Laba nakts, smags rīts. Kā pēc iespējas ātrāk mazināt paģiras
Foto: Shutterstock
Delfi plus logo saturs

Īsākā nakts un garākā ballīte ir aizvadīta! Asprātīgākais, ko jebkad esmu dzirdējusi par paģirām, ir: "Kaut tie nākamie rīti būtu tikpat skaisti kā iepriekšējie vakari..." Bet kur lai meklē glābiņu, ja rīts pēc ballītes patiešām ir trakoti grūts?

Kaut arī vārds "paģiras" jau ir iegājis folklorā un bieži to lieto, jokojot par rītu pēc ballītes, būtu jāatceras, ka patiesībā, pārmērīgi lietojot alkoholu, tiek nodarīts milzu kaitējums organismam. Par to, kas īsti ir paģiras, konsultējamies ar narkoloģi Ilzi Maksimu, bet uztura speciāliste Eva Kataja atklāj, kādi produkti var atvieglot netīkamo pēcsvētku sajūtu.

"Ar vārdu paģiras, kas jau ir kļuvis par slengu, apzīmē cilvēka slikto pašsajūtu pēc alkohola lietošanas," skaidro Maksima. "Turklāt var būt divi paģiru veidi. Atšķirība ir tajā – tā ir pēcintoksikācija vai arī tas ir stāvoklis, ko raksturo jau kā abstinenci jeb paģiru sindromu, kas rodas cilvēkiem ar alkohola atkarību."

Pirmā cilvēku grupa, kurai ir bijusi alkohola intoksikācija (organisma saindēšanās ar toksiskām vielām), nākamajā dienā nevēlēsies turpināt alkohola lietošanu. Kaut arī pašsajūta nav patīkama un ir nepieciešama organisma atkopšanās, cilvēks nemeklēs risinājumu nākamajā alkohola devā. Pretēja situācija ir cilvēkiem, kuriem ir alkohola atkarība. Arī šajā gadījumā organisms ir patērējis daudz resursu un tam būtu nepieciešama atpūta, tomēr cilvēki savu fizisko un psihisko diskomfortu cenšas mazināt, atkārtoti lietojot alkoholu. Cilvēkiem, kuriem ir atkarība, rodas šķietama sajūta, ka atkārtota alkohola lietošana var palīdzēt pārvarēt diskomfortu, kas rodas paģiru laikā. Savukārt tā jau ir problēma, kas būtu jārisina ar ārsta palīdzību vai, mainot savus alkohola lietošanas paradumus. Maksima uzsver, ka šīs lietas ir svarīgi nošķirt, jo šobrīd cilvēki bezatbildīgi lieto vārdu paģiras un pat neizprot tā būtību.

Alkohola deva, kas nodarīs minimālu kaitējumu organismam

Eksistē daudz mītu par to, ka viena glāze vīna jau nenodara nekādu kaitējumu. Tomēr Maksima atzīst, ka organismam optimālākais variants ir alkoholu nelietot vispār. Lai kaitējums organismam būtu minimāls, tā varētu būt viena deva sievietēm un divas devas vīriešiem dienā, ar to saprotot vienu glāzi vīna, 40 gramus stiprā alkohola (degvīns, viskijs, konjaks) vai arī 0,33 litrus alus. Šī ir deva, kuru organisms var pārdzīvot bez vērā ņemamām sekām. Savukārt svētkos nebūtu jālieto vairāk par piecām devām. Tas ir maksimālais daudzums, jo, lietojot vairāk, organismam rodas liels stress. Vienlaikus narkoloģe uzsver, ka ar cilvēkiem, kuriem ir alkohola atkarība, vispār nevajag runāt par šīm devām, jo tās var pāriet reālās devās un izraisīt turpmākās problēmas.

Svētki ir kolosāla lieta, tikai nevajag tiem piesaistīt alkoholu. Mums ir jāsvin dzīve, mēs svinam pārmaiņas dabā, kopā būšanu. Bet svētkiem nav nekā kopīga ar alkohola lietošanu. Ilze Maksima, ārste narkoloģe

Produkti, kas palīdzēs justies labāk

Uztura speciāliste Kataja ir tieša – ātra risinājuma nav. Ja organisms ir pārslogots ar lielu daudzumu alkohola, nevar apēst auksto zupu vai izdzert smūtiju un būt atpakaļ uz strīpas. Taisnība gan, ka konkrēti produkti palīdzēs atkopties ātrāk. Lūk, uztura speciālistes ieteikumi, ar kādiem labumiem atgūšanās procesu padarīt daudz līganāku!

Gāzēts minerālūdens

Gāzēts ūdens, kas ir bagāts ar minerālsāļiem, var palīdzēt atlabt ātrāk, jo ūdens vajadzīgs, lai atjaunotu šķidruma līdzsvaru organismā. Lietojot alkoholu, minerālvielas pastiprinātāk izvadās no organisma, bet ar gāzētu minerālūdeni varam atjaunot gan minerālvielu līdzsvaru, gan vajadzīgo šķidruma daudzumu.

Skābpiena produkti

Kefīrs, paniņas un rjaženkas ir skābpiena produkti, kuros ir pienskābās baktērijas. Tie palīdz atjaunot pabojāto mikrofloru, jo zarnu mikloflorā izmaiņas notiek ļoti strauji. Arī lielāka alkohola uzņemšana uzreiz izsit no ierindas zarnu traktu. Šī iemesla dēļ skābpiena produkti būs tieši laikā! Teorētiski aukstā zupa var palīdzēt, ja tā ir uz kefīra bāzes. Bietītes, gurķis, olas un kefīrs ir ļoti laba kombinācija.

Augļi, ogas un dārzeņi

Ja organisms ir "saguris", to papildus apgrūtināt ar šašliku, desiņām un čipsiem noteikti nevajadzētu. Labāk izvēlēties ogas, dārzeņus un augļus, piemēram, arbūzu. Tajā ir liels ūdens daudzums, attiecīgi – no arbūza iespējams uzņemt tik ļoti nepieciešamo šķidrumu. Arī sagremošana ir diezgan viegla, jo arbūzs ir bagāts ogļhidrātiem un cukuriem, bet tajā nav daudz šķiedrvielu. Arī mūsu vietējās zemenes nav peļama opcija, jo paģiru dienā nav jāizvēlas ļoti komplicēti produkti. Taču plātsmaize vai pīrādziņi noteikti nebūs labākais variants nākamajā dienā pēc svinībām. Jo jau tā taču ir smagi!

Mīts par cukuru kā brīnumlīdzekli

Vienlaikus Kataja arī kliedē mītu, ka cukurs var palīdzēt ātri atgūties pēc vētrainas nakts: "Jā, saldumi dod enerģiju, bet tā būs tāda iluzora vai īslaicīga sajūta. Kad efekts beigsies, cukura līmenis kritīsies un cilvēks jutīsies vēl sagurušāks, jo tas neatrisina problēmu – nekādas papildu uzturvielas dabūt nevar. Pārsvarā cukurotiem našķiem klāt būs arī tauki un milti, bet tie nesniegs antioksidantus, vitamīnus vai minerālvielas. Zemenes krietni vairāk palīdzēs atgūties nekā kārumi. Organisms var prasīt saldos dzērienus, jo tam ir nepieciešams šķidrums un enerģija. Bet tad labāk padzert minerālūdeni un iet pagulēt, lai atgūtu možumu. Jo ar cukuru mēs nevaram likvidēt cēloni."

Papildu pēcsvētku produktus iesaka arī zinātniskajā žurnālā "Molecules" publicēts pētījums par paģiru atvieglošanu, kurā tiek uzsvērts, ka tieši augļi un dārzeņi var palīdzēt organismam atkopties. Kaut arī šie produkti nespēs pilnībā novērst paģiru radīto diskomfortu, tie piešķirs možumu un paātrinās alkohola izvadīšanos no organisma.

Mango

Mango ir viens no populārākajiem tropiskajiem augļiem mūsu platuma grādos. Turklāt tas nav tikai garšīgs, bet arī satur antioksidantus, kas var paātrināt alkohola izvadīšanu no organisma. Tādēļ tas kļūst par funkcionālu pārtikas avotu, kurš spēj mazināt alkohola līmeni, veicinot organisma atkopšanos.

Hurma

Hurma ir auglis, kurā ir augsts ne tikai vitamīnu, bet arī dzelzs, kālija, kalcija un nātrija līmenis, kas veicinās organisma atkopšanos pēc intensīvas alkohola lietošanas.

Ingvers

Ingvers jau sen ir bijis labi zināms līdzeklis pret sliktu dūšu, tādēļ to iesaka izmantot arī paģiru dienā, ja ir kuņģa traucējumi. Ingveru var gan pievienot tējai, gan arī likt smūtijā kopā ar citiem vērtīgiem augļiem, kuri palīdzēs atjaunot enerģiju.

Sparģeļi

Saskaņā ar pētījumu sparģeļos esošie ekstrakti vairāk nekā divas reizes uzlabo enzīmu efektivitāti kuņģī, kas palīdz sadalīt alkoholu, kā arī aizsargā aknu šūnas no bojājumiem.

Tā kā šogad brīvdienas ir garas un, iespējams, svinības nebeigsies ar Jāņu nakts lustēm, lūdzām padomu uztura speciālistei par to, kas būtu jādara ballītes laikā, lai nākamā diena nebūtu tik smaga. Kaut arī Kataja joko, ka neviens jau nedzers alu un neuzkodīs zemenes, speciāliste atgādina, ka alkoholu nevajag kombinēt ar smagiem ēdieniem. "Ja gribas lietot alkoholu, būtu vēlams vakarā nepārforsēt ar treknajiem ēdieniem. Būtu ieteicams arī uzņemt ūdeni, jo tas palīdzēs organismam vieglāk tikt galā ar paģirām. Blakus alus krūkai liekam ūdens krūku," saka eksperte.

Lūdzu, novērtē nupat lasīto rakstu!
Neesmu apmierināts/-a Esmu ļoti apmierināts/-a

Raksti, kas tevi varētu interesēt:

Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form