"I'Saloni" – Milānas starptautiskais mēbeļu salons – šogad savas durvis vērs jau 48. reizi, un tas notiks no 22.04. līdz 27.04. "Rho" izstāžu kompleksā. Tikšanās, ko nedrīkst palaist garām! Šīgada programmā ir arī Starptautiskā interjera aksesuāru izstāde un starptautiskā gaismas izstāde "Euroluce". Gaisma būs visur, arī paralēlajos pasākumos Milānas pilsētā. www.cosmit.it

Sakarības

Ne sveša veiksme, ne kļūme parasti cilvēkus tā īsti neinteresē,
katrā ziņā no tām reti tiek gūta kāda mācība, bet vissmagāk pakrūtē sit tieši pašu kļūdas. Protams, var braukāt apkārt pa pasauli, skatoties uz visām debess pusēm, tomēr neaizgūt itin neko, var arī burties pa saviem kaktiem un, piemēram, nodēvēt kredīta ņemšanas noteikumus Starptautiskajā valūtās fondā par Nacionālās ekonomikas stabilizācijas plānu. Tomēr, pat ekonomikas gudrībās neiesvētītam ir grūti noticēt, ka nauda bez skaidra redzējuma, prasmīgas darīšanas un kopīga nolēmuma par labu ne tikai īslaicīgai izdzīvošanai, bet arī attīstībai nākamības vārdā pati par sevi spētu dziedēt gruzdošos mazos nabadziņus uz pārkarsušās globālās pannas.

Tādēļ brīdī, kad presē aizvien biežāk lasām par to, ka Latvijā jāveido jauni produkti un pakalpojumi, ka ekonomikai jābūt radošai un inovatīvai, ka mēs patiešām esam labāki nekā šie pēdējie gadi (Vita Matīsa. "Diena", 10.01.2009.), ka krīžu laikiem ir jābūt gudru valdību laikiem (Uldis Pīlēns. "Latvijas avīze", 07.01.2009.), pastāv neliela cerība, ka ierēdniecībai, kas valsts vārdā līdz šim iemiesoja augstprātīgu viszinību, tieši krīzes apstākļos beidzot pielēks: dizains var paglābt slīkstošos mūsu ekonomikas maldu jūrā. Astoņpadsmit gados nepratām dizainu izmantot tā pamatuzdevuma - tautsaimniecības konkurētspējas - nodrošināšanai, toties šobrīd mums paveras iespējas daudz ekstrēmākos nosacījumos beidzot iemācīties, kas tas dizains vispār tāds ir un kā laikmetīgi to izmantot paglābšanās un izdzīvošanas nolūkos.

Stāsts par starptautiskajā dizaina tirgū vienu no ietekmīgākajiem komunikatoriem itāļu zīmolu COSMIT varētu noderēt tiklab laikmetīgās ekonomikas un dizaina komplicētās mijiedarbības izsekošanai, kā arī vienkārša un pragmātiska parauga - izdzīvošana caur dizainu - atainojumam. It sevišķi tādēļ, ka itāļu piemērs nav pārlieku apgrūtinošs. Arī šajos globālā ekonomiskā diskomforta apstākļos itāļi saglabā dzīves prieku, nemoralizē un nekaisa pelnus uz galvas, bet nekautrējoties vēsta pasaules medijiem, ka viņiem piemīt tie paši globālās saslimšanas simptomi, taču paši ir pārliecināti, ka tam radīs optimistiskus risinājumus. Viņuprāt, jāatrod laiks atklātām sarunām tiklab ar saviem akciju turētājiem, uzņēmuma padomēm un darbiniekiem, plašsaziņas līdzekļiem, dizaina ražotājiem un dizaina lietotājiem.

Medijiem tiek lūgts pārtraukt pesimisma kultu. Itālijā lepojas ar savu industriju un ir pārliecība, ka uz rūpniecību balstītai ekonomikai salīdzinājumā ar "papīru augļotājiem" būs daudz vieglāk "pārziemot". Vai tas tā būs, rādīs laiks, bet ir patīkami vērot ar savu darbu apsēstus un par savu nāciju lepnus ļaudis.

Orgkomiteja COSMIT

COSMIT ir starptautiski pazīstams zīmols un uzņemējdarbības veiksmes stāsts. Dizaina procesu dalībnieki zina, ka tieši šī organizācija ik gadu aprīlī rīko slaveno Milānas starptautisko mēbeļu mesi (Salone Internazionale del Mobile di Milano). Jau vairākus gadus tur ir piedalījušies arī dizainā uzņēmīgākie latvieši - "Studija Naturals", "Chair Baltic" (agrāk saukts BFDF), Latvijas Mākslas akadēmija, Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola, jaunie dizaineri un dizaina grupas "Rijada" un "Direct Design".

COSMIT panākumi nav nejaušības izraisīta veiksme, tas ir amata brālības koleģiāls, attapīgs un mērķtiecīgs nolēmums par labu itāļu kokapstrādes un mēbeļu industrijas pastāvēšanai un attīstībai. Aizsākums datējams ar 1961. gadu, kā nelielas kokapstrādātāju un mēbeļu būvētāju grupas iniciatīva. Kopā sanākot, aktīvākie no nozares uzņēmējiem dibināja kokapstrādes nozares federāciju, lai veicinātu itāliešu mēbeļu eksportēšanu ārpus valsts robežām. Tas bija laiks, kad šis Itālijas ekonomikas sektors apmierināja sava iekšējā tirgus pēckara vajadzības un, lai nenokļūtu strupceļā, bija spiests rīkoties un apgūt jaunas komerciālas iespējas. Tika pieņemts lēmums par ikgadēju itāļu mēbeļu meses rīkošanu. Lai lietas ritētu raiti, un šī ziņa sasniegtu pasaules informatīvo telpu, tika dibināta Itālijas mēbeļu meses orgkomiteja - Comitato Organizatore del Salone del Mobile Italiano -, kuras abreviatūra arī veido vārdu COSMIT.

COSMIT darbības virzieni

Šobrīd Milānas mēbeļu salons un citas COSMIT aktivitātes kļuvušas par globāli novērtētu biznesa instrumentu, veselu mehānismu, kura ietvaros darbojas visas laikmetīgās ekonomikas sadaļas no izejmateriālu ražotājiem līdz mēbeļu lietotājiem.

Mēbeļu skate "I'Saloni" ir itāļu kokapstrādātāju un mēbeļražotāju federācijas 'vecākais bērns'. Cauri gadiem ir izveidotas arī citu interjera produktu nozaru izstādes: "Euroluce" - gaismekļi (nepāra gados), "SaloneUfficio" - biroju mēbeles (pāra gados), "Eurocucina" - virtuves iekārtas, "Salone Internazionale del Bagno" - vannasistabu aprīkojums (pāra gados), "Salone Internazionale del Complemento d'Aredo" - interjera un mēbeļu aksesuāri un "SaloneSatellite" - jauno dizaineru un dizaina skolu skate, kas šogad notiks divpadsmito reizi. Sadarbībā ar Milānas Politehnisko institūtu (Politecnico di Milano) izstādes laikā "Rho" kompleksā katru gadu notiek starptautiska dizaina skolu konference "Designing Designers", kurā tiek iezīmēta kāda tēma, ko aplūko un analizē no starptautiskām un starpdisciplinārām pozīcijām. Viss šis aktivitāšu kopums tiek dēvēts par "I'Saloni".

COSMIT padomes sastāvā ir 12 padomes locekļi - lielāko un veiksmīgāko itāļu mēbeļu un arī gaismekļu ražotāju uzņēmumu vadītāji, cienījami kungi. Savukārt orgkomitejā COSMIT dažādās aktivitātes kūrē un kontrolē 30 darbinieki, precīzāk sakot - darbinieces, kas runā gandrīz visās Eiropas un dažās Āzijas valodās, pārvalda mārketinga un komunikāciju zinības un ik dienas čakli strādā, lai turētu roku uz globālo pārmaiņu pulsa. 2005. gadā ārpus Itālijas tika radītas vēl divas "I'Saloni" versijas - "I'Saloni WorldWide. Furnishing Ideas Made in Italy". Tās maijā notiek Ņujorkā un oktobrī - Maskavā.

Taujāti par nākotnes tirgiem, COSMIT atzīst, ka precīzu atbildi šajā sakarā nesniedz pat mūslaiku lielākie ekonomisti. Tiek veikti sagatavošanās darbi, lai tuvākajā gadā "I'Saloni" vērtu durvis Ķīnā un Indijā, kaut arī šobrīd šis Āzijas areāls vairs netiek nepārprotami definēts par globālās ekonomikas glābšanas riņķi. Intuitīvi savos spriedumos kokapstrādes federācijas vadība labprātāk kavējas pie nozares pamatvērtībām, uzsverot, ka īpaša loma pārmaiņu laikā būs kvalitātei. Jāņem vērā, ka Itālijā mēbeles allaž ir gatavotas ar īpašu attieksmi un amatnieka rūpību. Šis ir personiskās attieksmes laiks, un lietotājs vēlas lietas, kas darinātas tieši viņam.

Savs vārds būšot sakāms jaunievedumiem un jaunajiem - tiklab ilgtspējīgu teoriju un produktu jomā, kā Itālijas rūpniecības un amatniecības tradīciju pārmantojamībā. Tādi federācijas uzņēmumi kā "Kartell", "Molteni" un "Flou" ir ne tikai ģimenes uzņēmumi, bet tajos strādā jau trešā paaudze. Šīs ģimenes sāgas balstās uz identitāti Made in Italy, uz radošu intuīciju un katras rūpnieku ģimenes pieredzi, uzņēmību un risku.

Kokapstrādes federācija apvieno visas Itālijas kokapstrādātājus - kā gatavo mēbeļu, tā arī mēbeļu ražošanas komponentu ražotājus. COSMIT koordinē arī produkcijas eksponēšanu, tā ir apskatāma "Sasmil" izstādē katru gadu februārī.

Reģionā no Turīnas līdz Triestei atrodas liels skaits itāļu mazo uzņēmumu, un gandrīz katrā no tiem tiek veikti teorētiskie un praktiskie inovāciju pētījumi. Līdzīgi notiek arī Dienviditālijā. Dizaina izstrādē šajos mazajos rūpniecības un amatniecības uzņēmumos piedalās pārsvarā gados jauni dizaineri. Bija laiks, kad par amatnieku būt nebija īpaši prestiža lieta, viņi vēlējās piepulcēties industriāļiem, bet tagad vērojama gluži pretēja tendence, sava veida pretreakcija uz globalizācijas radīto nivelēšanos. Jauni impulsi tiek gūti arī sadarbībā ar ārzemju dizaineriem un arhitektiem.

Paralēlie kultūras notikumi

Pirms vairāk nekā 40 gadiem izveidotā mēbeļu salona orgkomiteja COSMIT kļuvusi par svarīgāko un augstvērtīgāko kultūras un ekonomikas notikumu veidotāju Itālijā. Katras meses grafiskais un vides koncepts, kā arī blakuspasākumi tiek uzticēti spēcīgākajiem Itālijas un ārzemju māksliniekiem, dizaineriem, kuratoriem un laikmetīgās mākslas un dizaina zinātniekiem. Mainība un fleksibilitāte ir atslēgas vārdi COSMIT darbā tāpat kā dažādu personību un dažādu nozaru iesaistīšana un savienošana. Aizvien jauni cilvēki, jaunas struktūras rada jaunas idejas un nodrošina Milānas dizaina nedēļas regularitāti un atjaunotni. Spilgtā atmiņā palikusi gan 2001. gada izstāde 1951-2001 Made in Italy Milānas Dizaina muzeja "Triennale" telpās, ko veidoja kurators Luidži Setembrīni sadarbībā ar tādiem arhitektūras, mākslas, fotogrāfijas un teorijas lielmeistariem kā Gae Aulenti, Olivero Toskāni,Gaetāno Peše, Andrea Peci, Pjērs Luidži Pici, Akile Bonito Oliva u. c. (www.triennaledesignmuseum.it); gan 2002. gada projekts "GrandHotelSalone" vecajās "Fiera Milano" telpās, kad kurators Amerikas restorānu un viesnīcu dizaina guru Ādams D.Tihanijs bija pieaicinājis tādus arhitektus kā Rons Arads, Zaha Hadida, Arata Isozaki, Toyo Ito, Viko Madžistreti, Mateo Tuns un tika interpretēti viesnīcas istabu intejeri pasaules lielākajās metropolēs. 2004. gadā šis pats kurators vadīja projektu "Dining Design", kurā bija pieaicinātas 10 labākās pasaules dizaina skolas un katra savā veidā risināja kolektīvās maltītes ieradumus dažādās kultūrās. 2003. gada gaismas instalāciju izstāde "Imagining Prometheus" bija gaismas izrāde, kas sastāvēja no spilgtiem viencēlieniem (kurators Roberts Vilsons). 2007. gada "A Dream Come True" (kuratori Marva Grifina Vilšīra, Bepe Finesi) jaunajās "Fiera Milano Rho" telpās bija jauno dizaineru un rūpnieku kopdarbā producēto 400 darbu ekspozīcija – "SaloneSatellite" 10 gadu bilance (www.cosmit.it).

Epilogs

Tie, kas allaž aprīļa mēnesī dodas uz Milānu, ir izbaudījuši uz savas ādas, ka dizaina invāzija nedēļas garumā notiek ne tikai Rho izstāžu kompleksā, bet notikumi attiecas uz visu Milānas pilsētu - transporta sistēmu, viesnīcu un restorānu biznesu. Viesnīcu izmaksas tiek kalkulētas ar visaugstākajām likmēm, visu to kopā dēvē par alta stagione (augstā sezona). Dzīve pilsētā patiesi sit augstu vilni, viesnīcās trūkst guļvietu un restorānos - sēdvietu, bet pārgurušie dizaina zinātkārie nedaudz līdzinās svētceļniekiem ar uztūkušām kājām. Lai kā tur būtu, tuvojoties pavasarim ziņkāre kņudinās prātu un daudzus no mums atkal novedīs līdz Milānai. Tur atkal būs tik daudz, ko redzēt, un pēcāk būs ko padomāt: kā vienot spēkus savai pastāvēšanai un jaunu tirgu meklējumos? Kā piesaistīt pasaules uzmanību? Kā rīkoties krīzes apstākļos?

Uzziņai

Pirmajā Itālijas mēbeļu mesē 1961.gadā piedalījās 328 itāļu uzņēmumi; izstādi apmeklēja 11 000 itāļu un 800 ārzemnieku.

2008. gada mesē piedalījās1068 itāļu un 230 ārzemju uzņēmumu, to apmeklēja 230 000 ārzemnieku, t.i. divreiz vairāk kā paši itāļi - 138 203.

Par dizaina notikumiem no Milānas pēdējos gados aprīļa mēnesī pasaulei vēsta aptuveni 5000 starptautisko žurnālistu.

COSMIT kā organizācija ir divu svarīgu starptautisku dizaina apvienību ADI (Industriālā dizaina asociācija) un ICSID (starptautiskā indiustriālā dizaina savienību padome) dalībniece.

COSMIT saņēmusi vairākus apbalvojumus par dizaina popularizēšanu un veiksmīgu mārketingu: "CompasoD'oro Marketing Mix", "Premio Tagliacarne", "Ambrogino d'Oro".

Žurnāls "Wallpaper" nominējis COSMIT par vienu no 50 Itālijas izcilībām, nosaucot to par dizaina zemi, kas ved turp, kur citi vēl tikai dosies.

"I'Saloni" ir pirmā mese pasaulē, kurai tikusi veltīta izstāde - 2002. gadā Viktorijas un Alberta muzejā Londonā.

Šīgada mese norisinās no 22. līdz 27. aprīlim izstāžu kompleksā "Rho". Tam par godu COSMIT sagatavojusi divus īpašus notikumus. Pirmkārt, šis būs gaismas gads - gaisma visādos veidos būs skatāma "Euroluce" izstādē turpat "RhoPero" izstāžu kompleksā. Otrkārt, būs iespēja iepazīties ar 500 gadus seno itāļu mēbeļu vēsturi - izstāde būs skatāma "Palazzo Reale" līdzās Milānas domam.

 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!