Palielināts lūzumu un hronisku slimību risks: saldināto dzērienu ietekme uz bērna veselību
Foto: Shutterstock

Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) informē, ka 66 procenti skolēnu vismaz reizi nedēļā dzer saldinātus gāzētos dzērienus. SKPC skaidro, kādu kaitējumu ilgstoša to lietošana var nodarīt bērna veselībai un kā iemācīt bērnam saldināto dzērienu vietā izvēlēties ūdeni.

Regulāra saldināto dzērienu lietošana ikdienā var bērnam izraisīt dažādas veselības problēmas:

  • Veicināt zobu kariesa veidošanos;
  • Palielināt liekā svara un aptaukošanās risku;
  • Palielināt vielmaiņas saslimšanu risku, piemēram, ar otrā tipa cukura diabētu;
  • Palielināt hronisku slimību risku, piemēram, sirds un asinsvadu slimības;
  • Vecināt zemu kaulu brīvumu un fosforskābes ietekmē palielināt kaulu lūzumu risku.


Tāpat saldinātie dzērieni satur daudz cukura - trīs 330 mililitru bundžiņās saldināta dzēriena atrodas aptuveni 21 tējkarote cukura. Tas bērna organismam nozīmē tukšas un nevajadzīgas kalorijas, kā arī var veicināt šķidruma zudumu. Visu augstāk minēto iemeslu dēļ uztura speciālisti un pediatri iesaka bērna ikdienā saldinātos dzērienus pēc iespējas vairāk aizstāt ar ūdeni, jo, to dzerot, bērnam ir iespējams remdēt slāpes, izvairoties no liekām kalorijām.

Taču mainīt bērna ikdienas paradumus nav vienkārši. SPKC uzver, ka ir vairāki faktori, kas veicina saldināto dzērienu lietošanu ikdienā:

  • Uztura paradumi draugu un ģimenes locekļu vidū;
  • Saldinātu dzērienu pieejamība mājās un tuvākajās tirdzniecības vietās;
  • Reklāmas televīzijā, internetā un citviet.


Kaut ne visus no šiem faktoriem mēs varam mainīt un ietekmēt, uztura speciāliste Svetlana Aleksejeva uzsver, ka ir jāmeklē, ar ko aizstāt saldinātos dzērienus. Piemēram, lai ūdens garšu padarītu interesantāku un tā izskatu bērnam daudz saistošāku, tam var pievienot citronu, piparmētras, dzērvenes, zemenes, ābolus un citus augļus. Aleksejeva piebilst, ka var bērnam dot arī dzērienus ar dabiskām garšām: "Dabiski saldināts ūdens nesatur krāsvielas, cukurus un kalorijas. Tas ir veselīgs risinājums treniņiem un skolai, kad iedot līdzi ūdeni ar augļiem un ogām nav parocīgi."

Savukārt to, cik daudz ūdens katru dienu bērnam ir jāuzņem, un uztura speciālistes ieteikumus, kādu ūdeni vislabāk izvēlēties – minerālūdeni, avota vai dzeramo – uzzini šajā rakstā. Turpretim zemāk vari apskatīt SPKC izveidoto infografiku par saldināto dzērienu kaitīgumu salīdzinājumā ar ūdeni.

Source

Cālis.lv

Tags

Bērna veselība Slimību profilakses un kontroles centrs Bērndārznieka veselība Skolēns
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form