Sadarbībā ar Mastercard un Finanšu nozares asociāciju
Esi #viedveikals – ceļš uz kārtību ikvienā interneta veikalā
Esi #viedveikals – ceļš uz kārtību ikvienā interneta veikalā
Foto: Shutterstock
Pircēju paradumi mainās līdz ar pasaules notikumiem, un tendence arvien vairāk iepirkties tiešsaistē pieaug – 2022. gada sākumā veiktais "Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas pētījums rāda, ka vairāk nekā trešdaļa Latvijas iedzīvotāju (38 %) internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Turklāt, salīdzinot ar iepriekš veiktajām aptaujām, ir būtiski pieaudzis to respondentu īpatsvars, kuri internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Ja 2020. gadā to darīja vēl tikai katrs piektais iedzīvotājs, tad 2022. gadā to jau dara katrs trešais.
JĀ maksājumiem ar karti!
Tirgus dinamiski attīstās, tāpēc e-komercijas spēlētājiem jāspēj apmierināt augošās klientu vajadzības un prasības. Viena no tādām ir maksājumu pieņemšana internetā ar norēķinu kartēm. 39 % pircēju min, ka, iegādājoties preces vai pakalpojumus internetā, dod priekšroku tieši maksāšanai ar norēķinu karti. Karšu maksājumu lietotāji īpaši novērtē to, ka karšu izdevēju organizāciju, piemēram, "Mastercard" noteikumi paredz tiesības pircējam atgūt naudu, ja notikusi krāpšana un nav izdevies saņemt iegādāto preci vai pakalpojumu.

Lai spētu saviem klientiem nodrošināt apmaksas iespēju ar karti, tiešsaistes tirgotājiem jāapliecina interneta veikala mājaslapas atbilstība karšu shēmu izvirzītajām drošības prasībām. To izpilde nav tikai formalitāte, tā palīdz sakārtot tiešsaistes veikalā pieejamo informāciju un sniedz arī praktisku drošības garantiju abām pusēm.
Kas ir karšu shēma?
Karšu shēma ir maksājumu tīkls, kas pārvalda darījumus, maksājumu apstrādei izmantojot pasaulē zināmāko karšu izdevēju organizāciju debetkartes un kredītkartes, piemēram, "Mastercard". Karšu shēmas procesā galvenie dalībnieki ir kartes turētājs, izdevējbanka, tirgotājs un pieņēmējbanka. Šī shēma pārsūta kartes darījuma informāciju no pieņēmējbankas uz izdevējiestādi (no tirgotāja uz klientu), un tad maksājums tiek nosūtīts atpakaļ pieņēmējam, lai viņš to apstiprinātu.
Prasību izpilde – praktiska investīcija e-komercijā
Tieši bankas ir tās, kas veic klientu izpēti un novērtē, vai interneta veikals karšu izdevējorganizāciju noteiktās prasības ir ieviesis arī praktiski. Kad e-komercijas klients vēršas bankā ar vēlmi pieņemt kartes savā internetveikalā, pirms pakalpojuma pieslēgšanas attiecīgā banka pārskata uzņēmuma veikalu un pārliecinās, vai noteiktās prasības ir izpildītas.
Einārs Stavro, "BluOr Bank" E-komercijas vadītājs
"Mēs kā banka esam līdzatbildīgi un mums rūp, lai klienti saprot to, kas notiek viņu tiešsaistes veikalos, tāpēc veicam mājaslapu atbilstības izvērtēšanu. Riska līmeni katra banka nosaka pēc savām iekšējām procedūrām. Balstoties uz klienta riska segmentu, tiek uzlikti atgādinājumi par monitoringu.

Novērojam prasību izpildi ne tikai administratīvā līmenī, bet arī praktiski – pētām, ko klients plāno tirgot. Skatāmies uz to, kur preces tiek ražotas, iepirktas vai no kādiem kanāliem pārpārdotas. Skaidrojam, no kurienes tiek iegūtas izejvielas vai materiāli iegūti ar partneru līgumu starpniecību. Pārliecināmies, vai mājaslapā atrodamas atrunas par atteikšanos no pirkuma, kādi ir klientu pienākumi un tiesības, cik ilgā laikā prece tiks saņemta. Tikai tad, ja šis viss ir korekti izpildīts, banka ar klientu paraksta līgumu, un tad jau pāris dienu laikā interneta veikals var uzsākt karšu maksājumu izmantošanu tirdzniecībā," atklāj Einārs Stavro, "BluOr Bank" E-komercijas vadītājs.

Karšu shēmu drošības prasības apkopo informāciju, kas tirgotājam jāsniedz saviem klientiem viegli saprotamā veidā. Tās attiecas uz interneta veikala komunikāciju, mājaslapas saturu un dizainu.
Tirgotājam sava interneta veikala mājaslapā jānorāda:
Uzņēmuma rekvizīti
Kontaktinformācija (pasta adrese, e-pasta adrese, telefona numurs)
Tirdzniecības vietas fiziskā atrašanās vieta vai juridiskā adrese, ja fiziskas tirdzniecības vietas nav
Pilns preču un/vai pakalpojumu apraksts
Preču/pakalpojumu piegādes noteikumi un nosacījumi
Preču atdošanas / naudas atmaksas un pasūtījuma atcelšanas politika
Personas datu apstrādes politika
Strīdu risināšanas noteikumi
Izmantojamie datu pārraides drošības protokoli
Tirdzniecības zīme, norādot uz karšu pieņemšanu (piemēram, "Mastercard")
Pirms pirkuma apmaksas, klients iepazīstas un atzīmē piekrišanu visiem noteikumiem (tā saucamais "checkbox")
Maksājuma apliecinājums pēc pirkuma veikšanas:
  • apliecinājums nav rediģējams
  • apliecinājums ir izdrukājams vai nosūtāms uz e-pastu
Valdis Vaišļa, "Swedbank" Naudas pārvaldības daļas vadītājs
Valdis Vaišļa, "Swedbank" Naudas pārvaldības daļas vadītājs skaidro: "Karšu shēmu drošības prasību ieviešana ir obligāta prasība, kas tirgotājam sniedz praktisku pievienoto vērtību. Kritēriji palīdz tirgotājam sakārtot interneta veikalu tā, lai maksātājs tur justos droši un atrastu atbildes uz svarīgiem jautājumiem pirms un pēc pirkuma veikšanas. Šāda informācija var ietvert iespējamās apmaksas metodes, piegādes nosacījumus un aprakstu par "pēcservisa" iespējām. Katram e-veikala īpašniekam ir jāiztēlojas sevi kā pircēju un jānovērtē savs interneta veikals, izejot cauri visiem soļiem – no pirmā lapas apmeklējuma līdz solim, kad regulārais pircējs varētu atgriezties veikt atkārtotu pirkumu vai uzdot papildu jautājumus par preces atpakaļatdošanu, garantijas nosacījumiem vai naudas līdzekļu atmaksu. Drošības prasību izpilde palīdz izvairīties no zaudētiem klientiem un naudas atmaksas pieprasījumiem, kā arī prasību ieviešana vairo e-veikala uzticamību. Tā noteikti ir praktiska investīcija ikviena tiešsaistes veikala izveidē un attīstībā."
Kā veicas Latvijas e-komercijas spēlētājiem?
Eksperti atzīst, ka Latvijas interneta veikalu saimniekiem mājaslapas atbilstības izpilde mēdz radīt arī galvassāpes, īpaši, ja uzņēmējs ir bez iepriekšējas pieredzes e-komercijā. Tomēr, sadarbojoties ar banku, tas ir veiksmīgi īstenojams īsā laikā.
Elīna Novada, "Svaigi.lv" interneta veikala īpašniece
Elīna Novada, "Svaigi.lv" interneta veikala īpašniece dalās ar sava uzņēmuma pieredzes stāstu: "Mūsdienu pircējs gaida, ka interneta veikalā būs pieejamas vairākas norēķinu iespējas, tostarp arī maksājumi ar karti. Vēlamies, lai Svaigi.lv pircēji katrā pasūtījuma reizē var izvēlēties sev piemērotāko maksājuma metodi, tāpēc ejam līdzi laikam un strādājam pie karšu maksājumu ieviešanas. Gadu gaitā tehnoloģiski ir attīstījušies arī norēķinu pakalpojumu sniedzēji, padarot karšu maksājumu ieviešanas procesu mazajiem uzņēmumiem pieejamāku.

Mūsu darbs un komunikācija ir bijusi atbildīga un caurskatāma no uzņēmuma pirmās darbības dienas, tāpēc nav bijušas grūtības izpildīt kādu no maksājumu ieviešanas prasībām. Svaigi.lv interneta veikals ir sakārtots atbilstoši normatīvo aktu regulējumam, atbildīgi izturamies pret visām iesaistītajām pusēm un sadarbības partneru prasībām. Darbojamies, lai dotu iespēju pircējiem pasūtīt labāko, kas Latvijas laukos audzis un sagatavots, tāpēc turpinām atbildīgi ieguldīt resursus un attīstīt "Svaigi.lv" servisu, lai tas būtu mūsdienīgs, ērts un drošs izmantošanai pircējiem."
Edgars Valmers, LPB Bank E-komercijas departamenta vadītājs
Lai atvieglotu ceļu uz veiksmīgu tirdzniecību tiešsaistē e-komercijas jaunpienācējiem, ir pieejami jau gatavi rīki – platformas, kuras, iekasējot mēneša maksu, sniedz iespēju jebkuram viegli uzsākt un attīstīt savu e-komerciju. "Ja interneta veikals neizskatās drošs, pircējs neveiks darījumu, lai arī kādi maksājumu veidi tiktu piedāvāti. Izveidot uzticamu un pārskatāmu mājaslapu ir katra e-tirgotāja primārais uzdevums, tāpēc tās atbilstība karšu shēmu noteikumiem ir ārkārtīgi svarīga. Gatavās platformas jau savā pamata e-veikala formātā ir iekļāvušas pamata drošības prasības — tirgotājam atliek tikai kā konstruktoram ievietot tajās nepieciešamo informāciju. Tās vienkāršo darbu gan bankai, gan uzņēmējam. Interneta veikalu izstrāde "Mozello", "Shopify", "Prestashop", "Magento" vai kādā citā platformā palīdz ieekonomēt gan laiku, gan naudu. Nepieciešams tikai saprast savas vajadzības un mērķus un tad izvēlēties atbilstošu platformu," komentē Edgars Valmers, LPB Bank E-komercijas departamenta vadītājs.

Šobrīd vienotus mājaslapas atbilstības kritērijus nosaka lielās karšu izdevējorganizācijas. Tomēr jāatzīmē, ka par katru maksāšanas metodes pieslēgšanu ir atbildīga attiecīgā finanšu institūcija – bankas pēc saviem ieskatiem izvirza pamatprasības tiešsaistes komersantu mājaslapām, kas pēc būtības ir ārkārtīgi līdzīgas iepriekš minētajām. Tāpēc tās ir vērts ņemt par pamatu jebkura interneta veikala sakārtošanai, lai arī kādas maksājumu metodes tas piedāvā.
Projekta ''#viedpircēja vēstniecība"' veidotāji: saturs tapis sadarbībā ar "Mastercard" un Finanšu nozares asociāciju, redaktores – Kristīne Melne, Līga Švāne, Sabīne Košeļeva, dizains – Inga Čujevska, izstrāde – Ervīns Malnačs, projekta vadītājs - Ēriks Radželis, aģentūru grupas vadītaja – Inese Skaraine.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.