Foto: DELFI.LV

Pērn vismaz 41% no algotiem darbiniekiem Latvijā piedzīvojuši izdegšanas pazīmes, pētījumā noskaidrojusi pētījumu kompānija "Kantar", bet Eiropā aizvien vairāk cilvēkiem diagnosticē izdegšanas sindromu. Ko Latvijas uzņēmumi preventīvi dara, lai savlaicīgi atpazītu izdegšanas pazīmes darbiniekos? Par to eksperti runāja "Delfi" platformas #darbavietas rīkotajā diskusijā "Labbūtība kā prioritāte: uzņēmumu pieredze un izaicinājumi ceļā uz veselību darba vietā".

Viens no izdegšanas pamanīšanas stūrakmeņiem ir – zinoši vadītāji, kas tur roku uz pulsa. Una Bitmane, ''Elfa Distrelec'' Klientu atbalsta nodaļas vadītāja stāsta, ka viņu uzņēmums strādā pie tā, lai ikvienam darbiniekam iespējams iepazīties ar dažādiem materiāliem, apmeklēt seminārus un iziet apmācības, kas saistītas ar darbinieku labbūtības un izdegšanas tēmām. Tāpat palīdz arī regulāra, ieplānota saruna starp vadītāju un darbinieku, kurā parunāt kā par darbu, tā sajūtām. 

Svarīgi ir arī darbiniekiem likt saprast, ka nav jābaidās par to runāt. Tu vari iet pie vadītāja, tu vari aiziet pie personāldaļas. Ikkatram ir jāspēj saprast un noķert momentu, kad nav labi. Kā mēs kā vadītāji vēl to varam nolasīt? Noteikti pamanām, ja darbiniekam pēkšņi mainās viņa rezultāti, tad mēs saprotam – kaut kas nav kārtībā.

Una Bitmane, ''Elfa Distrelec'' Klientu atbalsta nodaļas vadītāja

Pazīmes, ka darbinieks, iespējams, ir uz izdegšanas ceļa, ir dažādas – kādam krītas produktivitāte, sasniegtie rezultāti, citam mainās uzvedība. Tāpēc ir svarīgi, ka uzņēmumā izdegšana nav tabu tēma, un par to var runāt atklāti. Sandra Siliniece, ''Cognizant'' Personāla vadītāja Baltijā atgādina, ka nedrīkst aizmirst pamata lietas – likumiem. “Vecā labā darba likumdošana, kur ir zināmas normas ierakstītas, ko valsts ir noteikusi – šis ir tas minimums, par ko jums būs paskatīties. Virsstundas, atvaļinājumi, darba grafiki un tā tālāk,” pauž Sandra Siliniece. Katram izdarot vienu mazu soli savai labsajūtai, kopējā labbūtība uzlabosies. 

Tam piekrīt arī Edgars Pīlips, ''Luminor'' Darbinieku pieredzes un atalgojuma daļas vadītājs: “Likums mums jau daudz ko pasaka priekšā. Tā kā atvaļinājumi – ir saplānoti, nav saplānoti? Kā tu ņem šīs brīvdienas, kādi tev ir tie atvaļinājumi, cik tev viņi ir piepildīti vai nav piepildīti.” Ārpus darba pavadītajam laikam ir jābūt kvalitatīvam, tādam, kas patiesi liek atslēgties no uzņēmuma pienākumiem. 

Foto: DELFI.LV

Kādi ir izdegšanas cēloņi un darbinieku rakstura tipi, kas izdeg? Zane Caune, "EY Latvija" partnere novērojusi, ka izdegšana bijusi sastopama pandēmijas laikā, kad darbiniekam jāmanevrē starp vairākiem pienākumiem un uzligtā sloga. Savukārt izdegušie darbinieki bieži vien ir tie, kas sirgst ar perfekcionismu un nevēlas pievilkt darba devēju, tāpēc uzņemas vairāk, nekā spēj paveikt, rezultātā nespējot atzīt kļūdas. 

Reizēm jāapzinās – jo tu tālāk ej savā karjerā, nav iespējama tikai veiksme aiz veiksmes, būs arī kāda kļūme, no kā ir jāgūst mācības.

Zane Caune, "EY Latvija" partnere

Izdegšanas cēloņi mēdz būt arī vispārīgāki, kas izplešas ārpus viena uzņēmuma robežām, – pārsātinātā biznesa vide, speciālistu konkurence darba vidū. "Mēs visi esam tirgus apstākļos. Biznesi, īpaši vietējie, kuriem katru dienu jācīnās par izdzīvošanu, par peļņu, par savu pastāvēšanu. Tāpat arī cilvēki savā starpā konkurē, lai tiktu uz priekšu vai vismaz noturētos vienā vietā," pauž Marina Volkova, ''airBaltic'' Talantu piesaistes un attīstības komandas vadītāja. Kā vēl vienu faktoru nevar izslēgt arī nemitīgo informācijas plūsmu un notikumus visapkārt, kas neļauj atslābt. 

Kā apieties ar izdegšanu darbinieku vidū un kāda ir labbūtības prakse dažādos uzņēmumos? Par to diskusijas vadītāja Ilze Medne, podkāsta “HR Podcast” veidotāja, izvaicā diskusijas dalībniekus. Klausies un esi informēts par pieredzēm! 

Šī ir jau otrā "Delfi" radošās reklāmas satura aģentūras "Delfi Brand Studio" organizētā diskusija, kurā tiekas platformas #darbavietas partneru pārstāvji un runā par darba devējiem un ņēmējiem aktuāliem jautājumiem. Šoreiz diskusijā dažādu uzņēmumu pārstāvji dalījās pieredzē un zināšanās par darbiniekiem nepieciešamajām vieglajām jeb cilvēcīgajām prasmēm, bet pērn rudenī diskusijā par to, ko īsti nozīmē rūpes par darbinieku.

Platformas #darbavietas mērķis ir sniegt iespēju darba devējiem un darba ņēmējiem iepazīties tuvāk – parādīt uzņēmuma vērtības, iepazīstināt ar pieejamiem bonusiem, darba vidi, iekšējo uzņēmuma kultūru un citu informāciju, kas palīdzētu ideālajam darbiniekam atrast ideālo darbavietu. Tā līdz ar rakstu sēriju "Misija: dedlains", kur apkopoti dažādi darba ikdienā noderīgi padomi un pieredzes, ir vēl viens solis dažādu ar darba vidi saistītu tēmu aktualizēšanā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!