Foto: Publicitātes foto
Attālinātais darbs, studijas un mācības tiešsaistē, kā arī iepirkšanās interneta veikalos pandēmijas ietekmē veido lielu daļu mūsu ikdienas. Internetu patērējam biežāk un vairāk, tāpat vairāk dalāmies ar saviem datiem, ne tikai profesionālajā, bet arī privātajā sfērā, tāpēc šajā laikā īpaši būtiska uzmanība jāpievērš drošībai internetā. Šobrīd var iezīmēties "robi" zināšanās par drošību tiešsaistē, tāpēc vienlaikus ar sabiedrības izglītošanu epidemioloģiskajos jautājumos jādomā arī par kiberdrošību.

2020. gada dati liecina, ka 86% Latvijas iedzīvotāju ir aktīvi interneta lietotāji, savukārt, mobilos sakarus lieto 135%, attiecīgi ir iedzīvotāji, kuri lieto pat vairākus mobilos pieslēgumus, bet 53% ir aktīvi sociālo mediju lietotāji.

Top 10 vietņu vidū gan "vk.com", gan "draugiem.lv"

Analizējot populārāko mājaslapu statistiku, varam secināt, ka Latvijas interneta lietotāji visbiežāk atver "google.com", kam seko "youtube.com" un "inbox.lv". Pirmo piecinieku noslēdz "google.lv" un "ss.com". Top 10 ierindojas arī "vk.com", "delfi.lv", "swedbank.lv", kas apliecina – internetu aktīvi izmantojam kā profesionālajām, tā arī privātajām vajadzībām. Pirmajā divdesmitniekā ierindojušās lapas, piemēram, "aliexpress.com", "draugiem.lv" un "e-klase.lv" apliecina to pašu.

Lietotāji, kuri izmanto citu lietotāju nezināšanu

Lai lietotu lielāko daļu šo vietņu, piemēram, reģistrētos sociālajos tīklos vai pasūtītu preces interneta veikalos, nepieciešams dalīties ar saviem personas datiem, kā arī, izmantot savas kredītkartes datus. Šajā kontekstā ir būtiski atcerēties, ka interneta lietotāji visbiežāk iedalās trīs grupās – tādi, kuriem trūkst zināšanu par drošību interneta vidē un nepieciešama izglītošana, tādi, kuri ir informēti un ievēro visus piesardzības pasākumus, kā arī tādi, kuri izmanto pirmās grupas nezināšanu.

Lietotāju – senioru izglītošana

Protams, Latvijā tiek strādāts pie iedzīvotāju izglītošanas šajos jautājumos – to dara gan "Cert.lv", kuru misija ir veicināt informācijas tehnoloģiju drošību Latvijā, gan virkne lielāko uzņēmumu, piemēram, "Swedbank". Ņemot vērā, ka liela daļa bijušās "Latvijas pasta bankas" klientu, īpaši senioru vecumā, pārgāja uz "Swedbank" un citām bankām, uzņēmumam nācās pastiprināti domāt par klientu informēšanu datu drošības jautājumos.

Atbilstoša satura integrēšana skolās

Tomēr, pieaugot interneta lietošanas apjomiem un dažādojoties apmeklētajām vietnēm, ar esošajām izglītojošajām aktivitātēm var nepietikt. Attālinātās mācības nozīmē vairāk laika internetā bērniem, piegādes pakalpojumi – citām vecuma grupām, tāpēc šis noteikti būtu īstais laiks informatīvajai kampaņai un atbilstoša satura integrēšanai skolu mācību programmās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!