Foto: Imago/Scanpix/LETA

Noslēgusies pieteikšanās diena pirmajai Latvijas e-komercijas gada balvai "E-komercijas zvaigzne 2021", kurā tiks noskaidroti izcilākie Latvijas e-komercijas uzņēmumi. Uz balvu pretendēt un pieteikties varēja ikviens Latvijā strādājošs uzņēmums, kurš savas preces vai pakalpojumus piedāvā iegādāties attālināti.

"Samazinoties klātienes pieredzes iespējai, vērojam rezultātu – pagājušais gads ir veidojis straujāko tiešsaistes iepirkšanās pieaugumu pēdējā desmitgadē. Šo spilgti ilustrē "Eurostat" dati – par nepilniem 10% punktiem pieaudzis tiešsaistes pircēju skaits, kuri to darījuši kaut reizi pēdējo 12 mēnešu laikā, sasniedzot 56% no Latvijas iedzīvotājiem," informē Māris Naglis, digitālās mārketinga aģentūras "Httpool" globālo klientu panākumu direktors un "E-komercijas zvaigzne 2021" žūrijas loceklis.

E-komercijas attīstība notikusi arī sociālajos medijos, ko izmanto gan kā mārketinga aktivitāšu kanālus, gan kā pamata tiešsaistes komercijas platformas, tādā veidā saīsinot klienta ceļu līdz pirkumam.

Kā atklāj Naglis, Latvijā viennozīmīgi dominē "Facebook" un "Instagram" aktivitātes, tomēr tās ir ierobežotas no platformu puses, jo, piemēram, "Facebook Shops" pilno iespēju var izmantot tikai ASV. Tiesa, šogad tas tiek paplašināts, pievienojot pāris jaunus tirgus. ""Facebook" priekšrocības noteikti ir gan daudzās bezmaksas iespējas, gan plašā auditorija. Šobrīd platformā ir virs 1M veikalu un vairāk nekā 250M aktīvo e-komercijas platformas lietotāju."

Aiz jau minētajām platformām un "YouTube" strauja attīstība vērojama arī "TikTok" – ar iepirkšanos tiešraidēs un sadarbību ar "Shopify" Eiropā, "Pinterest" – ar produktu atzīmēšanu un veikaliem, "Snapchat" – ar filtriem un integrācijām, kā arī "Twitter" – ar produktu reklāmām.

"Neskatoties uz straujo iespēju attīstību, arvien būtiskākais tehniskais šķērslis pilnvērtīgai e-komercijas pieredzei sociālajos tīklos, ir pilna iepirkšanās procesa cikla neesamība, ieskaitot maksājumu veikšanu pašās platformās," skaidro Naglis. "Uzņēmējiem Latvijā atliek cerēt, ka jaunie risinājumi tiks iespējoti arī mūsu tirgū, ka mūsu rīcībā būs pietiekams skaits speciālistu šo iespēju izmantošanai, kā arī, ka piegāžu tīkli spēs atgūties un nodrošināt pilnvērtīgu servisu un pozitīvu klientu pieredzi."

Kā informē balvas rīkotāju pārstāvji, kopumā saņemts 371 pieteikums, ko nu divās kārtās izvērtēs žūrija. Pirmajā kārtā, kuras rezultātus paziņos 6. maijā, analizēs trīs būtiskākos kritērijus:

  • kvalitāti un lietojamību (funkcionalitāti un lapas tehniskos parametrus, informācijas arhitektūru, interaktivitāti u.c.);
  • dizainu (dizaina atbilstību zīmola biznesa mērķiem, ievietotā satura kvalitāti, dizaina responsivitāti u.c.);
  • inovācijas (jaunu tehnoloģiju un inovatīvu risinājumu izmantošanu).

Savukārt otrajā kārtā no finālistiem noteiks zelta, sudraba, bronzas un "Grand Prix" ieguvējus. Uzvarētāju apbalvošana notiks 26. maijā tiešsaistē, un apbalvošanas pasākumu varēs vērot ikviens bez maksas "E-komercijas zvaigzne" sociālā tīkla "Facebook" lapā un portālā DELFI.

Konkursa apbalvošanas ceremonijā tiks godināti labākie e-veikali katrā no kategorijām, savukārt "Grand Prix" ieguvējs saņems īpašu balvu – stikla kausu, ko izgatavojis latviešu stikla mākslinieks un dizainers Artis Nīmanis. Konkursa partneris "Scandiweb" visiem finālistiem nodrošinās ielūgumus uz e-komercijas konferenci "eCOM360", kas norisināsies tiešsaistē no 25. līdz 27. maijam.

Plašāk par e-komercijas attīstību un tendencēm Latvijā iespējams lasīt "DELFI Brand Studio" veidotajā e-komercijas gada balvas satura projektā, kas ieskicē 2020. gada pandēmijas ierobežojumu ietekmi gan uz aktuālo, gan uz nākotnes situāciju, kopā ar nozares ekspertiem un e-komersantiem meklē veiksmīgas produktu "iepakošanas" paņēmienus interneta vidē, skaidro, kā attālināti dibināt un veidot tuvas attiecības ar klientiem, kā arī ielūkojas nākotnes uzņēmumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!