Foto: Publicitātes foto

Pazīstamajā "kaufmann repetto" galerijā Ņujorkā no 8. septembra norisinās mākslas dueta "Skuja Braden" – latvietes Ingūnas Skujas (1965) un amerikānietes Melisas D. Breidenas (Melissa D. Braden, 1968) – izstāde "Piedod manam ķermenim" ("Pardon My Body"), savukārt otra – "Dīvainais darījums" ("Strange Bargain") – 13. septembrī tika atklāta galerijas "kaufmann repetto" izstāžu telpā Milānā, "Delfi" informē Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja pārstāve Laura Brokāne.

Mākslinieču radītie darbi tiek raksturoti kā komplicēti būvēti tēlniecības šedevri, kuros asprātīgi un ar humoru tiek runāts par feminismu un kvīru kultūru, iemiesojot gan autobiogrāfiskus motīvus, gan starpkultūru atsauces un pasaules vēsturē un politikā būtiskus jautājumus. Viņu porcelāna apgleznojumos Rietumu “pin-up” kultūras estētika saplūst ar japāņu erotiku (šunga) un budisma motīviem, tiek izmantoti arī mūsdienu patērētājsabiedrības pielūgtie zīmoli un ikoniski animāciju filmu varoņi.

Izstādē Ņujorkā “Skuja Braden” pievēršas stāstam par sievietes ķermeni, kas tiek skatīts no patriarhālā viedokļa. Ciklā “Labdarības kolekcija” (“Charity Collection”) atklājas ideja, kā ķermenis kļūst par preci. Mākslinieces izmantojušas pašu radīto piena reklāmu – sievietes krūtis pārtapušas par piena pudelēm. Šajā darbā slaucami kļuvuši dažādi dzīvnieki, tostarp groteskie un fantastiskie radījumi, kas itin kā iznākuši no viduslaiku bestiārija, parādoties arī Rozā panterai un Minnijai.

Milānas izstādē gleznojumos prevalē blondās Merilinas Monro un pavedinošās Geišas tēli, kas ir galvenās darbojošās personas abu daiļradē. “Dīvainais darījums” ir ironisks autoru redzējums par biznesa paradoksālo dabu un vilinošu darījumu slēgšanu – veiksmīgu pirkumu par neticami lētu naudu. Mākslinieces uzdod jautājumu – kāda ir alkatības cena?

2020. gadā Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) Rīgā bija skatāma krāšņa un vērienīga dueta “Skuja Braden” darbu izstāde, kas noritēja budistu samsāras pasaules vadmotīva iluzorajā gaisotnē. Toreiz daudziem pašmāju skatītājiem tā kļuva par negaidītu atklājumu. Ekspozīcija lika apjaust porcelāna tēlnieciskās iespējas, priekšmetu meistarīgie virsmu apgleznojumi provocēja uz iepriekš neatskārstām pārdomām, neticamā kārtā porcelāns kļuva par izaicinošu, brīžiem pat sāpīgi “kliedzošu” mediju personisko izjūtu un mūsdienu sabiedriskās domas uzskatu translējumā, meklējot atbildes uz dažādiem jautājumiem.

2022. gadā sekoja nozīmīgā abu mākslinieču izstāde “Tirgot ūdeni upes malā” (“Selling Water by the River”) 59. Venēcijas biennālē, kas lika starptautiskajai presei un mākslas pasaules ekspertiem atzinīgi runāt par Latviju un nesa autorēm vēl plašāku atpazīstamību. Šogad radošie meklējumi īstenojušies jaunās kompozīcijās.

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs lepojas ar “Skuja Braden” porcelāna mākslas darbiem, kas iekļauti muzeja kolekcijā un ir aplūkojami DMDM pastāvīgajā ekspozīcijā “Dizaina process” 3. stāvā.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!