Automobiļa iegāde no Vācijas paša spēkiem: kas jāzina pircējam?
Foto: Shutterstock

Katru gadu Latvijā tiek iegādāti un reģistrēti vairāk nekā 50 tūkstoši lietotu automobiļu, bet valstī populārākajā sludinājumu portālā šobrīd ir ap 18 tūkstošiem aktīvu automobiļu tirdzniecības sludinājumu. Tomēr ne mazums lietoto automobiļu pircēju savu nākamo spēkratu noskata nevis jau tā salīdzinoši plašajā Latvijas sortimentā, bet gan uzreiz Eiropas Savienības lielākajā automobiļu tirgū Vācijā, no kurienes to arī atgādā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Tikko no Vācijas" – šo vārdu salikumu sabiedrībā lieto ne tikai pozitīvā, bet arī ironiskā nozīmē. Kopš Latvijas neatkarības atgūšanas, kad valsti pārpludināja lietoti automobiļi no Rietumeiropas, "tikko no Vācijas" pārdošanas sludinājumos bija kvalitātes zīme. Tomēr ar laiku, kad jau atvestie automobiļi tepat aiz kritušā dzelzs priekškara gāja no rokas rokā, negodprātīgi tirgotāji par "tikko no Vācijas" uzdeva arī tādus, kas, piemēram, bija uz ātru roku "sagatavoti pārdošanai" tepat kaimiņos, Lietuvā. Tādēļ arī šodien tie, kuri patiešām vēlas iegādāties lietotu automobili nepastarpināti no Vācijas, izvēlas to darīt paši vai ar starpniekuzņēmuma palīdzību.

Interneta laikmetā Vācijas automobiļu tirgus ir viena datorpeles klikšķa attālumā. Gandrīz ikkatrs automobiļu interesents zina Eiropā lielāko transportlīdzekļu sludinājumu portālu Mobile.de, kurā aplūkojami simtiem tūkstošu pārdošanas sludinājumu ne tikai no Vācijas, bet arī citām Eiropas valstīm. Iespējams, par to mazāk dzirdēts, bet gandrīz tikpat populārs ir arī Autoscout24.de portāls – tajā ir krietni lielāks privāto pārdevēju sludinājumu īpatsvars nekā "Mobile.de".

"Aptuveni viena ceturtā vai pat viena trešā daļa no mūsu pārdotajiem automobiļiem ir pēc pasūtījuma no Vācijas. Jāsaka, ka piegādes pēc pasūtījuma pieprasījums aug," norāda Baltijas valstīs lielākā lietoto auto pārdevēja "BRC Autocentrs" vadītājs Matīss Mežaks.

Kā atklāj Mežaks, aptuveni puse no klientiem, kuri izvēlas iegādāties lietotu automobili pēc pasūtījuma no Vācijas, šim nolūkam atvēl 10 līdz 20 tūkstošu eiro budžetu. "Turklāt pēdējo mēnešu laikā pasūtījumam atvēlētā naudas summa ir tikai augusi," precizē Mežaks. Savukārt otra puse klientu no Vācijas izvēlas iegādāties gandrīz jaunu auto kā alternatīvu pilnīgi jaunam spēkratam no dīlercentra.

"Tirgus segmentā, kur lietotais automobilis maksā no 10 līdz 20 tūkstošiem eiro, Latvijā uz vietas kvalitatīvu automašīnu piedāvājums ir niecīgs," klientu motīvus automobili pasūtīt Vācijā skaidro Mežaks. Savukārt ekskluzīvākus automobiļus vietējie iedzīvotāji izvēlas iegādāties Vācijā, jo Latvijā uz vietas ne vienmēr iecerētais modelis ir pieejams vēlamajā komplektācijā, kā arī kvalitatīva un labi aprīkota mazlietota auto iegāde Vācijā nozīmē jūtamu ietaupījumu iepretim tāda paša, bet jauna auto iegādei dīlercentrā.

Automobiļa iegāde no Vācijas paša spēkiem


Kad iekārotais automobilis ir noskatīts kādā no Vācijas sludinājumu portāliem, būtībā ir divi veidi, kā noslēgt darījumu un atgādāt automobili uz Latviju, – vai nu darīt visu pašam, vai arī izmantot starpnieku. Ja ir labas vācu valodas zināšanas (ne vienmēr vācieši, īpaši, ja pārdevējs ir privātpersona, sarunu brīvi var uzturēt angļu valodā), tad var pa tiešo sazināties ar pārdevēju, uzzināt visas interesējošās detaļas par automobili un pieprasīt atsūtīt automobiļa apkopes vēsturi apliecinošus dokumentus.

Noderīgs palīgs uzticama pārdevēja izvēlē "Mobile.de" sludinājumu serverī ir pārdevēju reitinga sistēma – juridiskajām personām (auto plačiem, auto saloniem) ir reģistrēts savs profils "Mobile.de" sistēmā, kurā norādīts, cik sen šis uzņēmums darbojas savā jomā un kādas ir pircēju atsauksmes par to, tostarp vērtējums piecu ballu sistēmā, kas skaidri parādīts pie katra šī uzņēmuma pārdošanas sludinājuma.

Ja ir nolemts doties uz Vāciju pēc nolūkotā auto, atpakaļ to var nogādāt, vai nu pašam visu ceļu braucot ar jau iegādāto spēkratu, vai arī no Lībekas ostas ar prāmi dodoties uz Ventspili. Ja nolūkotais automobilis atrodas kādā no Vācijas lielākajām pilsētām Polijas robežas tuvumā, piemēram, Berlīnē, Leipcigā vai Drēzdenē, vietu uz autovedēja (treilera) loģistikas kompānijās var atrast par cenu, sākot no 300 eiro. Jo tālāk no Latvijas vai autopārvadātāja plānotā maršruta ir nolūkotais automobilis, jo augstākas būs treilera izmaksas.

Paša automobiļa reģistrēšanai Latvijā nepieciešams ārvalstīs izdots īpašuma tiesības apliecinošs dokuments jeb pirkuma līgums (Vācijas gadījumā to sauc par "Kaufvertrag"), uz kā pamata pēc tam Ceļu satiksmes drošības direkcijā notiek transportlīdzekļa reģistrācija.

Spēkrata iegāde Vācijā, izmantojot kādu starpniekuzņēmumu


Ja nepārvaldāt vācu valodu, kā arī nav pārliecības vai laika pašam veikt visu procedūru, ļoti izplatīta prakse šajā gadījumā ir izmantot kādu starpnieku, kurš saziņu ar pārdevēju, dokumentu noformēšanu un loģistiku nokārto klienta vietā. Ar to nodarbojas gan privātpersonas, gan arī uzņēmumi. Ir pat auto tirgotāji Latvijā, kuru mājaslapā, iekopējot "Mobile.de" vai "Autoscout24.de" konkrētā sludinājuma saiti, uzreiz tiek parādīts izcenojums, cik izmaksās šādu auto atgādāt un noformēt Latvijā. Proti, šāda "vienas pieturas" risinājuma – no klikšķa Vācijas sludinājumu portālā līdz automobiļa atslēgām un reģistrācijas apliecībai jūsu kabatā – izmaksas vairumā gadījumu ir no 1000 eiro.

Lai arī starpnieka izmantošana var būt dārgāka, nekā to visu izdarīt pašam, pieredzējuša palīga izmantošanai ir vairākas priekšrocības. Būtiskākā ir tā, ka Latvijā bāzētajam vairāk pieredzējušajam starpniekam ir savi aģenti Vācijā, kuri pircēja nolūkoto automobili aizbrauc pārbaudīt klātienē, pēc kā vietējo pārstāvi informē par atbilstību sludinājumā norādītajam un konstatētajiem defektiem, tostarp pārbaudot automobiļa virsbūvi ar krāsas biezuma mērītāju un pieslēdzoties spēkrata elektroniskajai borta sistēmai ar diagnostikas portatīvo datoru. Ikviens interesents šāda procesa aizkulisēs var ielūkoties, skatoties "YouTube" portālā "Denis Rem" kanālu krievu valodā, kuru veido Vācijā dzīvojošais Deniss, kurš iztiku pelna, pēc pircēju un starpnieku pieprasījuma dodoties un klātienē pārbaudot pārdošanā esošos automobiļus.

Ja automobiļa stāvoklis atbilst sludinājumā norādītajam, pircējam nevajadzētu lolot cerības ar pārdevēju sarunāt būtisku atlaidi. Ja Latvijā lietoto automobiļu tirgū ir jau sena norma prasīto cenu nokaulēt aptuveni 10 procentu robežās, tad Vācijā, kas ir lielākais automobiļu tirgus Eiropā un kur spēkratus iegādei lūko pat vēl no tālākām zemēm nekā Latvija, nokaulēt pat pāris simtu no cenas ir jau liels sasniegums.

Tāpat būtiska priekšrocība, izmantojot pieredzējušu starpniekuzņēmumu, ir par Vācijā noskatīto automobili šeit norēķināties kredītā vai līzingā. Ja automobili plānojat nopirkt un no Vācijas atgādāt paša spēkiem, tad ar pārdevēju būs uzreiz jānorēķinās pilnā apmērā, lai iegūtu īpašumtiesību apliecinājumu, uz kā pamata automobilis tiek reģistrēts Latvijā. Tomēr, ja šāda naudas apjoma uzreiz nav jūsu rīcībā, ar pārdevēju par automobiļa iegādi norēķinās starpniekuzņēmums, bet jūs kā pircējs finanšu saistības ar starpniekuzņēmumu varat noformēt ar kredīta vai līzinga palīdzību.

"Lietotu auto iegādei piemērotākais ir auto kredīts, kura summa ir, sākot no 1000 eiro līdz 25 000 eiro," komentē Altero.lv finanšu salīdzināšanas platformas līdzīpašnieks Artūrs Kostins. "Auto kredītam nav obligāts KASKO, nav nozīmes auto vecumam, un auto var reģistrēt uz klienta, nevis aizdevēja vārda, kā tas ir auto līzinga gadījumā. Ir vērts pievērst uzmanību gada procentu likmei, kas ir no 6,9% līdz pat 35% gadā.

Ja pirkuma brīdī auto nav reģistrēts Latvijā uz privātpersonas vai juridiskas personas vārda, auto līzingu nav iespējams noformēt, taču patēriņa kredītu var, naudu saņemot savā kontā pirms vēlamā auto pirkuma brīža, kas sniedz iespēju iegādāties auto ārpus Latvijas.

Aizdevuma līgumā ir svarīgi pievērst uzmanību auto reģistrācijas apliecības iesniegšanas termiņam, jo, neievērojot šo termiņu, var tikt palielināta gada procentu likme. Vēl svarīgs aspekts ir aizdevēja auto kredīta komisijas maksa par noformēšanu un tās apmaksas kārtība – komisijas maksa par noformēšanu var tikt iekļauta ikmēneša maksājumā vai arī tikt atskaitīta no pieprasītās kredīta summas, kas izsniegšanas brīdī var radīt situāciju, ka uz savu konta numuru saņemsiet mazāku summu, nekā pieprasījāt, līdz ar to pirkuma brīdī nebūs pietiekami daudz naudas līdzekļu un darījums var izjukt. Ir vērts salīdzināt un noskaidrot visas nianses, pirms saņemat līgumu parakstīšanai."

Reģistrējot no ārvalstīm atvestu automobili Latvijā, muitas nodoklis nav jāmaksā, ja spēkrats iegādāts Eiropas Savienībā (piemēram, jau minētajā Vācijā). Ja lietotu spēkratu pērkat no autotirgotāja, kas ir juridiskā persona, pievienotās vērtības nodokli (PVN) var iekasēt un var arī neiekasēt – tas rēķinā var būt norādīts atsevišķi. PVN iekasēšana atkarīga no tā, kā autotirgotājs izvēlējies aprēķināt PVN. Savukārt, ja pērkat kā privātpersona Vācijā lietotu auto no citas privātpersonas, darījums netiek aplikts ar PVN.

Transportlīdzekļu reģistrācija jāveic piecu dienu laikā pēc to ievešanas Latvijā. Latvijā par pirmreizējo transportlīdzekļa reģistrāciju u jāmaksā aptuveni 50 eiro, kā arī automobiļa ekspluatācijas nodoklis atkarībā no tā vecuma, svara, jaudas u. c. parametriem.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Altero
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form