Foto: EPA/Scanpix/LETA

Eiropas Komisija atzinīgi vērtē šonedēļ panākto vienošanos starp Eiropas Parlamentu un Padomi par provizorisku politisku vienošanos, ar ko stiprina CO2 emisiju standartus jauniem lielas noslodzes transportlīdzekļiem, kuri no 2030. gada ienāk ES tirgū.

Regulā tiks noteikti jauni vērienīgi CO2 emisiju samazināšanas mērķrādītāji 2030., 2035. un 2040. gadam. Jaunie standarti nodrošinās, ka šis autotransporta nozares segments veicina pāreju uz bezemisiju mobilitāti un ES 2030. gada klimatisko ieceru vērienu un klimatneitralitāti līdz 2050. gadam, uzsver EK.

Vienošanās nosaka CO2 emisiju samazināšanas mērķrādītājus HDV 45% apmērā 2030.–2034. gadam, 65% 2035.–2039. gadam un 90% no 2040. gada salīdzinājumā ar 2019. gada līmeni. Regulas darbības joma ir paplašināta, un tagad šie standarti attieksies uz gandrīz visiem kravas automobiļiem (tostarp profesionālajiem transportlīdzekļiem, piemēram, kravas automašīnām, pašizgāzējiem vai betona maisītājiem no 2035. gada), pilsētas autobusiem, tālsatiksmes autobusiem un piekabēm. Īpatnējo emisiju samazināšanas mērķrādītāji ir noteikti arī piekabēm (7,5%) un puspiekabēm (10%), sākot no 2030. gada.

Lai paātrinātu pāreju uz bezemisiju sabiedrisko transportu visā Eiropā, jaunu pilsētas autobusu emisijas no 2030. gada ir jāsamazina par 90%. Visiem jaunajiem pilsētas autobusiem līdz 2035. gadam būs jābūt bezemisiju autobusiem.

Saskaņā ar provizorisko vienošanos Komisija līdz 2027. gadam pārskatīs regulas efektivitāti un ietekmi.

Šī pārskatīšana aptvers darbības jomas paplašināšanu, attiecinot to arī uz maziem kravas automobiļiem, metodiku tādu HDV reģistrācijai, kas darbojas tikai ar CO2 neitrālām degvielām, saskaņā ar ES tiesību aktiem un klimatneitralitātes mērķiem, oglekļa korekcijas koeficienta lomu pārejā uz bezemisiju lielas noslodzes transportlīdzekļiem un metodiku jaunu lielas noslodzes transportlīdzekļu pilna aprites cikla CO2 emisiju noteikšanai.

"Autotransporta radītās emisijas ir palielinājušās. Šodien panāktā vienošanās samazinās kravas automobiļu un autobusu piesārņojumu, samazinās emisijas un uzlabos gaisa kvalitāti visā ES. Ja mēs uz mūsu ceļiem ieliekam vairāk bezemisiju transportlīdzekļu, tas nāk par labu mums visiem. Ražojot vairāk bezemisiju transportlīdzekļu, Eiropas rūpniecībai būs spēcīgākas iespējas konkurēt, un tagad tai ir ilgtermiņa noteiktība par piemērojamajiem noteikumiem. Iedzīvotājiem būs tīrāks gaiss elpošanai, jo īpaši mūsu pilsētās," sacījis Eiropas Savienības klimata komisārs Vopki Hukstru.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!