Līdz 13. oktobrim vidusskolēni ar labām biznesa idejām un vēlmi iesaistīties reālā uzņēmējdarbībā aicināti iesniegt pieteikumus konkursam "Biznesa skices", ko rīko "Swedbank" sadarbībā ar "Junior Achievement Latvia" (JA Latvia) un "Projektu banku". No skolēnu mācību uzņēmuma līdz reālam biznesam – tieši šādā ceļā vairāki gados jauni Latvijas uzņēmēji ir izveidojuši veiksmīgus uzņēmumus. Starp tiem ir arī madonietis Kristiāns Lancmanis, "Simple+" un zīmola "LANCMAN bags" izveidotājs.

Konkursā aicinātas piedalīties 10.–12. klašu skolēnu un profesionālo vidējo izglītības iestāžu audzēkņu komandas no "JA Latvia" dalībskolām, kur izmanto mācību metodi "Skolēnu mācību uzņēmums" (SMU). Biznesa plānus var iesniegt līdz 13. oktobrim. Labākās trīs komandas saņems finansiālu atbalstu no vairāk nekā 6000 eiro lielā balvu fonda sava biznesa attīstīšanai.

Paši labākie savas idejas iedzīvināšanai saņems 3000 eiro, otrā vieta – 2000, bet trešā vieta – 1000 eiro. Konkursa organizatori uzsver, ka naudas balva nav vienīgais motivators iesaistīties – visi dalībnieki konkursa trīs kārtās iegūs vērtīgu pieredzi biznesa plānošanā, kas nākotnē palīdzēs pārvērst ideju produktā.

Arī Kristiāna uzņēmuma pirmsākumi meklējami SMU programmā, kuras ietvaros Latvijā ik gadu tiek nodibināti vairāki simti skolēnu mācību uzņēmumu, kas ļauj gūt pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā. Kristiānu iedvesmojuši Dziesmu svētki – viņa uzņēmums ražo īpaši pielāgotus tērpu aizsargmaisus dejotājiem un dziedātājiem ar kabatām vainagiem, kurpēm un nošu grāmatām, ko iecienījuši arī biznesa ceļotāji.

"Skolā es nebiju tas paklausīgākais bērns, jo man nebija, kur likt enerģiju. Tad uzzināju par SMU programmu un sapratu, ka ir vērts pamēģināt. Tā sniedz iespēju pārbaudīt savas prasmes biznesa vidē un notestēt, kas īsti ir bizness," pieredzē dalās Kristiāns. Saprast, kā pārdot klientiem un kā runāt ar žūriju, iemācīties veidot karjeru un attīstīt biznesu no idejas līdz peļņu nesošam uzņēmumam – tās ir tikai dažas no SMU programmas priekšrocībām, kas topošajam uzņēmējam palīdzējušas saprast, ko viņš vēlas studēt un darīt nākotnē.

Pirmos soļus uzņēmējdarbībā Kristiāns Lancmanis spēris 10. klasē. "Izveidoju savu pirmo mācību uzņēmumu, kurā ražojām loģiku un prātu attīstošas spēles. Manuprāt, šis produkts nebija nevienam vajadzīgs, taču tas deva vērtīgu pieredzi. Pēc gada man jau bija jauns mērķis – uzvarēt Latvijas Skolēnu mācību uzņēmumu finālā. 11. klasē izveidoju komandu, un kopā ar skolotāju sākām meklēt tādu ikdienas problēmu, kas palīdzētu atrast īsto biznesa ideju. Togad notika Latvijas skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētki, un sapratām, ka būtu forši kaut ko pārdot šai lielajai auditorijai –dejotājiem un dziedātājiem," stāsta jaunais uzņēmējs.

Sākotnējā ideja bijusi ražot metāla pakaramos, uz kuriem varētu salikt daudz smagu tautastērpu un ērti paņemt līdzi uz mēģinājumu. Blakusprodukts bija tērpu aizsargmaisi, ko pārvilkt pāri šim mehānismam. Taču drīz vien jaunieši sapratuši, ka viņiem trūkst gan zināšanu, gan resursu, lai ražotu kaut ko no metāla.

"Nācās turpināt ar ideju, kas palikusi pāri – tērpu aizsargmaisiem. Klausoties cilvēku ieteikumos, runājot ar dejotājiem, dziedātājiem un citiem ceļotājiem, mēs izveidojām gala produktu. Sākotnējais blakusprodukts izrādījās īstā biznesa ideja," stāsta Kristiāns. Viņš nenožēlo sākotnējo kļūdu – ir jāmērķē augstu, lai daudz sasniegtu.

Pēc uzvaras Latvijas konkursa finālā Kristiāns nokļuva arī līdz Eiropas finālam, kur izcīnīja otro vietu. "Ja nebūtu mērķējis uz pirmo, varbūt nebūtu izcīnījis otro. Tikai darot to, kas patīk, ir iespējams sasniegt maksimālo rezultātu," uzskata jaunietis. Viņš atzīst, ka biznesā ļoti svarīgs ir apkārtējo atbalsts, lai brīžos, kad nolaižas rokas un nezini, kā attīstīt savu ideju tālāk, nezaudētu drosmi un nepadotos. Tāpēc Kristiāns aicina meklēt domubiedrus un pieteikt savu ideju konkursam "Biznesa skices".

Source

Campus

Tags

Mācību uzņēmumi Bizness Inženierzinātnes
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form