Foto: Pixabay

Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC Latvia), kas ir Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) struktūrvienība, ir novērojis nepilnīgas patērētāju un komersantu zināšanas par godprātīgu un korektu tirdzniecību tiešsaistē, kā arī negodprātīgu tirgotāju skaita pieaugumu.

Lai palīdzētu patērētājiem pazīt uzticamas iepirkšanās vietnes, apkopoti pieci svarīgākie ieteikumi, kas jāpatur prātā, iepērkoties internetā.

Pirmkārt, jāizpēta atsauksmes un sūdzības par tirgotāju.

ECC Latvia aicina kritiski izvēlēties tirgotāju un pirms pirkuma veikšanas izlasīt internetā atrodamās atsauksmes, sūdzības un citu pārdevēja reputāciju raksturojošu informāciju. Ja par tirgotāja reputāciju un sniegto pakalpojumu kvalitāti nav atrodama nekāda informācija, nepieciešamība iegādāties preci tieši no šī tirgotāja ir jāizvērtē īpaši rūpīgi. Taču jāuzmanās arī tad, ja tirdzniecības vietne piesaista ar izcilu vērtējumu un simtiem līdzīgu slavinošu komentāru. Dažkārt negodprātīgi tirgotāji izmanto botu ģenerētus komentārus, lai imitētu pozitīvas pircēju atsauksmes.

Otrkārt, jāpievērš uzmanība norādītajai informācijai par uzņēmumu.

Jāatceras, ka godīgam tirgotājam nav, ko slēpt. Īstenojot tirdzniecību internetā, katra tirgotāja pienākums ir norādīt pilnu un patiesu informāciju par uzņēmumu, tostarp uzņēmuma nosaukumu, reģistrācijas numuru, juridisko un fizisko adresi, ja tās atšķiras, kā arī e-pasta adresi un citus ātrus un efektīvus saziņas līdzekļus.

Treškārt, kritiski jāizvērtē salīdzināšanas platformās piedāvātie tirgotāji.

Salīdzināšanas platformas ir ērts instruments, lai meklētu izdevīgākus piedāvājumus, taču jāpatur prātā, ka īpaši pievilcīgas cenas ne vienmēr liecina par godīgiem nolūkiem un var būt maldinošas. Kad tirgotājs atrasts salīdzināšanas platformās, noteikti jāizpēta tā mājaslapa, konti sociālajos tīklos un cita internetā pieejamā informācija.

Ceturtkārt, jāpārliecinās par piedāvāto norēķinu veidu.

Pēcapmaksa, apmaksa ar karti un drošas norēķinu sistēmas sniedz papildu drošību, lai izvairītos no ļaunprātīgiem pārdevējiem. Īpaši tad, kad iegādājas samērā dārgu preci, ir ieteicams dot priekšroku tirgotājiem, kas piedāvā veikt apmaksu preces saņemšanas brīdī vai izmantojot karti un drošas norēķinu sistēmas. Jāuzmanās no pārdevējiem, kas aicina veikt priekšapmaksu, pārskaitot naudu uz bankas kontu.

Piektkārt, jāseko informācijai par patērētāju tiesībām.

ECC Latvia un PTAC mājaslapās un sociālajos tīklos nodrošina aktuālu un uzticamu informāciju par patērētāju un tirgotāju tiesībām un pienākumiem. Saskaroties ar problēmām, veicot pirkumu Latvijā, jāvēršas PTAC, savukārt, ja konkrētais gadījums ir saistīts ar pirkumu no citām ES valstīm, jāsazinās ar ECC Latvia.

Katrā ES valstī, kā arī Islandē, Norvēģijā un Apvienotajā Karalistē ir Eiropas Patērētāju informēšanas centrs, tie kopā veido ECC-Net. ECC-Net informē patērētājus Eiropā par viņu tiesībām un sniedz bezmaksas palīdzību pārrobežu problēmu risināšanā. ECC-Net līdzfinansē Eiropas Komisija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!