Foto: stock.xchng

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) par elektronisko sakaru pakalpojumiem pērn saņēma 59 sūdzības, kas ir par 18 sūdzībām jeb 23,4% mazāk nekā 2013.gadā, pavēstīja SPRK Komunikācijas nodaļas galvenā speciāliste Ieva Bethere.

Viņa norādīja, ka vairākās sūdzībās ir pretenzijas par vairākiem komersantiem, tādējādi 59 iesniegtajās sūdzībās kopā ir 70 pretenzijas par komersantiem.

Tostarp pērn regulators saņēma pretenzijas par tādiem regulējamiem elektronisko sakaru pakalpojumiem (pakalpojumi) kā balss telefonijas pakalpojumi publiskajos fiksētajos elektronisko sakaru tīklos (divas pretenzijas), balss telefonijas pakalpojumi publiskajos mobilajos elektronisko sakaru tīklos (40 pretenzijas), televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi publiskajos elektronisko sakaru tīklos (piecas pretenzijas), publiskā interneta piekļuves pakalpojumi (14 pretenzijas), kā arī īsziņu pakalpojumi (divas pretenzijas). Tāpat regulators pērn saņēmis vairākas pretenzijas par pakalpojumiem, ko SPRK neregulē.

Par visiem minētajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem regulators aizvadītajā gadā ir saņēmis mazāk sūdzību, nekā 2013. gadā, izņemot par balss telefonijas pakalpojumiem publiskajos mobilajos elektronisko sakaru tīklos.

Pēc Betheres teiktā, iedzīvotāji, līdzīgi kā iepriekšējos gados, 2014.gadā sūdzējās par elektronisko sakaru pakalpojumu līgumiem, abonentu rēķiniem, sarunu izdrukām un tarifu piemērošanu, elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāti, kā arī par numura saglabāšanas pakalpojumu.

Tāpat, salīdzinot ar 2013.gadu, aizvadītajā gadā regulatorā iesniegto sūdzību skaits par balss telefonijas pakalpojumiem publiskajā fiksētajā elektronisko sakaru tīklā ir samazinājies par astoņām sūdzībām. Savukārt sūdzību skaits par balss telefonijas pakalpojumiem publiskajā mobilajā elektronisko sakaru tīklā ir palielinājies par divām sūdzībām, bet kopējais apmērs ir palicis 2013.gada līmenī, veidojot lielāko daļu no regulatorā iesniegtajām sūdzībām. "Pārsvarā tā ir norēķinu problēma, jo, pieaugot elektronisko sakaru pakalpojumu izmantošanas iespējām, lietotājiem netiek sniegta pilnvērtīga informācija par visām norēķinu iespējām," norādīja regulatora Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes nodaļas vecākais eksperts Aivars Valentīns Rutkis.

Vienlaikus pērn ievērojami ir samazinājies sūdzību skaits par elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāti - saņemtas 13 sūdzības, kas 2014.gadā veido 22% no kopējā saņemto sūdzību skaita pretstatā 2013.gadā saņemtajiem 48%. Pēc regulatora eksperta teiktā, sūdzību skaita samazinājums skaidrojams ar pakalpojumu kvalitātes atbilstību elektronisko sakaru pakalpojumu līgumos noteiktajiem kvalitātes nosacījumiem.

Mazāk sūdzību 2014.gadā iesniegts arī par numura saglabāšanas pakalpojumu - saņemtas septiņas lietotāju sūdzības, kas ir par vienu mazāk, salīdzinot ar 2013.gadu. Pēc SPRK paustā, sūdzību skaits par minēto pakalpojumu ik gadu turpina samazināties, jo komersanti numura saglabāšanas pakalpojuma izmantošanu sāk uzskatīt kā vispārpieņemtu praksi tā saņemšanā.

Tāpat 2014.gadā divas reizes samazinājies sūdzību skaits par televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumu publiskajā elektronisko sakaru tīklā, kas liecina par lietotāju iespējām saņemt televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumu augstākā kvalitātē. Savukārt gandrīz divas reizes, salīdzinot ar 2013.gadu, samazinājies arī sūdzību skaits par publisko interneta piekļuves pakalpojumu. Sūdzību skaita kritums minētajā jomā ir skaidrojams ne tikai ar publiskā interneta piekļuves pakalpojuma kvalitātes pieaugumu, bet arī ar to, ka līgumos ir konkrētāk atrunātas noteikto pakalpojuma kvalitātes parametru vērtības.

Pērn par dažām sūdzībām ir palielinājušās sūdzībās izteiktās pretenzijas par pakalpojumu rēķiniem, kas joprojām ir aktuāls sūdzību iesniegšanas iemesls un 2014.gadā veido 42% no kopējā SPRK saņemto sūdzību skaita. Regulatorā atzina, ka tas joprojām saņem sūdzības par visiem publiskā mobilā interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem saistībā ar rēķiniem par nesankcionētu publiskā mobilā interneta piekļuves pakalpojuma lietošanu no iegādātajām galiekārtām, par kuru iespējām un uzstādījumiem informāciju nesniedz ne galiekārtu tirgotājs, ne komersants.

Pēc regulatorā vēstītā, 2013.gadā un arī 2014.gadā saņemtas sūdzības par izrakstītiem rēķiniem par nesamērīgu summu par viesabonēšanas pakalpojumiem ārpus Eiropas Savienības teritorijas, kas saistīts ar nepietiekamu lietotāju informētību par viesabonēšanas tarifiem ārpus Eiropas Savienības. Tāpat SPRK saņēma sūdzības par izrakstītiem rēķiniem par nesamērīgu summu galiekārtas jeb mobilā tālruņa aparāta nozaudēšanas (nozagšanas) gadījumā, kas dažādu iemeslu dēļ saistīts ar nesavlaicīgu numura bloķēšanu. "Šajos gadījumos redzama komersantu attieksme un pret lietotājiem nekorekti pielietotā kredītlimita politika, kura darbojas tikai komersantu interesēs. Ja komersants neatslēdz minēto pakalpojumu pēc noteiktā kredītlimita sasniegšanas un nebrīdina lietotāju par kredītlimita pārsniegšanu, rezultātā rodas rēķini par nesamērīgu summu," atzina Rutkis.

Vienlaikus regulatorā atzīmēja, ka 2014.gadā saņemtas elektronisko pakalpojumu lietotāju sūdzības par krāpnieciskiem gadījumiem - lietotājam tika nosūtīts rēķins, savukārt pakalpojums netika sniegts, kā arī lietotājam par sniegto pakalpojumu tika nosūtīti divi rēķini no dažādiem komersantiem, no kuriem ar vienu līgums pat nebija noslēgts. Balstoties uz šīm sūdzībām divi komersanti - "Prolain" un "Simtel"- tika administratīvi sodīti par SPRK "Vispārējās atļaujas noteikumu" neievērošanu un par informācijas nesniegšanu. Tādējādi regulatora padome nolēma uz trīs gadiem pārtraukt minēto komersantu darbību elektronisko sakaru nozarē, atņemot tiesības sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus un nodrošināt elektronisko sakaru tīklu.

SPRK ir neatkarīga valsts iestāde, kas izveidota un darbojas, lai valsts regulējamajās nozarēs ‒ enerģētikā, telekomunikācijās, pastā, dzelzceļa transportā ‒ aizstāvētu sabiedrisko pakalpojumu lietotāju intereses un veicinātu sabiedrisko pakalpojumu attīstību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!