Foto: AP/Scanpix/LETA
Ja var ticēt Ķīnas valsts kontrolētās ziņu aģentūras "Siņhua" paziņojumam, Ķīnai izdevies sekmīgs atkārtoti izmantojama kosmosa kuģa izmēģinājums. Zināt droši gan pagaidām neko nevar, jo projekts, protams, ir slepens.

Paziņojumā informēts, ka kosmosa kuģis "Chongfu Shiyong Shiyan Hangtian Qi" (CSSHQ) palaists ar nesējraķeti "Long March-2F" (titulbildē), kuru Ķīna tostarp izmanto savu kosmonautu nogādāšanai Zemes orbītā. Starts noticis 4. septembrī, bet atpakaļ kuģis atgriezies pēc divām Zemes orbītā pavadītām dienām.

"Veiksmīgais lidojums iezīmēja svarīgu izrāvienu atkārtoti izmantojamo kosmosa kuģu izpētē, un sagaidāms, ka tas ļaus nodrošināt ērtu un izmaksu ziņā efektīvu transportu," norādīts īsajā ziņojumā, piebilstot, ka mērķi esot miermīlīgi.

"Siņhua" jau pirms trim gadiem ziņojusi, ka 2020. gadā tiks izmēģināts atkārtoti lietojams kosmosa kuģis, kas "atšķirsies no tradicionālajiem vienreiz izmantojamajiem kuģiem".

Kaut gan pašlaik nav arī zināms kuģa dizains, Ķīnas paziņojums veicinājis spekulācijas, ka Pekinas rīcībā ir kaut kas līdzīgs ASV Gaisa spēku "X-37B Orbital Test Vehicle" (attēlā apakšā), ko nereti mēdz raksturot kā mazāku NASA kosmoplānu jeb šatlu versiju, tikai bez apkalpes uz klāja, vēsta CNN.

Foto: AP/Scanpix/LETA

"X-37B" esot izmantots dažādu tehnoloģiju izmēģināšanai – gan dažādu eksperimentālu dzinēju testiem, gan kosmiskajos lidaparātos izmantojamu materiālu īpašību analīzei utt., taču katra no "X-37B" misijām bijusi slepena, tādējādi radot labvēlīgu augsni alternatīvām versijām, proti, ka šis kosmosa lidaparāts patiesībā tiek izmantots spiegošanai un ieroču izmēģinājumiem kosmosā.

Tikmēr par Ķīnas izmēģināto lidaparātu pašlaik vairāk ziņu par ļoti skopo oficiālo paziņojumu nav. Taču, ja izrādīsies, ka Ķīnai tiešām izdevies nogādāt kosmosā un pēc tam vienā gabalā arī atpakaļ atkārtojami izmantojamu kuģi, tas tiešām uzskatāms par būtisku sasniegumu – ķīniešiem tas būtu pirmais atkārtojami izmantojamais kosmiskais lidaparāts.

Līdz šim vien neliels skaits kompāniju un ražotāju izdevies izstrādāt efektīvus un atkārtoti izmantojamus kuģus un nesējraķetes lidojumiem kosmosā, un lielākā daļa no tām ir bāzētas ASV. Zināmākā, protams, ir "SpaceX", kuras nesējraķete "Falcon 9" kļuva par pirmo daļēji izmantojamo kosmisko nesējraķeti. Tāpat atkārtoti tiek izmantotas arī "SpaceX" kapsulas "Dragon", tostarp NASA piekritusi atkārtoti kapsulas lietot ne tikai kravu, bet arī cilvēku nogādāšanai orbītā.

Par to, kas padomā ķīniešiem, šobrīd grūti spriest – jāgaida papildu informācija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!