Foto: Publicitātes foto

"Latvijas dzelzceļš" (LDz) apgrozījums šogad deviņos mēnešos bija 103,839 miljoni eiro, kas ir par 25,6% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn, taču kompānijas peļņa bija nulle pretstatā zaudējumiem attiecīgajā periodā pērn, liecina uzņēmuma publiskotā informācija.

Finanšu pārskata vadības ziņojumā skaidrots, ka 2020.gada deviņos mēnešos LDz turpināja darbu pie pagājušajā gada pēdējā ceturksnī izvirzītajām prioritātēm - LDz koncerna darbības efektivitātes veicināšanas, pārskatot biznesa, organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, lai palielinātu koncerna saimnieciskās darbības efektivitāti un samazinātu izmaksas, kā arī koncerna konkurētspējīgas un ilgtspējīgas darbības nākotnē nodrošināšanas.

Vadības ziņojumā arī pausts, ka dažādu ekonomisku, ģeopolitisku procesu dēļ 2020.gada deviņos mēnešos turpinājās jau 2019.gadā sākušās kravu pārvadājumu samazināšanās tendences, turklāt kravu pārvadājumu apmēra kritumu negatīvi ietekmēja arī Covid-19 pandēmijas radītā situācija.

2020.gada deviņos mēnešos LDz publiskās lietošanas infrastruktūra izmantota, lai pārvadātu 10,214 miljonus pasažieru, veicot 4,503 miljonus vilcienu kilometru, un 17,451 miljonu tonnu kravas, veicot 3,595 miljonus vilcienu kilometru. Vilcienu kilometru skaits salīdzinājumā ar 2019.gada deviņiem mēnešiem ir samazinājies par 27,7%, tostarp kravu pārvadājumos par 45,4%, bet pasažieru pārvadājumos - par 2,4%.

Kravu pārvadājumu apmērs 2020.gada deviņos mēnešos samazinājies par 14,192 miljoniem tonnu jeb 44,9% salīdzinājumā ar 2019.gada deviņiem mēnešiem, kad tika pārvadāti 31,643 miljoni tonnu. Lielākais īpatsvars šogad kravu pārvadājumos bija importa pārvadājumiem - 69,5% no kopējiem pārvadājumiem. To apjoms 2020.gada deviņos mēnešos veidoja 12,124 miljonus tonnu, kas salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu ir samazinājums par 52,1%.

Šogad deviņos mēnešos pa dzelzceļu visvairāk pārvadāta nafta un naftas produkti, veidojot 24,3% kravu, kā arī akmeņogles - 20,1%. Vienlaikus minerālmēslu pārvadājumu īpatsvars kopējā pārvadājumu apmērā veidoja 10,1%, lopbarības pārvadājumu īpatsvars bija 7,8%, graudu pārvadājumu īpatsvars - 5,5%, koksnes un tās izstrādājumu īpatsvars - 8,8%, bet pārējās kravas - 23,4%.

Vadības ziņojumā arī minēts, ka pasažieru pārvadājumu apmērs 2020.gada deviņos mēnešos salīdzinājumā ar 2019.gada deviņiem mēnešiem ir samazinājies par 28,1% - līdz 10,214 miljoniem pasažieru. Covid-19 krīzes dēļ šobrīd ir apturēta pasažieru starptautisko pārvadājumu satiksme.

Ņemot vērā pārvadājumu apmēra kritumu, LDz budžets 2020.gadā paredz strādāt ar zaudējumiem. Kompānijā izstrādāts arī LDz koncerna krīzes rīcības plāns, kas paredz virkni pasākumu, izmaksu samazināšanai. Tā kā būtiska LDz izmaksu daļa ir saistīta ar darbinieku resursiem - darba samaksas izmaksām, pārskatot organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, 2020.gadā turpinās darbinieku skaita optimizācija.

Tajā pašā laikā vadības ziņojumā minēts, ka, neskatoties uz izmaksu optimizāciju, kā arī citiem darbības efektivitātes palielināšanas pasākumiem, LDz 2020.gadā nespēs īstenot finanšu līdzsvara nosacījumus, jo ieņēmumu kritums ir tik būtisks, ka LDz no saviem līdzekļiem nespēj segt visas izmaksas, kas ir saistītas ar dzelzceļa tīkla darbības nodrošināšanu pilnā apmērā un atbilstošā kvalitātē.

Lai uzņēmums varētu turpināt saimniecisko darbību valdība no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem ir Satiksmes ministrijai (SM) piešķīrusi 27,236 miljonus eiro, tostarp 14,225 miljonus eiro, lai nodrošinātu normatīvos noteikto izdevumu kompensēšanu par valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pasažieru pārvadājumiem, kurus veic saistībā ar sabiedrisko pakalpojumu līgumu un 13,011 miljonus eiro, lai veiktu avansa maksājumu normatīvos noteiktā valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nodrošināšanai. Turklāt LDz pamatkapitālā Ministru kabinets nolēma ieguldīt 32,422 miljonus eiro.

LDz apgrozījums 2019.gada deviņos mēnešos bija 139,589 miljoni eiro, bet kompānijas zaudējumi bija 2,2 miljoni eiro.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums.

Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDz infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!