Foto: DELFI
Keramikas izstrādājumu ražotāja "Vaidava Ceramics" pirmsākumi meklējami vēl kolhoza "Vaidava" laikos, bet jaunais uzņēmuma zīmols tika izveidots 2015. gadā ar mērķi eksportēt savu produkciju, jo bija skaidrs, ka vietējais tirgus ir par mazu.

"Vaidava Ceramics" pirmsākumi meklējami vēl kolhoza "Vaidava" laikos, un būtībā nākamgad uzņēmumam aprit jau 40 gadu, kaut juridiski tas noformēts vēlāk. Nozīmīgs laiks bija 1986. gads, kad pievienojās Jānis Balodis, kas sāka attīstīt keramikas izstrādājumu ražošanu un, Latvijai atgūstot neatkarību, uzņēmumu privatizēja. "Vaidava Ceramics" ir reģistrēta 1993. gadā.

Zīmols "Vaidava Ceramics" tika izveidots 2015. gadā ar mērķi eksportēt savu produkciju, jo bija skaidrs, ka vietējais tirgus ir par mazu. Vaidavas zīmols ir veidots ķīļu rakstā, uzsverot uzņēmumu īpašnieku rūpes par tradīcijām. Uzņēmuma līdzīpašnieks un valdes loceklis Guntars Sticers atklāj, ka kādu laiku ir bijušas arī šaubas, vai iekļaut nosaukumā anglisko "Ceramics".

Uzņēmums ražo funkcionālus dizaina traukus no tīra Latvijas māla. "Ejam pret tendenci – arī keramikas produktu nozarē mode mainās samērā ātri, bet mēs ražojam tādus traukus, kas nebūs zaudējuši savu aktualitāti arī pēc 10-20 gadiem," stāsta Sticers. Uzņēmumam ir trīs pamatprincipi dizaina izstrādē – vienkāršība, ilgmūžība, autentiskums.

Ražošanā tiek izmantoti tikai Latvijā iegūti dabīgas izcelsmes izejmateriāli (māls) un Latvijā radīts dizains. Ražošanas process ir pakārtots ilgtspējības principiem – māls ir iegūts tuvējās Lodes raktuvēs, samazinot ogļskābās gāzes izmešu daudzumu tā pārvadāšanai. Savukārt pārstrādes procesā nepaliek pārpalikumi, jo mālu var izmantot atkārtoti. "Izmantojam glazūras, kas nesatur svinu un kadmiju, glazūru pārpalikumus izmantojam atkārtoti. Krāsnis darbinām ar elektrību. Cenšamies ražot tā, lai nekas nepaliktu pāri, rūpējamies par vidi," teic Sticers.

Šogad "Vaidava Ceramics" ir viens no finālistiem Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras "Eksporta un inovāciju balva 2019" konkursā, divās kategorijās "Importa aizstājējprodukts" un "Rūpnieciskais dizains" ar trauku kolekciju "Eclipse". Tā radīta pirms diviem gadiem. Sticers stāsta, ka funkcionālā dizaina trauku kolekcija veidota, turpinot Latvijas podniecības tradīcijas un materiālus, apvienojot tos ar mūsdienu formu un estētiku. Trauku eksterjeram izmantota sena apstrādes tehnika "Terra Sigillata", kas pielāgota mūsdienu materiālu un ražošanas prasībām. Tās dizains tapis sadarbībā ar dizaineri Laimu Grigoni. Izveidotā kolekcija kopš 2018. gada ir pieejama veikalos 14 ES valstīs un Japānā, kā arī e-vidē. Latvijā uzņēmums sadarbojas ar dizaina veikaliem un lielveikaliem, piemēram, "Stockmann" un "Sky".

Tā kā radītā kolekcija ir skandināviski vienkārša un tīra, dienvidu valstis tai nav mērķtirgus. Vislabākais noiets ir Vācijā, Austrijā, Baltijas valstīs, Skandināvijā un Šveicē. "Šveice mums ir tālākais dienvidu punkts. Esam ielikuši kāju durvīs arī Japānā, tomēr šajā tirgū ir jābūt ļoti, ļoti pacietīgiem," stāsta Sticers.

Uzņēmumā novērojuši, ka traukus lielākā daļu cilvēku joprojām pērk uz vietas, veikalā. "Mūsu nozare atpaliek no kopējām e-komercijas tendencēm, līdz ar to mūsu apgrozījumā ap 20% veido e-tirdzniecība," vērtē Sticers. Uzņēmums izmanto pasaulē populāras platformas – "Etsy", "Amazon", "Handmade UK", "Fy", kā arī savu e-komercijas veikalu. Vienlaikus labus rezultātus devusi dalība interneta izstādēs, piemēram, "Nuucon" un "Eporta". Nav šaubu, ka arī keramikas nozarē pieaugs e-komercijas loma.

"Cenšamies savietot tās metodes, kuras izmantoja pirms 100 gadiem, ar mūsdienu tehnoloģijām," norāda Sticers. Uzņēmums ražo gan dizaina traukus, gan arī tradicionālos traukus un puķupodus. Dizaina trauki veido ap 55% no kopējā apgrozījuma, puķupodi – 25%. Kopējais uzņēmuma apgrozījums pērn bija 237,1 tūkstotis eiro, kas ir 13% pieaugums, salīdzinot ar gadu iepriekš. "Eclipse" kolekcijas apgrozījums ir ap 70 tūkstošiem eiro. Šogad uzņēmumā plāno pārsniegt 2018. gada rezultātus.

Sticers atklāj, ka, piemēram, latviešiem cieņā ir specifiski puķupodi – tiem ir jābūt bez glazūras iekšpusē un ar caurumiņu apakšā. Ne visur citur pasaulē ir līdzīgi. "Puķupodu ražošana ir automatizējama, tomēr mēs esam tikai ceļā uz to. Tad mums vajadzētu lielākas telpas un daudz vairāk māla. Šobrīd lielāku potenciālu saredzam dizaina trauku ražošanā," uzskata Sticers.

Keramikas trauku tirgus Eiropā ir apmēram divu miljardu eiro apmērā, Latvijā – vien 3,3 miljoni eiro. "Esam pēdējie Latvijas keramikas izstrādājumu ražotāji. Jā, ir mākslinieki, kas veido savas kolekcijas, tomēr tā nav lielmēroga ražošana," secinājis Sticers. Šajā nozarē apmēram 70% veido HORECA sektors un 30% – mājsaimniecības. "Vaidava Ceramics" orientējas uz mājsaimniecību segmentu, tiek lēsts, ka uzņēmumam ir apmēram 11-12% nozares tirgus Latvijā.

Kopš 2015. gada uzņēmums audzē eksporta apjomus, tomēr tas izdodas lēnām. "Ir tiešām daudz jāstrādā, bet vēlamies turpināt investēt eksportā," stāsta Sticers. Daudzās nozarēs dominē mazākā cena, un keramikas industrija nav izņēmums. "Mēs strādājam "premium" segmentā, kur svarīgāks ir stāsts, nevis tikai cena," uzskata Sticers.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!