Foto: Publicitātes foto
2020. gada decembrī Liepājas ostā pārkrautas 773 603,10 tonnas dažādu kravu, kas visā ostas pastāvēšanas vēsturē ir lielākais kravu apgrozījums decembra mēnesī, liecina tās sniegtā informācija.

Salīdzinot ar 2019. gada decembri, kravu apgrozījums pērn gada izskaņā ir palielinājies par 17,3 procentiem, savukārt salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi novembri pieaugums ir +48,5%.

Kā informē Liepājas SEZ valdes priekšsēdētājs Uldis Sesks, dažādu ekonomisku un ģeopolitisku apsvērumu ietekmē 2020. gads Liepājas SEZ pārvaldei un ostai kā galvenajam tās stūrakmenim bijis gana sarežģīts un izaicinājumiem bagāts. "Ostas decembra darbības rādītāji ar rekordaugsto kravu apgrozījumu ir apliecinājums, ka spējam kopīgi pārorientēties un pielāgoties noteiktiem darbības noteikumiem – ja nav ogļu, tad tiek krautas kokskaidu granulas, lauksaimniecības produkcija, šķelda, apaļkoki, cements u.c. Interesi par vietējo graudu pārkraušanu izrāda arī citas Latvijas ostas, mēs savukārt importējam soju, ko tālāk nogādājam Krievijā," skaidro Sesks.

Kopumā 2020. gads noslēdzies ar 6,6 milj. pārkrauto tonnu, kas par aptuveni 10% atpaliek no iepriekšējā gada rādītājiem. "Osta un tranzītbizness ir ļoti sensitīva nozare, un mēs to īpaši izjutām 2020. gadā – izmaiņas nozarē kopumā līdz ar Krievijas kravu samazinājumu, globālās pandēmijas ietekmi un ģeopolitiskiem aspektiem, kas ievērojami palielināja Latvijas ostu iekšējo konkurenci. Un diemžēl, kamēr nebūs vienota dzelzceļa tarifa, Rīgas brīvosta ir labvēlīgākās pozīcijās nekā citas ostas," stāsta Sesks.

Lielāko kravu apgrozījumu 2020. gadā Liepājas ostā nodrošināja Liepaja Bulk Terminal, pārkraujot 2,1 milj. dažādu lauksaimniecības kravu. Uzņēmuma vadībai gan bažas sagādā Rīgas ostas radītā konkurence, jo, samazinoties ogļu kravām, tur rodas arvien lielāka interese par graudu kravu piesaisti. "Mēs esam rietumos, tie 200 km mums rada grūtības paņemt Latvijas graudus, kas izaudzēti Zemgalē. Nevaram Liepājā atļauties samazināt tarifu līdz Rīgas līmenim, ko viņi var atļauties. Tas ceļš nevedīs pie pozitīva rezultāta kopumā. Tā jau jebkurš tagad atbrīvos ogļu laukumu, pateiks – kraujam graudus, un iedos zemāku cenu, bet tā kvalitāte tiek zaudēta," atzīst Liepājas Bulk Terminal valdes loceklis Juris Matvcejevs.

Foto: Publicitātes foto

2020. gadā Liepājas SEZ pārvalde noslēdza līdz šim vērienīgākos projektus 44,6 milj. eiro apjomā. Ir sakārtoti autoceļi, lai ērti nokļūtu gan uz graudu, gan prāmju termināliem, pilnveidota dzelzceļa infrastruktūra, lai palielinātu kravu aprites kapacitāti, izbūvēta pilnīgi jauna piestātne un 14,5 m dziļš kuģu ceļš.

Liels ieguvums un atspaids jaunu kravu piesaistē esot bijusī "Liepājas Metalurga" teritorija (Liepājas SEZ pārvalde iegādājās 2019. gada septembrī), kurā vairāki Liepājas ostas uzņēmēji nomā gan kravu uzglabāšanas laukumus, gan noliktavas. Tas ļāvis 2020. gadā uzglabāt vairāk kravu un nodrošināt stabilu kravu apgrozījumu Liepājas ostā. Tā, piemēram, LSEZ SIA "Ekers Stividors LP" nomā sešas noliktavas, kas ļāva piesaistīt jaunu kravu īpašnieku un ievērojami palielināt kokskaidu granulu pārkraušanas apjomus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!