Foto: F64
Koncerti, kino seansi, teātra, operas un baleta iestudējumi – šopavasar tas viss pēkšņi pazuda no mūsu kalendāriem, jo valstī tika izsludināta ārkārtas situācija saistībā ar Covid-19. Parasti biļetes uz kultūras pasākumiem tiek ātri izpirktas, tāpēc cilvēki cenšas tās iegādāties laicīgi. Iestājoties neparastajiem apstākļiem, daudziem kultūras mīļotājiem parādījās loģisks jautājums: ko darīt ar iegādātajām biļetēm, ja pasākums ticis atcelts var pārcelts uz nenoteiktu laiku?

Kultūra sāk atgriezties mūsu ikdienā, kaut gan arī daži ierobežojumi vēl joprojām ir spēkā. Piemēram, koncertos, kas notiek ārpus telpām, maksimālais pieļaujamais apmeklētāju skaits ir 3000. Organizatori ir spiesti ierobežot biļešu pārdošanas apjomus, jo norises vietās nevar vienlaicīgi uzturēties vairāk kā 50% no kopējā iespējamā cilvēku skaita. Tāpat pasākumi tiek atcelti vai pārcelti. Bet kas notiek ar biļetēm? Scenāriji var būt divi:

  1. ja pasākumi tiek pārcelti, tad patērētājam tiek piedāvāta alternatīva norises laikam un nauda par pasākumu vairākumā gadījumu netiek atmaksāta;
  2. kad pasākums tiek atcelts, tad patērētājam tiek atmaksāta nauda par biļetēm.

Sekot līdzi izmaiņām ir katra pienākums

Daudzi no mums nav sajūsmā par ārkārtas situācijas nestajām pārmaiņām tieši kultūras dzīvē, jo liekas, ka tas uzliek papildu pienākumus – sekot līdzi industrijā notiekošajam, lai nepalaistu garām svarīgas izmaiņas.

Jebkurā gadījumā tieši pasākumu organizators ir atbildīgs par pasākuma norisi un atbilstību visiem ierobežojumiem, un tieši viņam ir jāpaziņo jauns pasākuma datums sešu mēnešu laikā kopš attiecīgu ierobežojumu atcelšanas. Bet tas nenozīmē, ka patērētājam nebūtu jāizrāda interese.

Pieņemsim, ka jums ir iegādātas biļetes uz kinofestivālu oktobrī. Jums pašiem ir jābūt proaktīviem un jāpaskatās, kas notiek ar šo pasākumu. Var būt, ka organizators ir noteicis kādas prasības attiecībā uz šo pasākumu. Piemēram, jums ir jāsniedz savi personas dati vai kontaktinformācija, lai organizators varētu jums izsniegt personalizētas biļetes.

Kas ir personalizētās biļetes

Personalizētās biļetes tika ieviestas pavisam nesen – šī gada augustā. Tās nav obligātas, bet personalizētu sēdvietu nodrošināšana un apmeklētāju reģistrēšana obligāti veicama tad, ja organizators vēlas apmeklētājus izvietot sēdvietās ar 1 metra distanci. Jebkurā citā gadījumā ir jānodrošina 2 metru distance starp pasākuma apmeklētājiem.

Zinot personas datus un kontaktinformāciju, Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) var sazināties ar attiecīgajiem cilvēkiem, ja kādā konkrētā pasākumā bijis inficēts cilvēks. Ar personalizēto biļešu palīdzību var apzināt iespējami inficēto personu loku. Šādu biļešu veidu ir nepieciešams iegādāties tikai slēgtiem pasākumiem, kur ir noteiktas sēdvietas. Attiecīgi, patērētāja pienākums, pērkot biļetes uz pasākumiem iekštelpās, ir informēt organizatoru, iesniedzot savu vārdu un uzvārdu, un kontaktinformāciju.

"Protams, ir daļa cilvēku, kas uztraucas katru reizi, kad ir jāsniedz savi personas dati, bet ir jāsaprot arī, ka situācija valstī ir īpaša un ir jābūt sociāli atbildīgiem", situāciju komentē Ieva Baldiņa, PTAC Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta direktore.

Pēc "Finhack" novērojumiem, pasākumu organizatori savās mājas lapās cenšas skaidrot saviem klientiem nepieciešamību sniegt kontaktinformāciju, rosinot sociālo atbildību. Organizatori norāda arī datu apstrādes mērķus, informējot par to, ka glabās šos datus vienu mēnesi, kā tas ir noteikts Kultūras ministrijas vadlīnijās par drošu pasākumu organizēšanu. Līdz ar to cilvēkiem nebūtu jāuztraucas par to, ka viņu dati tiks izmantoti, piemēram, mārketinga nolūkos.

Kad var pieprasīt naudas atmaksu par nenotikušu pasākumu

Ja pasākums ir atcelts, nevis pārcelts, tad patērētājam ir visas tiesības pieprasīt naudas atmaksu. Termiņš naudas atmaksai visiem organizatoriem ir vienāds: seši mēneši no ierobežojumu atcelšanas brīža. Ja ir iespējams pasākumu pārcelt, tad patērētājam nekas neatliek, kā piekrist pasākuma jaunajam datumam un apmeklēt to.

Tomēr, ja kādi apstākļi traucē jums tikt uz pasākumu jaunnoteiktajā datumā un varat norādīt organizatoram pamatotus iemeslus nespējai ierasties, ir iespējams saņemt atpakaļ iemaksāto naudu. Par tā saucamiem attaisnotiem iemesliem ir dēvējamas veselības problēmas, pārcelšanās uz citu valsti, komandējums utt.

Naudas atmaksas process pa soļiem

Tiesa, naudas atmaksas procesā mēdz notikt arī konflikti starp organizatoriem un klientiem. Šajā gadījumā ir vērts piesaistīt neatkarīga starpnieka palīdzību – Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC).

Likumā noteikts, ka pārceltajam pasākumam ir jānotiek gada laikā, un, kā jau tika minēts, nauda par biļetēm šajā gadījumā netiek atmaksāta. Savukārt, ja pasākums tiek atcelts, tad jebkurā gadījumā cilvēkam ir tiesības saņemt naudu par biļetēm. Kas būtu jādara šajā situācijā:

  1. Jāvēršas pie pasākuma organizatora, lai pieprasītu naudas atmaksu, iesniedzot rakstveida iesniegumu;
  2. Ja nesanāk vienoties ar organizatoru, tad var vērsties PTAC ar rakstveida iesniegumu;
  3. Visefektīvāk ir pievienot klāt iesniegumam PTAC saraksti ar organizatoru, biļetes un citus dokumentus, kas var noderēt strīda izskatīšanas gaitā.

PTAC mājas lapā ir atrodams gan iesnieguma paraugs, gan arī kontaktinformācija, ko var izmantot saziņai ar centra konsultantiem pirms iesnieguma iesniegšanas. Atbildi PTAC sniedz mēneša laikā. Konsultācijas pārsvarā notiek attālināti, bet ir arī konkrēti laiki, kad cilvēkus pieņem uz vietas bez iepriekšēja pieraksta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!