas kompāniju piedzīvotos uzbrukumus informācijas sistēmām un to, ka apdrošinātāju rīcībā ir arī sensitīvi klientu dati, kuru noplūde nav pieļaujama, datu drošības risinājumu pilnveidošana visā pasaulē ir absolūta apdrošinātāju prioritāte, kur iegulda lielus līdzekļus.

Rūpes sagādā arī apdrošināšanas ņēmēju arvien biežākās un smagākās veselības problēmas. Kā norāda "Capgemini", straujās pārmaiņas liek dzīvības apdrošinātājiem pārskatīt uzņēmējdarbības modeļus un domāt par inovāciju attīstību. Tā rezultātā globāli sagaidāmas dažādas jaunas, uz klientu orientētas iniciatīvas, piemēram, apdrošināšana, kas ir vērsta uz klientu līdzdalību, kā arī jauni produkti nepietiekami aizsargātiem klientu segmentiem.

Ilgtspēja zaļākai nākotnei

Būtisks dzīvības apdrošināšanas attīstības virziens globāli un arī Latvijā ir ilgtspēja, kas saistīta ar globālo klimata mērķu sasniegšanu un oglekļa izmešu samazinājuma plāniem. Dzīvības apdrošinātāji pasaulē ir lielākie ilgtermiņa resursu pārvaldnieki, kas iegulda sev uzticēto naudu dažādos finanšu instrumentos. Eiropas mērogā tie ir triljoniem eiro, kas būtiski stimulē ekonomisko attīstību. Zaļajam kursam uzņemot apgriezienus, nākotnē apdrošinātāji arvien biežāk atteiksies ieguldīt videi nedraudzīgos instrumentos kā ogļu vai citu fosilo energoresursu ieguve u.c. Tādejādi apdrošinātāji sekmē ilgtspējīgas, videi, planētai draudzīgas uzņēmējdarbības attīstību, un nākotnē zaļā spiediena ietekmē šī tendence arvien pieaugs.

Vēl viena būtiska dzīvības apdrošināšanas tendence Latvijā ir uzkrājumu pieaugums ieguldījumu fondos un citos tirgum piesaistītos finanšu instrumentos. Dzīvības apdrošināšanas izaugsme šajā segmentā pērn, salīdzinot ar 2020. gadu, bija 24%, kas ir ievērojams kāpums. Pandēmijas ietekmē cilvēkiem pēdējos divus gadus ir bijusi ierobežota iespēja tērēt līdzekļus, tāpēc vairāk naudas tiek novirzīts uzkrājumos, tostarp dzīvības apdrošināšanā ar līdzekļu uzkrāšanu, kas ir apsveicama tendence. Tiesa, Latvijā, salīdzinot ar ES valstīm, dzīvības apdrošināšanā parakstīto prēmiju proporcija kopējās apdrošināšanā parakstītajās prēmijās joprojām ir ievērojami mazāka: ja ES valstīs dzīvības apdrošināšanas prēmijas veido 60-80% no kopējā prēmiju apjoma, Latvijā – tikai 35-40%, kas apliecina šī apdrošināšanas veida lielo izaugsmes potenciālu mūsu valstī nākotnē.

Avots: Top Trends in Life Insurance: 2022 (capgemini.com)

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!