Jānis Kuļikovskis: Biznesā ar Āfriku un Āziju pamatā cilvēciska uzticēšanās
Foto: Shutterstock

Laikā, kad vairākums cilvēku intensīvi sazinās virtuālajā vidē un lielu dienas daļu pavada internetā – sociālajos tīklos, saziņas lietotnēs un e-pastos, arvien nozīmīgāka kļūst kontaktēšanās klātienē. Tieši klātienes tikšanās un draudzīgas, kopā baudītas maltītes ir viens no svarīgākajiem nosacījumiem, lai veiksmīgi noslēgtu līgumu ar Āzijas un Āfrikas kontinentu uzņēmējiem.

Kad iesaistījos uzņēmējdarbībā pirms vairāk nekā piecpadsmit gadiem, atslēgas vārds panākumiem bija sameklēt kontaktus internetā. Kontaktinformācijas trūka, tādēļ katrs tīmekļa plašumos atrastais kontakts bija zelta vērtībā. Arī uzticēšanās internetā rastajiem partneriem bija diezgan augsta. Taču mūsdienās, kad internets ir burtiski pārpildīts gan ar noderīgiem datiem, gan sēnalām un maldinošām ziņām, atrast ticamu kontaktinformāciju ir gandrīz neiespējami. Turklāt iespēja "uzrauties" uz viltus informāciju ir daudzkārt lielāka, nekā iegūt izmantojamus kontaktus, uz kuriem var paļauties.

Tirgošanās ar Āzijas pārstāvjiem nav vienkārša milzīgo kultūras un tradīciju atšķirību dēļ – par to pārliecinājušies daudzi rietumu un arī Latvijas uzņēmēji. Nereti dzirdami dēku stāsti par biznesa partneriem, kas piekrāpuši un nav samaksājuši par piegādāto preci. Tādēļ papildu piesardzība nekad nebūs lieka.

Gandrīz vienmēr arī pats klātienē cenšos tikties ar potenciālajiem biznesa un tirdzniecības partneriem. Tādēļ, lai nodrošinātu tirdzniecības sakarus starp Rietumeiropas un Āzijas valstīm, lielāko dzīves daļu nākas pavadīt pārlidojumos. Ja esmu ticies klātienē, aprunājies, esam nodibinājuši draudzīgas attiecības, tā ir gandrīz droša garantija, ka darījums izdosies, neviens nepiekrāps, nauda tiks pārskaitīta laikā un norunātajā apjomā.

Tā kā biznesa sakari ar Āfrikas valstīm vēl ir attīstības stadijā, uz Āfriku nākas doties bieži. Austrumniekiem un āfrikāņiem raksturīgi veidot kontaktus ar cilvēkiem, kuriem viņi uzticas. Vērtīgākie biznesa sakari veidojas, kad jau labi iepazīts biznesmenis, kuram tu uzticies un kurš uzticas tev, iepazīstina tevi ar kādu, kuram viņš arī uzticas. Tieši šāda kontaktu dibināšana ir visefektīvākā.

Rietumu civilizācijā cilvēki veido attiecības uz rakstiskiem līgumiem, kas prevalē pār visu pārējo, savukārt Āzijā cilvēki slēdz līgumu tikai tādā gadījumā, ja būs uzbūvēti uzticēšanās pamati, cilvēks iepazinis otru partneri un viņiem ir līdzīgs domāšanas veids un skatījums uz pasauli. Āzijas uzticēšanās kultūru ļoti labi raksturo ķīniešu domātāja un karavadoņa Suņdzi principi: "Mācies klausīties. Izturies pret citiem ar cieņu un pazemību, nelieli sevi. Tevi raksturo darbi un pastāvīgums". Šāda pieeja Āzijai ir ļoti tipiska, šobrīd ar lielākajiem klientiem vienojamies par darījumu būtību mutiski, bet pats līgums tiek izveidots vēlāk, vairāk lietvedības nolūkā un grāmatvedībai. Tāpat arī visi kontakti veidojas no ieteikumiem – viens partneris iesaka nākamo, tālāk ķēdītei jeb tīklam pievienojas jauni dalībnieki, tāpat uz ieteikumu pamata.

Tomēr rietumos, lai cik svarīgi būtu līgumi un dokumenti, šos principus novērtē. Mums ir izdevies pārņemt konkurentu piegādātājus un to līgumus tieši cilvēciskās pieejas dēļ. Naudas un prestiža loma vairs nav tik liela; komunikācija ir ļoti svarīga, varētu teikt, pat svarīgākais veiksmīgas uzņēmējdarbības elements.

Arī Āfrikā sadarbība ar partneriem izaugusi tieši uz uzticēšanās pamata. Sākotnēji mūsu partneriem nebija iespējas strādāt ar akreditīviem: nācās preci sūtīt tikai ar priekšapmaksu (kas ir tīra uzticēšanās no partnera puses) vai arī ar pēcapmaksu (attiecīgi jāuzticas bija mums). Ilgstoša komunikācija ļāva sadarbībai attīstīties pavisam citā līmenī, kas nekad nebūtu iespējams ar ziņojumapmaiņas vai e-pastu palīdzību – tas vienkārši "nestrādā".

Kopā ar dzīvesbiedri Zani Kuļikovsku esam partneri uzņēmumā SIA "L.J. Linen", kas Eiropas Savienības valstīs ražotas lopbarības sastāvdaļas pārdod Āzijas un Āfrikas valstīs. Uzņēmuma apgrozījums 2018. gadā Latvijā bija 17 miljoni eiro, bet visā pasaulē pārsniedza 50 miljonus. "L.J. Linen" ir vairāki uzņēmumi un pārstāvniecības daudzās pasaules valstīs visos kontinentos.

Uzņēmumam ir jau 25 gadu pieredze starptautiskajā tirdzniecībā. Šobrīd strādājam ar visām Eiropas Savienības dalībvalstīm, tās ir mūsu partneri – produktu piegādātāji vai saņēmēji; mūs pazīst un respektē lielākie Eiropas ražotāji. Attīstība bijusi pakāpeniska un pastāvīga, no diviem darbiniekiem 2004. gadā līdz 13 darbiniekiem birojā šobrīd, vairāk nekā 10 pārstāvjiem katrā pasaules kontinentā un vietējām distribūcijas ķēdēm Āzijā un Āfrikā, daudziem loģistikas partneriem un risinājumiem jebkurā pasaules valstī 2019. gadā.

Piecpadsmit gadu laikā esam pierādījuši, ka nav jābūt nedz milzīgam birojam, nedz kompānijai ar jau zināmu vārdu; arī latvieši var sasniegt tos pašus apvāršņus, kā Vācijas vai Francijas kompānijas un pat vairāk. Jau 2004. gadā uzņēmumam bija tolaik visai iespaidīgs divu miljonu apgrozījums, un to paveica tikai divu cilvēku komanda. 2008. gadā sākām eksportu uz Āziju, vispirms ar četriem konteineriem mēnesī, šobrīd nosūtam vairāk nekā 300 konteinerus mēnesī. Esam attīstījuši noliktavu un aģentu tīklu, kas mūsu produktus izplata Āzijā, tostarp Singapūrā, Nepālā, Vjetnamā, Bangladešā, Malaizijā, Indonēzijā, Taizemē, Mjanmā.

2014. gada sākām importēt produktus no Indijas uz Skandināviju lielākajiem zivju audzētājiem. Veicām kvalitātes auditus Indijas uzņēmumos un kopā izstrādājam receptes zivju barības ražotājiem. Sākām ar 100 tonnu izmēģinājumu. Šobrīd šos specifiskos produktus vedam vismaz 1000 tonnu apjomā mēnesī un pārdodam pasaules lielākajiem zivju barības ražotājiem. Šogad sāksim eksportu arī uz Brazīliju un citam Dienvidamerikas valstīm, kur strauji attīstās zivju audzēšana.

Kopš 2017. gad eksportējam arī uz Āfriku, pirmos divdesmit konteinerus pārdevām ar priekšapmaksu – Āfrikas uzņēmums uzticoties pārskaitīja 250 tūkstošus ASV dolāru. Šobrīd uz Āfriku sūtam aptuveni 100 konteinerus mēnesī. Esam izveidojuši pārstāvniecības četros lielākajos Āfrikas reģionos, kur ir arī "L.J. Linen" noliktavas un personāls.

Intensīvi strādājam pie jauniem tirgiem un produktiem, gada nogale piedalīsimies arī lielajās Āfrikas "Feed Expo" konferencēs, kur stāstīsim par Eiropas un Āzijas pieredzi un mudināsim vietējos lopkopjus attīstīt savu ražošanu un izmantot mūsu piemēru vistu, zivju un citu kultūru audzēšanā un vajadzīgās barības izstrādē.

Tā kā pakāpeniski apgūstam visus kontinentus, pastiprināti interesējamies arī par savu ražošanu, tāpēc 2018. gadā sākām strādāt kopā ar Lietuvas organiskā mēslojuma ražotāju. Šobrīd ražošanas jauda ir aptuveni 1500-2000 tonnas mēnesī, taču plānojam to vismaz dubultot šī gada nogalē un nākamā gada sākumā. Organisko mēslojumu ražojam ar privātiem zīmoliem vai arī to eksportējam. Nākamā gada sākumā mūsu produkcija būs pieejama arī Baltijas valstu lielveikalos.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Āfrika Ārējā tirdzniecība Āzija Eiropas Savienība Eksports
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form