Foto: Publicitātes foto
Covid-19 ienākšana mūsu ikdienā ir raisījusi straujas pārmaiņas daudzu uzņēmumu darba organizācijā, lielu uzsvaru liekot tieši uz attālinātu darbu. Tagad, kad soli pa solim varam atgriezties ierastajā darba organizācijā, daudzi darba devēji ir dilemmas priekšā – palikt pie darba attālināti, atgriezties birojā pilnībā vai tomēr meklēt zelta vidusceļu jeb veiksmīgāko kombināciju starp strādāšanu no mājām un ofisa? Tiesa, pārmaiņas, ko viesa krīze, notika tik strauji, ka nevienam līdz šim pat nav bijusi iespēja testēt, mēģināt dažādus darba modeļus, kas vienlaikus apmierinātu gan drošības prasības, gan darbinieku vēlmi pēc kopienas sajūtas un klātienes mijiedarbības ar kolēģiem, gan nekonfliktētu ar efektīva darba organizācijas apsvērumiem.

Šobrīd daļa uzņēmumu ziņo par pilnīgu darbinieku atgriešanos birojos, savukārt citi plāno palikt pie pilnīgi attālināta darba vēl kādu laiku, bet vēl kāds jau ir ieviesis iespēju balansēt darbu no mājām un biroja. Vienlaikus nedrīkst aizmirst, ka vīruss vēl nekur nav pazudis un rūpēm par darbiniekiem vienmēr jābūt kompānijas prioritātei.

Kā darbam attālināti, tā arī strādāšanai birojā ir savi pozitīvie aspekti un izaicinājumi. Piemēram, ja attālināts darbs nozīmē laika ekonomiju, jo varam nedoties uz biroja atrašanās vietu un organizēt sapulces, tikšanās ar klientiem attālināti, tad klātbūtne piepilda cilvēcisku vēlmi pēc socializēšanās, nodrošina skaidrāku un, neslēpšu, bieži vien operatīvāku informācijas apriti, kā arī ļauj kolektīvam justies kā vienotai komandai.

Darbam birojā ir arī daži nenoliedzami praktiski apsvērumi, kuriem daudzi noteikti piekritīs. Proti, personāla atlases kompānijas "Airtasker" jaunākā pētījuma dati, 71% cilvēku ir vieglāk koncentrēties darbam, atrodoties birojā. Savukārt 70% respondentu, kas krīzes laiku pavadījuši, darbojoties attālināti, atzīst, ka viņiem grūtības saglabā atrast pareizo balansu starp darbu un privāto dzīvi, jo bieži vien darba laiks "iziet no rāmjiem" vai tam ir grūti "novilkt robežas". Gribu uzsvērt, ka šis ir ļoti būtisks aspekts, jo brīdī, kad darbs pārāk sāk pārņemt privāto dzīvi, tas sāk ietekmēt arī darbinieku labsajūtu un mentālo veselību. To apstiprina arī šī pētījuma dati – 54% cilvēku, kuri strādā attālināti, norādījuši uz pastiprinātu trauksmi, nemieru un stresu, kamēr tie darbinieki, kuri darbu veic birojā, spēj sabalansēt savu grafiku un par stresu sūdzas ievērojami retāk.

Arī BITĒ esam veiksmīgākās darba organizēšanas kombinācijas meklējumos. Vismaz šobrīd noteikti. Kā liecina uzņēmuma veiktās darbinieku aptaujas, kolēģi visaugstāk novērtē BITES nodrošinātos nemateriālos apstākļus un visvairāk – kopienas sajūtu, atmosfēru, attiecības ar kolēģiem u.tml.

Lai respektētu darbinieku vēlmes un ņemot vērā dažādus praktiskus apsvērumus, esam lēmuši par labu tam, ka mūsu cilvēki atgriežas darbā birojā. Šonedēļ to dara lielākā daļa darbinieku, vēl daudzi pievienosies jūnija noslēgumā. Taču vienlaikus meklējam modeli, kas apmierinātu arī tos, kuri vēlas daļēji darboties no mājām. Ja šobrīd ir uzņēmumi, kas ziņo, ka darbu attālināti cilvēki varēs veikt vēl kādu, laiku, tad BITĒ esam ieviesuši beztermiņa jaunievedumu – amatiem, kuru ikdienas pienākumu veikšana neprasa atrašanos birojā vai salonā, turpmāk katru piektdienu savus darba pienākumus varēs veikt attālināti no mājām vai kādas citas sev ērtas vietas.

Bet, kā tad ar darbinieku drošību, jo vīruss jau nekur nav pazudis? Arī par to esam nopietni domājuši, jo rūpes par darbiniekiem ir nemainīga mūsu vērtība. Piemēram, atgriežoties birojā, mūsu darbinieku uzdevums būs izvairīties no daudzu cilvēku pulcēšanās vienkopus – gan ievērojot noteiktu cilvēku skaitu un distances ievērošanu sapulču telpās vai organizējot tās ar tiešsaistes, digitālajām iespējām, gan kopā neuzturoties biroja virtuves zonās, kur iepriekš nereti tika aizvadītas mini sapulces vai ikdienas sarunas u.tml. Birojā esam nodrošinājuši arī dezinfekcijas līdzekļu pieejamību un regulāri atgādināsim darbiniekiem tos izmantot. Tāpat, virtuvēs esam nodrošinājuši papīra vienreizlietojamos traukus, kā arī mudinām darbiniekus izmantoto personīgos traukus. Līdzīgi kā tas vienmēr bijis arī līdz šim, nodrošināsim regulāru un efektīvu gaisa cirkulāciju biroja telpās, tās vēdinot un ventilējot. Regulāri dienas laikā tiks veikta arī dažādu virsmu dezinfekcija.

Ja, krīzei sākoties, mēs burtiski visi vienas dienas laikā iekāpām automašīnās un devāmies turpināt darbu no mājām, bez iespējām noskaidrot darbinieku vēlmes, izvērtēt dažādus praktiskus apsvērumus, vienlaikus paturot prātā arī drošības aspektus, tad uzskatu, ka šobrīd mums ir jāpieņem izsvērti lēmumi.

Manuprāt, izkāpjot no krīzes, katram darba devējam ir būtiski individuāli pieiet sava uzņēmuma darba organizācijai, meklējot veiksmīgāko formulu, padarot to pat efektīvāku kā līdz šim, saglabājot darbinieku lojalitāti un apmierinātību, kā arī parūpējoties par cilvēku drošību. Zelta vidusceļš ir tepat, un ir īstais laiks to meklēt!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!