Kā siltināt logus?
Foto: Shutterstock

Kurš gan nevēlas izaudzināt labestīgu, sirsnīgu bērnu?! Bet kā to paveikt? Ričards Vaisburds ir psihologs no Hārvardas, ASV, kurš vada projektu "Making Caring Common". Tas veidots, lai palīdzētu vecākiem audzināt labestīgus bērnus. Psihologs un citi projekta līdzautori ir noformulējuši piecas stratēģijas, kuras palīdz audzināt sirsnīgus, labsirdīgus bērnus, tādus, kuri rūpējas ne tikai par sevi, bet arī citiem.

Projekta gaitā tika analizēti arī tā īstenošanas rezultāti, un aptuveni 80 procenti jauno dalībnieku atzinuši, ka viņu vecākus vairāk uztrauc, vai bērni ir laimīgi, nekā tas, vai viņi rūpējas par citiem cilvēkiem. Tieši tāpat ļoti daudzi projekta dalībnieki piekrituši apgalvojumam "vecāki vairāk lepojas ar manām atzīmēm, nekā ar faktu, ka es labi attiecos pret citiem bērniem skolā". Par projektu vēsta un psihologu ieteiktās stratēģijas atklāj "Washingtonpost".

Rūpējies par citām prioritātēm

Kāpēc? Vecākiem ir tieksme par prioritāti izvirzīt savu bērnu laimi un panākumus, bet nevis viņu iesaisti citu cilvēku dzīvēs. Tomēr bērniem vajadzētu iemācīties līdzsvarot savas vajadzības ar citu cilvēku vajadzībām – piemēram, bumbas padošana biedram komandu spēlē, un spēja aizstāvēt klasesbiedru, kuru apceļ citi bērni.

Kā to izdarīt? Vecākiem saviem bērniem ir jāstāsta, ka rūpes par citiem cilvēkiem ir ļoti svarīga lieta.

Pamēģini tā:

  • Tā vietā, lai teiktu: "Pats galvenais, ka tu esi apmierināts", saki labāk: "Vissvarīgākais ir tas, ka tu esi labsirdīgs";
  • Seko līdzi tam, lai, bērni pieaugot, vienmēr pret citiem attiektos cieņpilni, pat tad, ja viņi ir noguruši vai dusmojas;
  • Uzsver, cik svarīgas ir rūpes par citiem, mijiedarbojoties ar citiem pieaugušajiem, kuri iesaistās tavu bērnu dzīvēs. Piemēram, pavaicā skolotājam, vai tavs bērns labi spēj sadarboties ar klasesbiedriem un vai viņš kādu neapceļ.

Tags

Bērna audzināšana Sarakstu karuselis Bērndārznieka audzināšana Mazuļa audzināšana Sākumskola Skolēna emocionālā attīstība un mācības Skolēns
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form