Foto: Publicitātes attēli

Gada lielākais skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) notikums – ziemas gadatirgus "Cits Bazārs" – aizvadīts, piedaloties vairākiem simtiem apņēmīgu un radošu skolēnu ar saviem atjautīgajiem produktiem. Par dažiem aizraujošākajiem ar tehnoloģijām saistītajiem SMU "Campus" vēlas pastāstīt nedaudz vairāk. Pirmajā publikācijā vēstījām par "Frosy" komandas produktu – viedpudeli, kas ik pēc noteikta laika izstaro gaismu, tādējādi signalizējot lietotājam, ka laiks padzerties. Otrajā stāstā – Latvijas versija "airobotam" jeb komandas "DoRob" izveidotais palīgs dažādu mājas darbu veikšanai.

Komandas pārstāvis Kārlis Niķis atzīst, ka ideja savā pamatbūtībā – viedie palīgi, kas parūpēsies par mājas uzkopšanu, kamēr mājas iemītnieki ir savās dienas gaitās – nav nekas jauns, taču būtiska ir kāda nianse, proti, "DoRob" mērķis ir veidot produktus, kas ir videi draudzīgāki par alternatīvām.

Biznesa idejas un modeļa noformulēšana tieši tāpēc bija sarežģītākais posms, jo "galvenais faktors, kas mūs atšķir no konkurentiem, ir oriģināla un radoša pieeja jau esošam produktam."

Bet kāpēc tieši robotika? Kārlis stāsta, ka tas šķitis loģisks solis, apzinoties nākotnes perspektīvas – to, ka šī industrija vēl tikai aug un nākotnē augs vēl straujāk. "Izvēlējāmies videi draudzīgu pieeju ražošanā, jo pasaulē ir lielas problēmas ar piesārņojumu, tostarp no elektroiekārtām. Ja tam visam pa virsu nākošo gadu desmitu laikā nāks vēl izlietoto robotu atkritumu, tas nozīmēs vēl lielāku vides piesārņojumu.

Gribam parādīt pasaulei, ka var arī citādāk, ka var izveidot pelnošu uzņēmumu elektronikas nozarē, vienlaikus nepiesārņojot vidi tik ļoti, kā tas noticis līdz šim.

Šobrīd patērētājiem nav iespējas izvēlēties videi draudzīgu robotu ražotāju," uzskata "DoRob" pārstāvis, un uzsver: "Ir daudz patērētāju, kas patiešām vēlētos darīt labu, vienlaikus nodrošinot savas vajadzības."

SMU pasākumā "Cits Bazārs" "DoRob" komanda jau varēja prezentēt reālu prototipu "DoRob C-Home", kura pamatfunkcija ir tāda pati kā līdzīgiem produktiem, proti, putekļu sūkšana un slapjā tīrīšana.

"To ir iespējams iestatīt četros veidos. Pirmkārt, tīrīšana uz nejaušības principa, kur robots iztīra visu, bet trajektorijas izvēloties nejauši. Otrkārt, konkrētas vietas tīrīšana – ar tālvadības pulti var norādīt robotam, kuru vietu tīrīt. Treškārt, malu tīrīšana – robotu novieto, piemēram, pie sienas, tad tas brauks un tīrīs visu taisnā līnijā, līdz atdursies pret šķērsli. Ceturtkārt, tīrīšana pēc grafika – robots tīra konkrēti norādītajā laikā, kad tas nepieciešams, piemēram, kad jūs esat darbā," iespējas izklāsta Kārlis.

Prototipa izstrādē roku pielika visa komanda – lēmumi skolēnu mācību uzņēmumā pieņemti kolektīvi, ņemot vērā ikviena dalībnieka viedokli. Tomēr, protams, katram bija arī savi konkrēti pienākumi. Kārlis ir idejas autors un izstrādā gan produkta prototipus, gan nodrošina ražošanas kanālus. Par pārdošanas stratēģiju atbild Oskars Grava, kurš arī palīdz Kārlim paša produkta izstrādē. Uzņēmuma vizuālo tēlu, kā arī paša robota dizainu, veido Jūlija Lazdiņa. Viņa arī rūpējas par mārketinga aktivitātēm.

Foto: Publicitātes attēli

Lai tiktu pie prototipa, kurš ir ne tikai makets, bet arī reāli funkcionē, bez pamatzināšanām robotikā un elektronikā neiztikt, uzsver Kārlis. Tāpat būtiska bijusi prasme analizēt un izprast materiālus, no kā veidot produktu, kas ir gan videi draudzīgs, gan vizuāli pievilcīgs.

Taujāts par nākotnes plāniem, Kārlis ir pārliecināts, ka "DoRob" ir uz palikšanu.

"Šobrīd grūti paredzēt nianses par to, kāds šis uzņēmums būs pēc gada, bet viens ir skaidrs – "DoRob" pēc skolēnu mācību uzņēmumu programmas beigām būs SIA. Arī turpmāk turēsimies pie pamatvērtībām – ietaupīt cilvēku laiku, risināt ikdienas problēmas jebkurā mājsaimniecībā, vienlaikus ražot un augt videi draudzīgi," uzsver Kārlis, kurš pēc vidusskolas plāno studēt mehatroniku, lai iegūtās zināšanas uzreiz varētu likt lietā "DoRob" produktu attīstīšanā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!