Foto: Shutterstock
Ja man ir auto un brīvs laiks, kāpēc gan to neizmantot naudas pelnīšanai? Droši vien šādas domas bijušas daudziem no mums, it īpaši ņemot vērā to, ka tādi mūsdienu agregatori kā "Bolt" un "Yandex" ļauj sākt taksometra pakalpojumu sniegšanu ātri un legāli.

Kā tas reāli darbojas? Vai ir iespējams nopelnīt vērā ņemamu naudas summu, piestrādājot par taksistu Rīgā? Kādi ir ar to saistītie finanšu jautājumi? Mēs palūdzām Rīgas taksistus padalīties pieredzē.

Cik maksā uzsākt pakalpojumu sniegšanu


Sākumā topošajam taksistam ir nepieciešams reģistrēties Autotransporta direkcijas Taksometru vadītāju reģistrā (reģistrācija darbojas trīs gadus un maksā 50 eiro). Prasības taksometra vadītājam: kategorija B, braukšanas stāžs ne mazāks par 3 gadiem, dokuments, kurš apstiprina latviešu valodas zināšanas, vadītājam nedrīkst būt aizliegums vadīt transportlīdzekli; soda punktu skaits nedrīkst pārsniegt 8, vadītājs nedrīkst būt administratīvi sodīts par pasažieru pārvadāšanas noteikumu pārkāpšanu. Ja viens no iepriekšminētajiem punktiem ir pārkāpts, vadītāju izslēgs no reģistra.

Vadītājam, kurš pieņem pasūtījumus no tiešsaistes servisiem, ir jāsaņem licence no Autotransporta direkcijas. Tā darbojas visā Latvijas teritorijā, maksā 50 eiro un tiek izsniegta uz četriem gadiem. Pēc licences noformēšanas ir jāsaņem licences karte, par ko ir noteikts ikmēneša maksājums četru eiro apmērā.

Par vieglo auto ir jāiemaksā sociālā nodokļa avansa maksājums 130 eiro apmērā, un autovadītājam ir jānoformē civiltiesiskās apdrošināšanas polise OCTA. Taksometriem, ņemot vērā to izmantošanas režīmu un nobraukumu, polise var izmaksāt līdz 1200 eiro.

Protams, nepieciešams, lai jūsu īpašumā ir auto labā tehniskajā stāvoklī. Var arī izīrēt automašīnu (šādi pakalpojumi Rīgā tiek piedāvāti gana daudz ). Šajā gadījumā jums ir īres maksa, kas ir jāsamaksā auto īpašniekam, parasti tie ir 25-60 eiro atkarībā no mašīnas vecuma un tehniskā stāvokļa. Vidējā cena tirgū ir 35-40 eiro. Īres maksā ietilpst viss, kas ir saistīts ar taksometra legālu darbību: amortizācija, OCTA, licence, auto apdrošināšana, sociālais nodoklis taksistam.

Paliek papildu izdevumi:

  • Degviela. Par 12 stundu garu maiņu tai var iztērēt aptuveni 30 eiro;
  • Auto mazgāšana. Taksisti cenšas mazgāt auto katru dienu, kas izmaksā no 50 centiem līdz 2-3 eiro;
  • Neparedzēti izdevumi. Piemēram, salona uzkopšana, ja pasažierim alkohola reibumā palika slikta dūša. Tas var izmaksāt aptuveni 70 eiro.

Cik var nopelnīt: personīgā pieredze


Dmitrijs, 28 gadi, darba stāžs taksometru pakalpojumu jomā ap trīs gadiem, piestrādā brīvdienās, izmantojot lietotni "Bolt"

Agrāk es strādāju maiņu darbu, bet tagad – piehaltūrēju. Pārsvarā mans režīms ir "diena-nakts". Cenšos strādāt brīvdienās, jo ir iespēja labi nopelnīt – vidēji sanāk ap 50-60 eiro uz rokas par 12-14 stundām. Lai nopelnītu šo summu, ir nepieciešams nopelnīt "Bolt" lietotnei ap 150 eiro. Visveiksmīgākais mēnesis bija šī gada janvāris. Kad ir svētki, var pa dienu nopelnīt 100 eiro uz rokas. Tieši tādu mērķi es pats sev toreiz uzstādīju.

Andrejs (vārds mainīts), 5 gadu darba stāžs taksometru pakalpojumu jomā, pēdējo divu gadu laikā strādā pilnu darba dienu, izmantojot lietotni "Bolt"

Tagad strādāju rītos no plkst. 7 līdz 12 un vakaros no plkst. 15 līdz 21. Pirms Covid-19 12 stundās varēja sasniegt apgrozījumu 150 eiro apmērā. Ja mēs runājam par vidējo darba dienu, tad iegūtais apgrozījums ir jādala kā minimums ar trīs. Ja pietiek neatlaidības un veselības, tad mēnesī var nopelnīt labākajā gadījumā 1000 eiro pirms nodokļu nomaksas. Bet tas ir tāpat kā makšķerēšana. Iespējams šo naudu nopelnīt trīs dienās, varbūt nedēļas laikā. Nekad nevar zināt. Nedēļā ir jāsasniedz apgrozījums 500 eiro apmērā, lai tikai nomaksātu īri.

Eduards, 46 gadi, strādā 5-6 dienas nedēļā, izmantojot lietotni "Bolt"

Es strādāju 5-6 dienas nedēļā, vidēji man sanāk 12 stundu darba diena. Sāku parasti plkst. 7 no rīta un strādāju līdz 7 vakarā. Pagājušā gada vasarā, pašā sezonas vidū, es pelnīju 550-600 eiro nedēļā, – tas ir tas, kas palika pāri pēc visiem izdevumiem. Tā ir smaga nauda, vajag strādāt tā, lai mugura ir slapja. Vidēji cipars, ko var nopelnīt uz rokas, ir ap 400 eiro nedēļā. Lai nopelnītu šo summu, izmantojot "Bolt" platformu, vidējam peļņas rādītājam ir jābūt 15 eiro stundā. Par 12 stundu maiņu jums vajadzētu sasniegt apgrozījumu 175 eiro apmērā. Reiz to bija iespējams mierīgi izdarīt .

Edgars, 38 gadi, 5 gadu darba stāžs taksometru pakalpojumu jomā, strādāja, izmantojot lietotni "Bolt" un "Yandex", pārtrauca strādāt aprīlī Covid-19 dēļ

Ap 1000-1200 eiro var nopelnīt. Bet tas ir, ja strādā tā, kā es strādāju: 14-16 stundas dienā ar vienu brīvdienu nedēļā. Pēdējā pusotra gada laikā es braucu ar īrētu mašīnu. Savu neizdevīgi uzturēt. Ņem auto par 30 eiro dienā, 210 eiro nedēļā atdod īpašniekam par īri. Bet sava auto izmaksas, ja apmaksā visas licences un nodokļus, ir ap 500 eiro mēnesī.

Voldemārs, 50 gadi, 6 mēnešu darba stāžs taksometru pakalpojumu jomā, strādā, izmantojot lietotni "Yandex"

Viss ir atkarīgs no tā, kur tu strādā. Es pazīstu cilvēkus, kuri strādā katru dienu un saņem ap 400 eiro nedēļā. Zinu tādus, kas strādā ar savām mašīnām. Tie sanāk aptuveni 1000 eiro nedēļā. Bet no šīs summas ir nepieciešams atņemt degvielu, apdrošināšanu utt. Un beigās sanāk tie paši 400-500 eiro. Es strādāju ar īrētu auto, man jārēķinās ar to, ka 60-70% no nopelnītā atdodu "onkulim". Ja dienā nopelnīšu 100 eiro, tad kabatā sev atstāšu ap 40 eiro.

Artūrs, 36 gadi, 6 gadu darba stāžs taksometru pakalpojumu jomā, pēdējo sešu mēnešu laikā piestrādāja brīvdienās ar savu auto, izmantojot lietotni "Yandex", nestrādā kā taksometra pakalpojumu sniedzējs jau pusotru gadu

Es strādāju brīvdienās ar savu auto. Lielākoties sev ērtā laikā, dažreiz izbraucu vakaros, kad bija labs garastāvoklis un patīkami laika apstākļi. Pirms nodokļiem varēju nopelnīt aptuveni 800 eiro. Kad strādāju taksometru parkā ar īrētu automašīnu, izdevās nopelnīt 1200 eiro mēnesī. Problēma ir tajā, ka, strādājot ar savu auto, pasūtījumu sadalījumā tu atrodies barības ķēdes apakšā. Tā kā prioritāte ir viszemākā, tad reizēm nākas gaidīt pasūtījumu 30-40 minūtes.

"Mēs kā platforma esam ieinteresēti tajā, lai labumu no pakalpojumiem saņēmtu gan pasažieri, gan autovadītāji. Daļu no problēmām, par kurām runā autovadītāji, varētu atrisināt, ja pakalpojumu varētu piedāvāt ne kā pilnvērtīgu darbu, bet kā piestrādāšanu. Bet ar spēkā esošo regulējumu tas ir faktiski neiespējami", ziņoja uzņēmuma "Bolt" pārstāvis. "Bolt" komisija tagad sastāda 15%+PVN. "Yandex Taxi" pārstāvji no komentāriem atteicās.

Uzzināt vairāk par to, kā izpaužas taksometra vadītāja darbs, izmantojot pakalpojumu agregatorus, var šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!