Foto: Ekrānuzņēmums no video
Ap Zemi riņķo ne tikai Starptautiskā kosmosa stacija, Habla teleskops un virkne darbojošos satelītu, bet arī milzīgs skaits kosmosa atkritumu – gan veci, neaktīvi satelīti, gan lērums dažādu sadursmju rezultātā radušos atlūzu, kas aizvien vairāk apdraud derīgo kravu un kosmiskos lidojumus vispār. Tāpēc jau labu laiku tiek strādāts pie risinājumiem, kā mūsu kosmisko "pagalmu" sakopt, un sestdien ieplānots viens šāda kosmosa "sētnieka" izmēģinājums.

Vēl nupat, 11. martā no Starptautiskās kosmosa stacijas (SKS) orbītā tika izlidināta 2,6 tonnas smaga palete ar izlietotām baterijām. Tas ir lielākais atkritumu apjoms, kas vienā reizē "aizvākts" no SKS. Sagaidāms, ka šī palete pakāpeniski zaudēs augstumu un tuvāko divu līdz četru gadu laikā sāks krist. Pēc idejas tai ar visu kravu – vecajām baterijām – vajadzētu pilnībā sadegt atmosfērā.

Tas pats notiek ar vairumu satelītu, kas iziet no ierindas dažu simtu kilometru augstumā. Taču tad, ja satelīti atrodas 1200 un vairāk kilometru augstā orbītā, tie ap Zemi kā kosmosa aktritumi var riņķot pat simtiem gadu, tostarp ik pa brīdim notiekot kādai sadursmei starp sen vairs nevadāmiem objektiem. Rezultāts – daudz, daudz sīku atlūzu.

Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) aplēses liecina, ka Zemes orbītā jau šobrīd atrodas ap 34 tūkstoši objektu, kas ir vismaz 10 centimetrus lieli, un vismaz 128 miljoni atlūzu, kas ir lielākas par vienu milimetru. Tuvā nākotnē Zemes orbītas "sakopšanas" pakalpojumi varētu kļūt par visai strauji augošu virzienu kosmosa industrijā. Jāatceras, ka gan Īlona Maska "SpaceX", gan citas kompānijas jau sūta orbītā nevis atsevišķus satelītus, bet veselu virkni satelītu, veidojot tīklu no simtiem un beigās tūkstošiem satelītu. Neizbēgami ar laiku daudzi no tiem no orbītas būs jāaizvāc.

Sestdien no Baikonuras kosmodroma Kazahstānā ar "Sojuz" raķeti orbītā dosies Japānā bāzētās kompānijas "Astroscale" izstrādāts kosmosa "sētnieks", lai demonstrētu tā spējas orbītā pārtvert nevadāmus objektus. "End-of-Life Service" jeb ELSA izmēģinājuma misijas aparāts sastāvēs no divām daļām – ap 175 kilogramus smags "sētnieks" un 17 kilogramus smags "klients" jeb pārtveramais objekts.

Kolīdz abi būs nogādāti orbītā, tā sāksies kosmiskās "ķerenes" – 17 kilogramus smagais "klients" atdalīsies no galvenā moduļa un pēc tam atkal tiks pārtverts. Šāda ķeršanas spēle tiks atkārtota vairākkārt, katru reizi palielinot grūtības pakāpi, piemēram, "klientu" ierotējot.

Nākamā fāze pēc pārtveršanas – iziešana no orbītas, lai uzsāktu kritienu pretī zemei, tādējādi sadegot planētas atmosfērā. Visa misija tiks uzraudzīta un vadīta no komandcentra Lielbritānijā.
Par to, kā attīrīt Zemes orbītu, domā arī EKA, kura noslēgusi līgumu ar Šveices kompāniju "ClearSpace" un plāno šādu atkritumu aizvākšanas izmēģinājumu veikt 2025. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!