Foto: LETA
Viena no pretendentiem uz jauno pasažieru un dīzeļvilcienu piegādi, Šveices uzņēmuma "Stadler Bussnang AG" ("Stadler") rīcība ir destruktīva attiecībā pret Latvijā izsludinātā konkursa norisi un, lai gan "Stadler" ir tiesīgs izmantot savas tiesības un vērsties pie Eiropas Savienības institūcijām, ir pamats domāt, ka tas tiek darīts ar mērķi novilcināt laiku ar bezjēdzīgām sūdzībām, uzskata konkursa izsludinātājs AS "Pasažieru vilciens" (PV).

PV izveidojušos situāciju vērtē kā "apzinātus centienus ar birokrātiskām metodēm panākt AS "PV" un CAF līguma slēgšanas procesa kavēšanu", teikts uzņēmuma paziņojumā.

PV uzskata, ka "Stadler" savu konkurētspēju varēja pierādīt, piedaloties PV izsludinātajā konkursā par jaunu vilcienu iegādi un uzturēšanu, taču "Stadler" neiesniedza piedāvājumu konkursa 2.kārtai. "Līdz ar to nav pamatotas motivācijas kompānijas starptautiskām aktivitātēm, iesniedzot sūdzības Eiropas līmeņa institūcijās, un šāda rīcība pēc būtības traktējama kā nostāja pret Latvijas valsts interesēm, apdraudot lielas nozares attīstību," deklarē PV.

PV no publiski pieejamās informācijas secinājis, ka visi "Stadler" iesniegumi ES institūcijās "ir balstīti uz vispārīgiem un apšaubāmiem bezseguma pieņēmumiem". Piemēram, argumentējot par iespējamām izmaksām, kas it kā ir augstākas, "Stadler" nepasakot, ar ko tieši šīs izmaksas vispār ir salīdzinātas, norāda PV.

"Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds uzsver, ka iepirkuma procedūra, tai skaitā ar pārsūdzībām Iepirkumu uzraudzības birojā un ar biroja labvēlīgu lēmumu pieņemšanu PV, atļaujot slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju, jau ir noslēgusies, un, "lai arī "Stadler" uzņēmumam ir bijušas visas iespējas šajā konkursā piedalīties, uzņēmums to nav uzskatījis par vajadzīgu un ir izvēlējies cīnīties pret savu konkurentu CAF ar procedurālām metodēm".

"Pirms gada "Stadler" ir uzvarējis līdzīgā konkursā Igaunijā un šobrīd piegādā Igaunijas pasažieru pārvadātājiem Polijā ražotus vilcienus, taču Latvijā nav izvēlējies piedāvāt Latvijas prasībām nepieciešamos vilcienu sastāvus," norāda Freivalds.

"Šveices uzņēmumam "Stadler" nevajadzētu izvēlēties šādas zemu intrigu cienīgas metodes cīņai ar konkurentiem, un galvenais - netraucēt Latvijas valstij un tās vienīgajam iekšzemes pasažieru pārvadātājam pa dzelzceļu AS "PV" īstenot projektu, iegādājoties ērtus un tehnoloģiski modernus un izmaksu ziņā krietni efektīvākus vilcienus. Turklāt vilcieni tiks ražoti Latvijā, Spānijas uzņēmumam CAF, piesaistot apakšuzņēmēju AS "Rīgas vagonbūves rūpnīca"," pausts PV paziņojumā.

Uzņēmums norāda, ka pasažieru pārvadājumiem un jaunu vilcienu iegādei Latvijā ir valstiski svarīga stratēģiska nozīme. PV uzskata, ka "sūdzības no nozares konkurenta puses, kas pat nav piedalījies konkursa otrajā atlases kārtā, ir absolūti nekorekta rīcība un birokrātisko procedūru izmantošana laika novilcināšanai, ar mērķi izstumt no tirgus uzņēmumu, kas godīgā ceļā ir uzvarējis konkursā".

Jau ziņots, ka pēc Eiropas Komisijas norādījuma "Stadler " ir papildinājis sūdzību, kas bija iesniegta EK saistībā ar AS "Pasažieru vilciens" izsludināto vērienīgo vilcienu iepirkuma konkursu. Turklāt uzņēmums ir iesniedzis arī jaunu sūdzību, lūdzot pārskatīt un izpētīt pārāk augsto maksu, ko konkursā uzvarējušais uzņēmums CAF piedāvājis par vilcienu uzturēšanu 30 gadu garumā.

Pagājušajā nedēļā  valdība PV valdei noteica vairākus nosacījumus, lai tā varētu turpināt jauno vilcienu iepirkumu konkursu, tostarp uzdeva PV valdei nodrošināt, ka noteikts apmērs jauno vilcienu jāsaražo Latvijā un līgumam ar vilcienu izgatavotāju jābūt ekonomiski izdevīgam. Kopumā valdības publiskotajā protokolā minēti septiņi nosacījumi, kuru izpilde PV ir jānodrošina, lai varētu turpināt līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju CAF.

Tostarp protokolā teikts, ka konkursu būs iespējams turpināt, ja administratīvā rajona tiesa 2011.gada 28.decembrī noraidīs "Stadler" pieteikumu par Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) šā gada 21.oktobra lēmumu, ar kuru atļauts PV slēgt līgumu ar CAF par jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi. Valdība atļaus slēgt līgumu, ja PV, sniedzot priekšlikumu par līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju pirms 2011.gada 28.decembra, būs izvērtējusi visus juridiskos, finanšu un ekonomiskos riskus, kas var rasties, ja līgums ar konkursa uzvarētāju tiek slēgts līdz tiesas galīgā lēmuma pieņemšanai par "Stadler" sūdzību, kā arī ir izslēgtas negatīvas juridiskas vai finansiālas sekas valsts interesēm.

Valdība atļaus turpināt vilcienu iepirkumu konkursu, ja PV valde sarunu gaitā ar konkursa uzvarētāju nodrošinās ritošā sastāva uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksu pamatotību un valsts interesēm atbilstošu efektivitāti, nepalielinot izmaksas valsts budžetā dotācijām pasažieru pārvadājumiem. PV valdei arī jānodrošina visu ar iepirkuma procedūras norisi, līguma slēgšanu un īstenošanu saistīto tiesisko risku novēršanu, kā arī iepirkuma procedūras, līguma slēgšanas un īstenošanas procedūras atbilstību Eiropas Savienības un Latvijas likumdošanai un konkursa nolikumam, kā arī jānodrošina valsts interesēm maksimāli atbilstoša līguma sagatavošana.

PV valdei valdība uzdevusi nodrošināt konkursa uzvarētāja piedāvājuma atbilstību konkursa nolikumā iekļautajai tehniskajai specifikācijai, kā arī pasažieru pārvadājumu drošības standartiem un vispārīgo prasību vagoniem standartiem, tostarp personām ar īpašām vajadzībām nepieciešamo aprīkojumu un PV valdei jāpanāk rakstveida un juridiski saistošs apliecinājums jebkādā juridiskā formā no konkursa uzvarētāja par noteikta apmēra ritošā sastāva ražošanas nodrošināšanu Latvijā.

PV valdei arī jānodrošina Eiropas Komisijas prasību izpilde un jādod pietiekams dokumentārs pieradījums, ka par to, ka Eiropas Komisija ir noraidījusi vai atstājusi bez tālākas virzības "Stadler" sūdzību. Ja PV valde iesniegs Satiksmes ministrijai pietiekamus pierādījumus pa protokollēmumā doto uzdevumu izpildi un Ministru kabinets, atkārtoti izskatot jautājumu, būs guvis pārliecību par to izpildi, valdība ļaus PV slēgt līgumu par vilcienu iepirkumu.

Jau vēstīts, ka PV konkursā par 34 jaunu elektrovilcienu un septiņu jaunu dīzeļvilcienu iegādi otrajā kārtā pieteikumu iesniedza  tikai viens pretendents ‒ CAF, kas arī ir izvēlēts par konkursa uzvarētāju.

Septembra sākumā "Stadler" iesniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), kas saistīta ar iespējamiem pārkāpumiem pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu PV jauno elektrisko un dīzeļvilcienu piegādes konkursā. Pēc pusotru mēnesi ilgas sūdzības izskatīšanas IUB nolēma atļaut PV slēgt līgumu ar CAF."Stadler" sūdzību tiesa skatīs 28.decembrī.

Pēc PV sniegtās informācijas, iepirkumā līdz 2015.gadam paredzēts iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Konkursa uzvarētājam 30 gadu būs jānodrošina arī jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana. Projekta kopējās izmaksas tiek plānotas aptuveni 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs apmēram 100 miljoni latu.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV pārveidots par valsts uzņēmumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!