Foto: DELFI

Satiksmes ministrijai (SM) rūpīgāk jāplāno dzelzceļa nozares attīstība un jāuzrauga sava kapitālsabiedrība VAS "Latvijas Dzelzceļš" ("LDz"), par šī uzņēmuma pārbaudē secināto portālu "Delfi" informēja Valsts kontrolē (VK).

VK revīzijā konstatējusi, ka SM kā vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta nozarē nenodrošina vidēja termiņa politikas plānošanu dzelzceļa apakšnozarē.

Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030.gadam dzelzceļa transporta attīstībai ir noteikti vairāki risinājumi, bet SM nav noteikusi prioritātes vidēja termiņa dzelzceļa apakšnozares politikā, kā arī uzdevumus un pasākumus, tiem nepieciešamo finansējumu un atbildīgos. SM veicamie pasākumi transporta politikas īstenošanai ir noteikti tikai ministrijas kārtējā gada darba plānos, atzīmē VK.

SM rīcība, īstenojot nozares politiku un realizējot valsts kā akcionāra intereses, ir vērsta tikai uz "LDz" valdes darbības uzraudzību, bet nevis uz kapitālsabiedrības pārvaldību, tā radot risku efektīvai valsts kapitāla pārvaldībai un kapitālsabiedrības darbības attīstībai ilgtermiņā, norāda VK.

Lai nodrošinātu efektīvu valsts kapitāla pārvaldību, VK pēc revīzijas ieteikusi SM noteikt "LDz" sasniedzamos ekonomiskos un nozares attīstības mērķus, rezultātus un to izvērtēšanas kārtību.

"LDz" savukārt VK ir sniegusi ieteikumu ministrijas noteikto mērķu un rezultātu sasniegšanai nodrošināt vidēja termiņa biznesa plāna, tajā skaitā vidēja termiņa investīciju plāna, sagatavošanu un apstiprināšanu, caurskatāmu investīciju plānošanu un īstenošanu dzelzceļa transporta prioritārajos virzienos un investīciju programmas īstenošanas kontroli.

VK arī ir ieteikusi "LDz" pilnveidot publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras maksas noteikšanu un reklāmas projektu plānošanas procesus.

Likumības revīzija "Satiksmes ministrijas darbības izvērtējums, īstenojot valsts politiku dzelzceļa transporta nozarē un pārvaldot koncernu "Latvijas dzelzceļš", un koncerna "Latvijas dzelzceļš" darbības efektivitāte un atbilstība normatīvo aktu prasībām" veikta no 2009.gada 1.janvāra līdz šā gada 30.jūnijam.

VK revīzijā ir vērtējusi "LDz" publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales procesu un infrastruktūras izmantošanas maksas iekasēšanu, izveidoto atlīdzības sistēmu, veiktos reklāmas izdevumus un ziedojumus, kā arī sniegto pakalpojumu cenu noteikšanas procesu. Tā kā šai informācijai tās sniedzējs ir noteicis "ierobežotas pieejamības" statusu, VK nevar nodot atklātībai visus revīzijas konstatējumus un secinājumus, norāda VK.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!