Foto: Shutterstock
Bērnības vidus posms – laiks, kad šķietami mazais rakaris kļūst par skolēnu un piedzīvo daudz jaunu zināšanu apgūšanu – ievieš daudz pārmaiņu bērna dzīvē. Tiek piedzīvota lielāka patstāvība un sperti pirmie soļi, lai bērns kļūtu mazāk atkarīgs no vecākiem. Taču tas nenozīmē, ka audzināšanas darbi noslēdzas, gluži pretēji – vecākiem joprojām jābūt līdzās esošiem, lai bērns uzaugtu pozitīvā vidē.

Uzsākot skolas gaitas, jāmācās jaunas atbildības, bet vecākiem – jāļaujas grožus palaist mazliet vaļīgāk un uzticēties savai atvasei. Lai izprastu bērna attīstību vecumā no sešiem līdz 11 gadiem, pozitīvās audzināšanas principus un vajadzības drošai videi, piedāvājam ielūkoties ASV Slimību kontroles un prevencijas centra (CDC) sagatavotajā materiālā.

Lūk, svarīgākais tajā, kā bērns attīstās, kādi pozitīvās audzināšanas piemēri piedien un kādi ir nozīmīgākie drošības aspekti bērniem no sešu līdz 11 gadu vecumam!

Attīstība un pozitīvās audzināšanas bērniem piemēri vecumā no sešiem līdz astoņiem gadiem

Nu jau bērns pats apģērbjas, ķer bumbu un piedalīties vienkāršos sporta veidos, sasiet kurpju šņores. Viena no lietām, kas kļūst nozīmīgāka šajā vecumposmā, atšķirībā no bērndārzniekiem – bērns vēlas būt patstāvīgāks, nokļūst situācijās, kur jākomunicē ar vienaudžiem un pieaugušajiem plašākā mērogā, nekā līdz šim. Svarīga kļūst draudzēšanās un labākā drauga iegūšana. Tāpēc vecākiem jāiedrošina, ka bērns ir pārliecināts par sevi ikvienā dzīves jomā – socializēšanās, skolas mācību apguvē un sportā.

Emocionālās un sociālās izmaiņas:

  • Bērns kļūst neatkarīgāks.
  • Domā par savu nākotni.
  • Lielāka izpratne par savu vietu pasaulē.
  • Pievērš lielāku uzmanību draudzībām, kuras veido, un darbojas komandā.
  • Vēlas būt pieņemts un patikt citiem.

Domāšana un mācīšanās:

  • Strauji pieaug mentālās prasmes.
  • Prot labāk raksturot piedzīvoto un runāt par savām emocijām/jūtām.
  • Mazāk domā par sevi un ņem vērā citu vajadzības/emocijas.

Pozitīvās audzināšanas piemēri, kā veicināt bērna attīstību 6–8 gadu vecumā:

  • Izrādi pieķeršanos savam bērnam un izsaki atzinību par sasniegumiem.
  • Mudini bērnā atbildības sajūtu – prasi palīdzēt mājas darbos, piemēram, noslaucīt putekļus un mazgāt traukus.
  • Runā ar bērnu par notikumiem skolā, draugiem un lietām, kas notiks nākotnē un ko bērns gaida.
  • Runā ar bērnu par līdzcilvēku respektēšanu, iedrošini palīdzēt tiem, kuriem dzīvē klājas grūtāk.
  • Mudini bērnu izvirzīt sasniedzamus mērķus – bērns mācīsies lepoties ar sevi un mazāk paļausies uz citu novērtējumu.
  • Māci bērnu būt pacietīgam, palaižot, piemēram, rindā uz šūpolēm kādu citu mazāku bērnu, vai pabeidzot kārtot istabu pirms saldējuma ēšanas. Mudini bērnu domāt par iespējamām sekām, pirms viņš rīkojas.
  • Izvirzi striktus noteikumus un turieties pie tiem, piemēram, televizoru ļauj skatīties ierobežotu laiku, naktsmieru ieturiet vienā laikā utt. Esi konkrēts par to, kāda uzvedība ir pieņemama un kāda nē.
  • Pavadiet laiku kopā kā ģimene, spēlējot spēles, lasot grāmatas un dodoties uz pasākumiem vai atpūtas vietām.
  • Iesaisties bērna skolas dzīvē. Iepazīsties ar skolotājiem, izproti mācību mērķus un kā varat sadarboties, lai bērnam mācībās sekmētos.
  • Lasiet grāmatas kopā, lasi bērnam priekšā – tas joprojām ir nozīmīgi, lai bērnam veidotos pareiza valodas izjūta.
  • Izmanto disciplīnu, lai vadītu un pasargātu savu bērnu, tā vietā lai viņu sodītu un viņš justos par sevi slikti. Diskutējiet par rīcību, tās sekām, ko labāk darīt nākamreiz.
  • Slavē bērnu par labu uzvedību – fokusējies uz lietām, ko bērns prot paveikt, nevis tām īpašībām, ko bērns nevar izmainīt.
  • Atbalsti bērnu, uzņemoties jaunus izaicinājumus. Iedrošini viņu risināt problēmas, piemēram, strīdus ar citu bērnu, pašam.
  • Iedrošini bērnu apmeklēt pulciņus, piemēram, sporta nodarbības, dziedāšanu vai dejošanu, vai iesaistīties brīvprātīgi pasākumu organizēšanā ar skolasbiedriem.

Svarīgākais par bērna drošību 6–8 gadu vecumā:

  • Fizisko spēju attīstība un patstāvība var novest pie tā, ka bērns gūst traumas.
  • Joprojām pievērs uzmanību tam, lai bērnam būtu vecumam un augumam atbilstošs autosēdeklītis.
  • Māci bērnam drošību, pārvietojoties pa ietvi vai šķērsojot brauktuvi, lai viņš justos pasargāts un droši, kad brauc ar riteni, rotaļājas ārā vai dodas patstāvīgi uz skolu.
  • Pārliecinies, ka bērns pārzina, kā jāuzvedas ūdenstilpņu tuvumā, vienmēr uzraugi bērnu, kad viņš peldas vai rotaļājas ūdens tuvumā.
  • Uzraugi bērnu pastiprināti, atrodoties pie dabas un akmeņainās vietās.
  • Pārrunā ar bērnu, kā pareizi jāsauc pēc palīdzības, ja atgadījusies nelaime.
  • Nedrošus rīkus un instrumentus mājās glabā vietās, kur bērns tiem netiek klāt.

Svarīgākais par fiziskās veselības uzturēšanu 6–8 gadu vecumā:

  • Vecāku iesaiste var palīdzēt skolas videi kļūt veselīgākai – turi roku uz pulsa par to, kāda ir bērna ēdienkarte mācību iestādē, vai tā ir pietiekami veselīga un vai skolas kafejnīcā nav iegādājami neveselīgi dzērieni vai našķi.
  • Nodrošini, lai bērnam būtu vismaz stundu ilgas fiziskās aktivitātes ik dienas – ātra iešana, braukšana ar riteni, soļošana, skriešana u.c.
  • Bērnistabu padari par no televizora brīvu telpu. Tāpat seko līdzi tam, cik ilgi bērns lieto dažādas ekrānierīces, pieturoties pie tā, ka laiks ir ierobežots.
  • Piekopiet veselīga uztura paradumus un fiziskās aktivitātes jau no agra vecuma. Iedrošini bērnu uz aktīvākām rotaļām, rādi piemēru un piekop veselīgu dzīvesveidu pats – vecāki ir liels paraugs.
  • Pārliecinies, ka bērns izguļas pilnvērtīgi. 6–12 gadu vecumā bērnam ir jāguļ 9–12 stundas diennaktī.

Attīstība un pozitīvās audzināšanas piemēri bērniem vecumā no deviņiem līdz 11 gadiem


Foto: Shutterstock

Šajā vecumā bērns ir pilnvērtīgs skolēns un vecāki jau acīmredzami mana, cik svarīga loma bērnu dzīvē ir draugiem, hobijiem un interesēm. Draudzībai ir liela loma bērna attīstībā, taču tajā pašā laikā aktuāls kļūst vienaudžu spiediens. Bērni, kuri ir pārliecināti par sevi, daudz labāk stājas pretī negatīvajai vienaudžu ietekmei un izdara labākus lēmumus. 9–11 gadu vecumā bērniem ir nozīmīgi būt atbildīgiem, arī savā patstāvībā. Ir bērni, kuriem šajā vecumā parādās pirmās pubertātes pazīmes, it īpaši meitenēm. Lūk, informācija par to, kā bērns attīstās bērnības vidusposmā.

Emocionālās un sociālās pārmaiņas:

  • Bērni veido ciešākas draudzības un veido attiecības ar vienaudžiem. Kļūst nozīmīgāk, ka bērnam ir sava dzimuma draugi.
  • Spiediens no vienaudžu puses var raisīt dažādas emocijas.
  • Vecākiem jāpievērš uzmanība bērna fiziskajai attīstībai – pubertātes sākumam. Ķermeņa uztveres un ēšanas traucējumi var sākties pat 9–11 gadu vecumā.

Domāšana un mācības:

  • Skola un mācības var šķist akadēmiski izaicinošākas.
  • Bērni kļūst vēl neatkarīgāki no vecākiem.
  • Bērns spēj paraudzīties uz lietām no citas personas skatpunkta.
  • Palielinās uzmanības koncentrēšanas laiks.

Pozitīvās audzināšanas piemēri, kā veicināt bērna attīstību 9–11 gadu vecumā:

  • Pavadi laiku kopā ar bērnu, runā ar viņu par viņa draugiem, sasniegumiem, kādi izaicinājumi gaidāmi.
  • Iesaisties bērna skolas dzīvē, esi klātesošs skolas pasākumos.
  • Iedrošini bērnu turpināt darbošanos pulciņos, apgūt kādu sporta veidu.
  • Palīdzi bērnam veidot izpratni par to, kas ir labs un slikts, pareizs un nepareizs. Runā par riskantām lietām, ko draugi var spiest darīt, piemēram, smēķēt, apdraudēt sevi, lecot no liela augstuma u.tml.
  • Uztici bērnam nopietnākus mājas darbus – tīrīt istabas, gatavot vienkāršas maltītes u.tml. Runā ar bērnu par finansēm, gudru tērēšanu un uzkrāšanu.
  • Iepazīsties ar bērna labāko draugu ģimenēm.
  • Runā ar bērnu par citu cilvēku respektēšanu, runā par to, kā izturēties, ja bērns redz, ka kāds izrāda necieņu.
  • Mudini bērnu uzstādīt sev jaunus mērķus un apgūt jaunas prasmes, kuras bērns pats vēlas iegūt.
  • Joprojām pieturies pie stingriem noteikumiem. Pastāsti, kādu uzvedību sagaidi no bērna brīžos, kad blakus nav neviena pieaugušā. Likumu vietā pielieto iemeslus, kāpēc sekot ģimenē ieviestiem noteikumiem un ko tie sniedz.
  • Disciplinē, bet nesodi, liekot bērnam par sevi justies slikti.
  • Kad slavē bērnu, liec viņam padomāt par saviem sasniegumiem. Izmanto frāzi "tev ar sevi jālepojas" tā vietā, lai teiktu "es ar tevi lepojos", – tas iedrošinās bērnu censties arī tad, ja apkārt nebūs citu, kas izteiktu atzinību.
  • Runā ar bērnu par pubertāti un emocionālajām un fiziskajām pārmaiņām, kas ir normālas un viņu sagaida.
  • Iedrošini bērnu lasīt katru dienu. Pārrunā mājasdarbus.
  • Izrādi bērnam mīlestību un esi pret viņu godīgs. Pavadiet laiku kopā kā ģimene.

Svarīgākais par bērna drošību 9–11 gadu vecumā:

  • Mašīnā bērnu ved droši – pat ja bērns ir šķietami izaudzis, joprojām jāizmanto paliktnis.
  • Zini, kur tavs bērns atrodas, un vai blakus ir pieaugušie. Izplānojiet, kad bērns zvanīs vai atsūtīs ziņu, informējot par savu atrašanās vietu un plāniem un laiku, kad dosies mājās.
  • Braucot ar velosipēdu, skrituļdēli, skrituļslidām vai citu braucamrīku, vienmēr liec bērnam vilkt ķiveri.
  • Tā kā daudzi bērni pārrodas mājās, pirms vecāki paspējuši beigt darbu, svarīgi izrunāt, ko bērns darīs viens pats, līdz mamma vai tētis ir mājās.

Svarīgākais par fiziskās veselības uzturēšanu 9–11 gadu vecumā:

  • Bērna uzturā iekļauj pietiekami daudz augļu un dārzeņu. Ierobežo ēdienu, kur ir daudz tauku, pievienotā cukura vai sāls, gatavojiet veselīgas maltītes mājās.
  • Joprojām pievērs uzmanību tam, lai bērns ekrānierīcēs vērtos ierobežotu laiku.
  • Iedrošini bērnu nodarboties ar fiziskajām aktivitātēm vismaz stundu dienā, pielāgojot tās bērna vecumam un interesēm. Nedēļā jābūt vismaz trīs fizisko aktivitāšu veidiem: 1) aerobiskajām aktivitātēm, piemēram, skriešanai; 2) muskuļu stiprināšanas treniņiem, piemēram, rāpelēšanai pa stieņiem; 3) kaulu stiprinošām aktivitātēm, piemēram, lēkšanai ar lecamgumiju.
  • Pārliecinies, ka bērns diennaktī guļ vismaz deviņas stundas.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!