Foto: Reuters/Scanpix

Romas pāvests Benedikts XVI (attēlā) uz papīra izlicis detalizētu atspēkojumu sabiedrībā valdošajai idejai, ka mūsu pestītāja Jēzus Kristus nāvē kolektīva vaina ir jāuzņemas visai ebreju tautai, ziņo laikraksts The Guardian.

Grāmatā, kura nāks klajā nākamajā nedēļā, viņš secinājis, ka atbildība par Jēzus sišanu krustā jāuzņemas nevis ebrejiem, bet gan tā sauktajai "tempļa aristokrātijai" un dumpinieka Barabas atbalstītājiem.

Atspēkojot gadsimtiem senos priekšstatus par to, ka ebreju tauta it kā pieprasīja Barabas atbrīvošanu un Jēzus nāvessodu, pāvests daudznozīmīgi jautā: "Kā gan visa tauta varēja būt klāt šajā mirklī un pieprasīt Jēzus nāvi?"

"Priekšstatu par jūdu kolektīvo vainu, kas aptumšoja attiecības starp divu ticību pārstāvjiem, Romas katoļu baznīca noraidīja jau 1965. gadā Otrā Vatikāna koncila laikā. Bet tik detalizētu teoloģisku šīs koncepcijas noliegšanu pāvests Benedikts ir izklāstījis pirmo reizi baznīcas vēsturē," komentējis The Guardian raksta autors Džons Hūpers.

Savukārt bēdīgi slaveno frāzi "Viņa asinis lai nāk pār mums un mūsu bērniem" (Mateja evaņģēlija 27. nodaļas 25. pants) pāvests Benedikts traktējis nevis kā sodu, bet kā pestīšanu. Pēc viņa vārdiem, asinis, ko lēja Jēzus, "neaicina uz atriebšanos un sodīšanu, bet gan nes grēku izpirkšanu".

Gadsimtiem ilgi katoļu baznīca šo frāzi traktēja kā "noziegumu pret Dievu", lai Jēzus krustā sišanā varētu apsūdzēt visus ebrejus, bet viduslaikos tas kalpoja kā iegansts ebreju vajāšanai, pogromiem un masu slepkavībām kristīgajā Rietumeiropā un Tuvajos Austrumos.

Pāvesta Benedikta XVI grāmatas Jēzus no Nācaretes: No ienākšanas Jeruzalemē līdz debesbraukšanai pirmais sējums tika publicēts pirms četriem gadiem, bet otrais tiks izdots 10. martā. Taču trešdien Vatikāna pārstāvji devuši nelielu ieskatu vēl nepublicētajā grāmatā, kurā viena no būtiskākajām atklāsmēm ir tieši ebreju tautas attaisnošana.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!