Foto: Pixabay

Vairākus mēnešus strādājot pandēmijas apstākļos Skotijas ziemeļaustrumos strādājošās viskija rūpnīcas "Tamdhu" īpašnieki ir optimistiski, neraugoties, ka tirgū aizvien valda krīze, raksta "BBC". Arī citi viskija ražotāji meklē veidus, kā kompensēt ienākumu kritumu.

Covid-19 izraisītā ekonomiskā vētra ir smagi skārusi viskija rūpnīcas. Tāpat kā daudzi darbinieki visā Apvienotajā Karalistē, arī "Tamdhu" darbinieki ir pielāgojušies visiem drošības pasākumiem un ievēro gan distanci, gan regulāri dezinficē savas darba vietas, taču viņiem nācās risināt arī dažādus piegādes izaicinājumus.

"Mums trūka līdzšinējās kvalitātes mucas – šerija mucas, kuru kvalitātei mēs uzticamies," saka rūpnīcas vadītājs Sandijs Makintjērs. "Martā un aprīlī mēs gaidījām, kad saņemsim diezgan lielu skaitu mucu, taču to piegāde aizkavējās."

Milzīgās koka mucas tiek izgatavotas Spānijā, un parasti tās piegādā vairumā – aptuveni 80 vienā kravā, un tas notiek sešas reizes gadā. Tās viskijam piešķir tam raksturīgo aromātu. Taču ierobežojumi aizkavēja piegādes, un, pēc kompānijas vadītāja teiktā, veidojās neliels "pudeles kakls". Tas nozīmē, ka aptuveni pēc desmit gadiem viskija apjomi uz brīdi būs mazāki nekā citos periodos. Visdrīzāk iztrūkuma kompensēšanai tiks izmantoti vecāki krājumi, kas nozīmē, ka daži 12 gadus vecie "Tamdhu" faktiski būs drīzāk 13 gadus veci.

Tas ir tikai viens no pandēmijas neparedzamo seku radītajiem izaicinājumiem, ko nākas risināt šīm rūpnīcām. Pārdošanas apjomi uz ASV jau iepriekš saruka ASV prezidenta Donalda Trampa ieviesto 25% tirdzniecības tarifu dēļ. Pēc tam sekoja plaši bāru un restorānu darbības ierobežojumi, kā arī būtisks pārdošanas kritums beznodokļu zonās.

Rezultātā skotu viskija eksporta apjomi ir sarukuši par 30%, lēš Skotu viskija asociācija.

Tas ir salīdzinoši nozīmīgs rādītājs, jo skotu viskijs veido piekto daļu no visa Lielbritānijas pārtikas un dzērienu eksporta apjoma, tādējādi aizjūras tirgus ir būtisks ienākumu avots rūpnīcām.

"Kad eksporta apjomi ir sarukuši par 30%, bet eksports veido 90% no kopējiem pārdošanas apjomiem, tad tas ir liels trieciens," sacījis asociācijas pārstāvis Freizers Grīvs.

Satricinājumu brīžos rūpnīcām nācies pārdomāt, ko tās dara un kādā veidā turpināt darbu. Daudzas rūpnīcas paralēli viskija ražošanai sākušas ražot roku dezinficēšanas līdzekļus un ziedojušas tos vietējām slimnīcām vai aprūpes namiem. Citiem auguši dārgā segmenta dzērienu pārdošanas apjomi. Taču kopumā ekonomiskās perspektīvas aizvien ir drūmas. Kā atgūt zaudētos apjomus?

Makintjērs saka, ka viņam un viņa komandai pārdošanas ziņā ir veicies samērā labi – apjomi ir samazinājušies, taču par aptuveni 8-10%. Kā mazs, "premium" zīmols, iespējams, kompānija atrodas labākās pozīcijās nekā daudzi konkurenti.

Mainoties pircēju paradumiem, ražotnēm nācās arī mainīt savu piedāvājumu. Piemēram, "Bacardi" novērojis strauju pārdošanas apjomu kritumu bāros, restorānos un viesnīcās, taču tajā pašā laikā audzis mazumtirdzniecības segments, jo cilvēki viskiju vairāk dzer mājās.

Īpaši izteikti šī tendence vērojama ASV, saka "Bacardi" Lielbritānijas operāciju vadītājs Nials Mičels, piebilstot, ka aizvien populārākas kļūst 1,75 litru viskija pudeles.

"Mums ir bijis ļoti cieši jāsadarbojas ar mūsu taras piegādātājiem, lai viņi pielāgotos mūsu vajadzībām," viņš uzsvēris.

Aizvien vairāk ražotāji veido arī virtuālās degustācijas, savukārt bagātāki iedzīvotāji iecienījuši retu mucu vai dzērienu iegādi, norāda kompāniju pārstāvji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!