Foto: Publicitātes attēli
Šodien, 13. jūnijā, svinot pirmā gada jubileju, valsts pārvaldes pirmā virtuālā asistente un nākotnes valsts pārvaldes vēstnese UNA sāk mācīties angļu valodu atbalsta nodrošināšanai ārvalstu investoriem, portālam "Delfi" norādīja "Tilde" valodas tehnoloģiju mārketinga vadītāja Annija Spēka.

Uzņēmumu reģistra stratēģija nosaka, ka tuvākā nākotnē Reģistra pakalpojumi būs pieejami tikai elektroniski. Tāpēc jau 2017. gadā Reģistrs uzsāka pakāpenisku darba laika samazināšanu klātienes pakalpojumiem, no vienas puses, un jaunu atbalsta rīku e-pakalpojumu saņemšanai izstrādi, no otras puses.

“Daudzi tobrīd runāja par mākslīgo intelektu kā nākotnes iespēju, un mēs nolēmām pamēģināt. Būsim tikpat inovatīvi kā mūsu klienti – uzņēmēji! Tagad – pēc pirmā darbības gada – ar rezultātiem esam apmierināti, un sākotnēji izvirzītie mērķi ir sasniegti. Tāpēc sākam jaunu attīstības fāzi – pakalpojuma UNA angļu valodā izstrādi, tā līdzdarbojoties uzņēmējdarbības vides pilnveidošanā un valsts un investoru attiecību veidošanā,” stāsta Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Guna Paidere.

UNA, kā norāda Spēka, šobrīd ir kļuvusi par stabilu atbalstu Latvijas klientu apkalpošanā – 30% gadījumu Uzņēmumu reģistra klienti izvēlas saziņu ar virtuālo asistentu, kas ļauj darbiniekus atslogot no vienveidīgām, monotonām darbībām jeb standarta atbildēm uz tipveida jautājumiem, tā vietā cilvēkresursus novirzot sarežģītāku jautājumu risināšanai.

Tāpat viņa iezīmē, ka UNA samazina telefonkonsultāciju gaidīšanas laiku un nesagaidīto telefonkonsultāciju skaitu, kā arī iezīmē jaunus paradumus valsts pārvaldes un klientu saziņā, piemēram, populārākais jautājums vēlās vakara stundās no pulksten 23.00 līdz pulksten 3.00 ir “Kā reģistrēt SIA?”, un Reģistra darbiniekiem rada arī jaunus profesionālos izaicinājumus, piemēram, klientu apkalpošanas speciāliste ir kļuvusi par virtuālā asistenta – bota jeb virtuālā robota treneri.

Uzņēmumu reģistra īstenoto pieeju - mākslīgā intelekta jeb virtuālā asistenta UNA iekļaušanu kvalitātes sistēmā - Kvalitātes institūts (Chartered Quality Institute), kurā apvienojušies starptautiski sertificēti organizāciju auditori un inženieri, konkursā “International Quality Award 2018” novērtēja ar augstāko novērtējumu pasaulē, kategorijā “Inovāciju ieviešana, izmantojot kvalitātes metodes” (Innovation through Quality Method).

Virtuālā asistenta UNA risinājumu angļu valodā, līdzīgi kā latviešu valodas versiju, izstrādā uzņēmums "Tilde".

“Uzņēmumu reģistra risinājuma gudrību nodrošina "Tildes" virtuālo asistentu platforma, kurā iekļautas jaunākās mākslīgā intelekta tehnoloģijas. Mūsu pētnieku radītā neironu tīklu sistēma iemācās atbildēt uz jautājumiem, analizējot dažādu dialogu piemērus. Tādā veidā dators var komunicēt ar lietotāju brīva dialoga formā, spēj atbildēt uz jautājumiem un palīdz atrisināt problēmas. Īpaši rūpējamies, lai sistēma labi pārvaldītu gan latviešu, gan angļu un citas valodas. Tildes angliskie virtuālie asistenti jau vairākus gadus sarunājas ar simtiem tūkstošu lietotāju visā pasaulē, kas sniedz vērtīgu pieredzi, veidojot Uzņēmumu reģistra asistentu,” stāsta uzņēmuma "Tilde" vadītājs Andrejs Vasiļjevs.

Šobrīd UNA spēj saprast ap 500 anglisko jautājumu veidus un zina 1473 atbildes par komersantu reģistrācijas pakalpojumiem. Lai novērtētu UNA sistēmas spējas un papildinātu tās gudrību, Uzņēmumu reģistrs un "Tilde" uzsāk virtuālā rīka angliskās versijas pirmo publisko testu un aicina pieteikties brīvprātīgos testētājus, rakstot uz e-pastu una@ur.gov.lv

Brīvprātīgajiem testētājiem tiks uzticēta UNA testēšana sociālā tīkla "Facebook Messenger" lietotnē. Testētājiem būs iespēja tērzēt ar UNA, slēgtā grupā uzdodot jautājumus par noteiktu tēmu loku. Vēlāk Uzņēmumu reģistra botu trenere ar kolēģiem apkopos testēšanā iegūtās sarunas un kopā ar izstrādātāju komandu uzlabos UNA angļu valodā sniegtās atbildes un scenārijus. Tas nozīmē, ka pēc pirmā testa sekos rīka uzlabošanas darbs un atkārtoti testi līdz to varēs izmantot klienti kā ikdienas klientu atbalstu.

Uzņēmumu reģistrs šobrīd paralēli strādā pie jaunu e-pakalpojumu izveides, tostarp pie e-pakalpojumu angļu valodā izveides. UNA angļu valodā būs atbalsta rīks investoriem, kuri vēlēsies izmantot e-pakalpojumus angļu valodā.

Plānots, ka UNA angļu valodā, tāpat kā UNA latviešu valodā, būs pieejama Reģistra tīmekļvietnē, kā arī Uzņēmumu reģistra Facebook Messenger lietotnē 24/7h. Virtuālā asistenta pakalpojumus ērti lietot arī viedierīcēs, jo tas darbojas responsīvajā dizainā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!