LIKTA: premjera rezolūcija rada neskaidrību par iepirkumu procesa turpmāku norisi
Foto: Publicitātes foto

Ministru prezidenta Valda Dombrovska (V) izdotā rezolūcija, saskaņā ar kuru turpmāk lielie valsts iepirkumi tiks izvērtēti rūpīgāk, rada neskaidrību par iepirkumu procesa turpmāku norisi, biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Viņa norāda, ka, pirmkārt, pēc pašreizējā formulējuma nav skaidrs, kas tieši tiks vērtēts iepirkumu līguma izskatīšanas procesā, kā notiks vērtēšanas process, kādi būs iemesli projekta noraidīšanai un kādi būs izskatīšanas termiņi.

"Lai objektīvi izvērtētu iepirkumu, ir jāizvērtē ne tikai pats iepirkuma līgums, bet arī iepirkuma dokumentācija, tostarp tehniskā specifikācija. Jautājums: vai valdība patiešām ir gatava kļūt par visu valsts iepirkumu komisiju?" vaicā Bāliņa.

Otrkārt, Ministru prezidenta rīkojums tā pašreizējā redakcijā, viņasprāt, vēl vairāk pastiprinās birokrātijas slogu ne tikai IKT iepirkumos, bet arī citās nozarēs, un padarīs iepirkuma līgumu noslēgšanu, kas jau tagad ir garš process, vēl ilgāku. Bāliņa uzsver, ka Latvijas uzņēmējdarbības vidē ir daudz jautājumu, kas būtu uzlabojami, un šāds rīkojums esošo situāciju nevis uzlabo, bet padara Latviju vēl nepievilcīgāku ne tikai vietējo komersantu, bet arī ārvalstu investoru vidū.

LIKTA prezidente norāda, ka IKT nozarē uzņēmums ir tikai izpildītājs, tādēļ būtisks nosacījums ir precīzu prasību formulēšanai no pasūtītāja puses. "Diemžēl IKT nozares uzņēmumi nereti saskaras ar pretrunīgi formulētām prasībām, iepirkumu procesā itin bieži ir nepieciešamība pēc grozījumiem, jo savstarpējās atkarības no trešajām pusēm e-pārvaldes projektos ir ļoti apjomīgas, tās nevar īsti prognozēt un ietekmēt ne pasūtītājs, ne izpildītājs. Kas notiks šādā situācijā?" vaicā Bāliņa.

Viņasprāt, visticamāk, pēc pašreizējā rīkojuma šādi līguma grozījumi nebūs iespējami, jo būs laikietilpīgi un neērti abām iesaistītajām pusēm - gan pasūtītājam, gan izpildītājam. Rezultātā pasūtītājs visus riskus var mēģināt novirzīt uz izpildītāju, savukārt izpildītājs centīsies nodrošināt birokrātisku vai cita veida aizsardzību. Tas sadārdzinās projektu un neveicinās racionālu darbu projekta ietvaros, uzskata LIKTA pārstāve.

Organizācijas ieskatā risinājums iepirkuma procedūru organizēšanai ir iepriekš izstrādāts iepirkuma līguma projekts, pēc kura jāvadās valsts iestādēm. LIKTA atgādina, ka tā jau ir izstrādājusi vadlīnijas informācijas tehnoloģiju jomas publisko iepirkumu veikšanai programmatūras izstrādes jomā. Tās ir paredzētas kā rekomendējošs materiāls publiskā sektora pasūtītājiem, kuri organizē programmatūras izstrādes vai informācijas sistēmu uzturēšanas iepirkumus. Vadlīnijas, kas izstrādātas piedaloties Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) Metodoloģijas departamenta speciālistiem, Latvijas atvērtā koda asociācijas un publiskā sektora pasūtītāju pārstāvjiem, izstrādātas ar mērķi veicināt gudra pasūtītāja pieredzi publiskajā sektorā un uzlabot IT projektu ieviešanu. Ar LIKTA izstrādātajām IT iepirkumu vadlīnijām var iepazīties IUB mājaslapā sadaļā "Nozaru organizāciju ieteikumi".

Kā ziņots, Dombrovska izdotā rezolūcija paredz, ka visos valsts iepirkumos, kas pārsniedz vienu miljonu latu, līgumu vispirms izvērtēs Valsts kanceleja, Tieslietu un Finanšu ministrija, bet šo iestāžu atzinumu izskatīs valdība. Premjera rezolūcija attiecas uz valsts uzņēmumiem un iestādēm. Šāda kārtība stājās spēkā no 17.oktobra.

Šādu kārtību nolemts ieviest pēc neveiksmīgās AS "Pasažieru vilciens" vilcienu iepirkuma procedūras.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lasi vēl
 
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.