Foto: Shutterstock

Neraugoties uz tradicionālās uzņēmējdarbības formu maiņu un pārliecinošo e-komercijas pieaugumu, kā liecina “SEB bankas” veiktās aptaujas dati, kopumā tikai 12% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu tuvākā gada laikā plāno automatizēt administratīvos un ražošanas procesus vai izmantot digitālos pārdošanas kanālus.

Vairākums aptaujāto (44%) uzņēmumu tomēr norāda, ka digitalizācijas procesi šobrīd tiem ir mazsvarīgi.

27% aptaujāto uzņēmumu atbildējuši, ka digitalizācijas un automatizācijas ieviešana dažādos procesos šobrīd ir vidēji nozīmīga, savukārt 17% izvēlējušies atbildi "nezinu". Kaimiņvalstīs mazo un vidējo uzņēmumu izpratne par digitalizācijas procesiem ir augstāka – 15% Igaunijas un 18% Lietuvas mazo un vidējo uzņēmumu tuvākā gada laikā tos uzskata par ļoti būtiskiem savā izaugsmē. Savukārt digitalizāciju par nebūtisku uzskata 26% Igaunijas un 23% Lietuvas aptaujāto uzņēmumu.

"Salīdzinoši zemā Latvijas uzņēmumu interese par digitalizāciju saistīta ne vien ar šā brīža nenoteiktību un prioritāšu maiņu, bet arī ar neskaidro ieguvumu. Procesu automatizēšana un pārcelšana uz elektronisko vidi, klientu piesaiste un apkalpošana internetā vai e-pakalpojumu attīstība ir tikai dažas lietas, ko saucam par digitalizāciju, un grūti nosaukt biznesa nozari, kurai tas nebūtu aktuāli. Daļēji tas arī saistīts ar to, ka 77% aptaujāto Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu šogad plāno fokusēties tikai uz vietējo tirgu un nesaskata vajadzību meklēt jaunus veidus, kā sasniegt klientus. Taču jārēķinās, ka arī Latvijas iedzīvotāji kļūst aizvien prasīgāki, un uzņēmumi, kas nespēs būt pieejami tajos kanālos, kuriem priekšroku dod klienti, nevarēs būt konkurētspējīgi un ierobežos savu izaugsmes potenciālu. Joprojām vismaz puse mazo un vidējo uzņēmumu Baltijā neizmanto e-kanālus. Savukārt tie, kuri izmanto, lielāko daļu savu preču vai pakalpojumu turpina nodrošināt tradicionālajos kanālos," norāda "SEB bankas" valdes loceklis Arnis Škapars.

"Procesu automatizācija iet roku rokā arī ar ilgtspējas jautājumiem un atbildīgu attieksmi pret dabas resursiem. 26% aptaujāto Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu norāda, ka viņiem ir būtiski atbildīgi un efektīvi tērēt resursus, tostarp samazināt papīra drukāšanu. Tā ir pozitīva tendence, kas liek secināt, ka "zaļā domāšana" kļūs arvien aktuālāka ne vien sabiedrībā kopumā, bet arī uzņēmējdarbībā," uzsver Škapars.

Aptaujas dati liecina, ka digitalizācijas procesi šobrīd visnozīmīgākie ir tiem uzņēmumiem, kuri nodrošina dažādus pakalpojumus, īpaši informācijas tehnoloģiju un komunikācijas jomā (7%). Savukārt vismazāk mazsvarīgi tas ir lauksaimniecībā un mežsaimniecībā strādājošiem uzņēmumiem (35%), mehānisko transportlīdzekļu remonta vai tehniskās apkopes pakalpojumu sniedzējiem (8%), kā arī būvniecības nozarē strādājošiem uzņēmumiem (8%).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!