Foto: Publicitātes foto
Agroplatforma savieno graudu ražotājus un lauksaimniekus ar graudu pircējiem un palīdz lauksaimniekiem būt informētiem par cenu svārstībām biržā. Vienkāršoti tas nozīmē, ka graudu tirdzniecība notiek digitālā vidē. Viens no platformas izveidotājiem ir Gatis Bērziņš, kuru aicinājām uz sarunu.

Gatis visu mūžu ir bijis saistīts ar lauksaimniecību: "Man ir bijusi iespēja būt gan par graudu pircēju, gan arī tirdzniecību vērot no lauksaimnieka pozīcijām. Saskatīju ļoti daudz trūkumu esošajos graudu tirdzniecības procesos." Doma par platformas izveidi radās jau 2010. gadā, bet Gatis uzskatīja, ka tirgus tam vēl nav gatavs. 2018. gadā sapratis, ka situācija ir mainījusies un kopā ar biznesa partneri Juri Kazuli pieņēma lēmumu apvienot abu lauksaimniecības un finanšu tirgus zināšanas, lai izveidotu digitālu graudu tirdzniecības platformu.

Tagad platformā graudu pircēji un pārdevēji var publicēt sludinājumus, solīt graudu cenu vai graudu cenas formulu, kā arī parakstīt noslēgtos darījumu līgumus. Ja līgums saistīts ar nākotnes darījumu, tad iespējams veikt cenas fiksāciju savienojumā ar preču biržu Parīzē.

Lielākās problēmas platformas izveidē radījusi dokumentu parakstīšana. Izrādās, ka elektronisko parakstu lieto pārāk maza mērķauditorijas daļa. Tāpēc tika izstrādāts īpaši šai platformai piemērots digitālais paraksts, ko var izmantot visā Eiropā. "Sākotnēji bija grūti pārliecināt jau esošos tirgus dalībniekus – lauksaimniekus, graudu pircējus – par nepieciešamību mainīt ieradumu. Bija jāizskaidro, ka esam vienkārši instruments abiem tirgus dalībniekiem, kas norošina virkni priekšrocību sarežģītajos graudu tirdzniecības procesos," atceras Gatis.

Foto: Publicitātes foto. No kreisās Juris Kazulis un Gatis Bērziņš.

Agroplatforma ir arī mediju platforma: "Mēs klientiem nodrošinām pieeju graudu tirgus pārskatiem, reizi nedēļā informējam par aktualitātēm iepriekšējā nedēļā vai iepriekšējā periodā, nosūtot graudu tirgus pārskatus e-pastos. Pārskatos ieskicējam tirgus priekšrocības, trūkumus, ieskatāmies nākotnē un iesakām, kādas tirgus pārmaiņas iespējams sagaidīt," stāsta Gatis. No šī gada sākuma esam uzsākuši arī veidot podkāstus ar lauksaimniecības nozares ekspertiem, lai vēl labāk informētu mūsu klientus par Baltijas tirgus tendencēm un jaunumiem.

Kopumā platformu šobrīd izmanto vairāk kā 650 lauku saimniecības no Latvijas un Lietuvas, un 23 graudu pirkšanas uzņēmumi. Gatis uzskata, ka platforma graudu nozari ir padarījusi caurspīdīgāku un efektīvāku, optimizējot graudu iepirkšanas izmaksas. Savukārt, lauksaimniekiem "Agroplatforma" atvieglo graudu pārdošanas procesus un nodrošina iespēju pārdot par augstāku cenām.

Kas tālāk? Gatis uzsver, ka šobrīd funkcijas ir pietiekami daudz, pietiks vēl nākamajiem pieciem gadiem: "Papildināsim produktu klāstu. Piemēram, pievienosim izejvielas – minerālmēslus, augu aizsardzības vielas. Plānojam likt klāt arī citus plašpatēriņa produktus nevis koncentrēties tikai uz augiem." Tirgus dalībnieki pieprasa priekšapmaksu par noslēgtajiem līgumiem, līdz ar to drīzumā platformas lietotāji var sagaidīt kreditēšanas funkciju. Lauksaimniekiem ir grūti izsekot līdzi cenu svārstībām biržā, tāpēc drīz vien platforma tika papildināta ar produktu "Biržu izziņu serviss". Tā ietvaros lauksaimnieki var saņemt īsziņas par cenu svārstībām biržā.

Ko Gatis iesaka citiem uzņēmējdarbības entuziastiem? "Ja ir radies sapnis vai vīzija, kā padarīt pasauli labāku, tad nevajag baidīties no izaicinājumiem, bet vajag "sadoties rokā ar izaicinājumu un kopīgi lekt. Jaunuzņēmumu vide ir diezgan dinamiska – ja arī projektā neveiksies, pieredzi, kas tiks iegūta izstrādes laikā, nevienā skolā iemācīties nevar."

Jaunākās tehnoloģiju un tendences uzņēmējdarbības iedvesmas portālā Labsoflatvia.com.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!