Ne tikai uzmanības koncentrēšanai – teju 20 Montesori idejas bērna nodarbināšanai
Foto: Publicitātes attēls

Vecākiem, šobrīd pavadot visu laiku mājās ar pirmsskolas vecuma bērniem, rodas jautājums: kā nodarbināt bērnu? Bērniem nav pieejamas ne attīstošās nodarbības, ne bērnudārzs. Vecāki atzīst, ka viņi nezina, kā mājās organizēt attīstošās aktivitātes. Mammām un tētiem ir jāstrādā attālināti un jārisina vairākas problēmas, kurām nepieciešama uzmanība. Vienkāršākais, ko vecāki var darīt, lai bērns būtu aizņemts, ir iedot viņam planšetdatoru vai viedtālruni, taču tas nav ilgtermiņa risinājums. Par draudiem bērna attīstībai un alternatīvām – par vienkāršiem un pieejamiem līdzekļiem, kurus bērns var lietot, nekaitējot veselībai, kā arī veicinot viņa attīstību, zināšanās un pieredzē dalās "Montesori studijas" vadītāja Alīna Ļebedeva.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Sīkrīku ietekme uz bērnu

"Pirmkārt, planšetdatoru, tālruni, datoru vai televizoru nevajadzētu izmantot, lai "bērns būtu ar kaut ko aizņemts". Būtībā neesmu jauno tehnoloģiju noliedzēja, es atzīstu to pozitīvo ietekmi uz izglītību un attīstību. Tomēr vēlos vērst pirmsskolas vecuma bērnu vecāku uzmanību uz ārstu un psihologu viedokļiem, kā arī dažādu pētījumu datiem.

Pārmērīga tehnoloģisko ierīču izmantošana agrīnā vecumā rada vairākas negatīvas sekas, proti:

  • samazinās melatonīna koncentrācija, kas rada miega problēmas un ātru nogurumu;
  • paaugstinās impulsivitāte (tai skaitā biežas histērijas);
  • rodas kustību koordinācijas problēmas;
  • tiek ierobežota sīkā motorika;
  • rodas redzes problēmas un attīstās tuvredzība;
  • tiek kavēta runas attīstība un valodas lietošana saziņā;
  • samazinās gribasspēks, proti, grūtības sagādā likt darboties;
  • pasliktinās atmiņa;
  • parādās atkarība no elektroniskajām ierīcēm.

Turklāt elektromagnētiskais starojums ir īpaši kaitīgs pirmsskolas vecuma bērniem un var izraisīt veselības problēmas. Kā arī pārmērīga planšetdatora un tālruņa lietošana ir saistīta ar mobilitātes trūkumu un var izraisīt nepareizu muskuļaudu veidošanos rokās un pirkstos.

Sīkrīki: no kāda vecuma un cik ilgi drīkst lietot bērns

Ārstu viedokļi par ierīču lietošanu pirmsskolas vecuma bērniem parasti neatšķiras. Amerikas Pediatru akadēmija iesaka nedot elektroniskās ierīces bērniem līdz divu gadu vecumam. Bērniem no trīs līdz piecu gadu vecumam ieteicams nepārsniegt vienu stundu dienā, bet bērniem no sešiem līdz 18 gadiem – nepārsniegt divas stundas dienā. Jevgēnijs Komarovskis (pediatrs, medicīnas zinātņu kandidāts) iebilst arī pret planšetdatoriem bērniem līdz divu gadu vecumam. Pediatrs apgalvo, ka pat vecākiem bērniem ekrāna laiks nedrīkst būt ilgāks par divām stundām dienā, ieskaitot tālruņa, datora, planšetdatora un televizora kopējo laiku.

Ne tikai uzmanības koncentrēšanai – teju 20 Montesori idejas bērna nodarbināšanai
Foto: Shutterstock

Pasaules Veselības organizācija (PVO) iesaka pirmsskolas vecuma bērnam pie ekrāna pavadīt ne vairāk kā stundu dienā. Bērniem arī ieteicams mazāk laika pavadīt sēdus stāvoklī, vairāk iesaistīties āra spēlēs un gulēt pietiekamu stundu skaitu. Bērniem līdz viena gada vecumam Pasaules Veselības organizācija vispār neiesaka dot sīkrīkus.

Psihologi iesaka pārliecināties, ka planšetdatorā piedāvātais saturs ir piemērots bērnam un ir attīstošs. Tas nozīmē – piedāvāt bērnam tikai tās lietotnes, kas atbilst viņa vecumam un attīsta jebkādas prasmes. Ārsti iesaka neļaut bērniem skatīties multfilmas, kurās attēli ātri aizstāj viens otru. Tas negatīvi ietekmē uzmanības attīstību. "Jo jaunāks ir bērns, jo lēnāk attēliem jāmainās," saka eksperti. Mēs iesakām sarunāties ar bērniem par ekrānā redzamo.

Digitālo tehnoloģiju kompāniju vadītāju viedokļi un pieredze ir interesanti. Piemēram, ASV tehnoloģiju kompānijas "Microsoft" vadītājs Bils Geitss neļāva lietot viedtālruņus bērniem līdz 14 gadiem. Geitsa ģimenes locekļi, tai skaitā pieaugušie, neizmantoja sīkrīkus pēc noteikta laika. Arī kompānijas "Apple" dibinātājs Stīvs Džobss pasargāja bērnus no tehnoloģijām. Džobsa ģimene vakaru pavadīja sarunās un lasot grāmatas.

Iemaņas uzmanības koncentrēšanai

Tas var šķist paradoksāli. Elektroniskās ierīces piesaista bērnu uzmanību, bet nemāca koncentrēties. Sīkrīki izkliedē uzmanību, savukārt pilnīga bērna attīstība notiek brīžos, kad uzmanība tiek koncentrēta uz konkrētu nodarbību, kurai nepieciešama uzmanība un pūles, – konstruēšana, griešana ar šķērēm, grāmatu lasīšana vai to skatīšanās, ziedu laistīšana un citas mērķtiecīgas darbības ar dažādiem priekšmetiem.

Prasme koncentrēties ir galvenā, kas nepieciešama, lai apgūtu citas prasmes, ieskaitot lasīšanu un rakstīšanu, jo bērnam jāspēj koncentrēties uz šo darbību. Ja šī prasme netiks attīstīta, pat visgudrākajam un zinātkārajam bērnam būs grūti apgūt jaunu, neatkarīgi no tā, vai tā ir spēja aizpogāt pogas vai apgūt skolas matemātikas programmu.

Ne tikai uzmanības koncentrēšanai – teju 20 Montesori idejas bērna nodarbināšanai
Foto: Shutterstock

Uzmanības koncentrēšanas spēju attīstības pakāpi pierāda bērna spēja ilgstoši darīt vienu darbību, nepievēršot uzmanību ārējiem stimuliem un nepārslēdzoties uz kaut ko citu. Vislielākās koncentrācijas brīžos bērns gluži kā profesors laboratorijā veic slepenu eksperimentu, neko nepamanot apkārt. Tāpēc psihologi iesaka izslēgt tādus faktorus kā pastāvīgi strādājošs televizors vai radio, kā arī pieaugušo skaļas sarunas tuvumā.

No vienas puses, lai "nodarbinātu bērnu", neizmantojot viedtālruni, viņam jau vajadzētu būt attīstītai spējai koncentrēties. No otras puses, lai attīstītu šo spēju, viņam vajadzētu būt iespējai regulāri kaut ko darīt patstāvīgi, bez vecāku palīdzības vai ar viņu minimālu atbalstu. Šiem nolūkiem vispiemērotākā ir Montesori metodika.

Tags

Paliec mājās Montesori pedagoga padomi Rotaļlietas Spēles Montesori Mazuļa audzināšana Bērndārznieka aktivitātes
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form