
Vinila plašu pārdošanas apjomi pērn piauguši par 49% procentiem. Tajā pat laikā jaunas plašu rūpnīcas netiek veidotas un esošajām ir grūti tikt līdzi jaunajiem pārdošanas apjomiem, vēsta "The Wall Street Journal".
2014. gadā pārdoti gandrīz astoņi miljoni "vecmodīgo" vinilu plašu, tas ir - par 49% vairāk kā iepriekšējā gada šajā laika periodā - tādus datus sniedz industrijas statistika. Jaunās paaudzes - un īpaši indīroka fani - iepērk vinila ierakstus lielā daudzumā - par iemeslu tam ir gan skaņas kvalitāte, ko sniedz vinila formāts, gan pievilcīgais rituāls, ko pieprasa plašu atskaņošana.
Taču laikā, kad jaunas plates ierakstu plauktos parādās katru nedēļu, to ražošanas iekārtas - vinila preses - nav ražotas gadu desmitiem. Tā, piemēram, ASV ir aptuveni 15 rūpnīcas, kur iespējams ražot jaunas plates, un tās katru dienu saskarās ar dažādām tehniskām grūtībām un nespēju tikt galā ar pieprasījuma apjomu.
Ņemot vērā to, ka šādus pārdošanas apjomus neviens nebija prognozējis, investori pagaidām vēl nav gatavi ieguldīt jaunās ražotnēs un rūpnīcu ikdiena kļūst arvien grūtāka. Kopš 2008. gada pieprasījums pēc jaunām vinila presēm ir trīskāršojies un to darbinieki nepārtraukti strādā arī virsstundas. Vēl viena problēma ir darbaspēks - vinila prešu ražotāji ir profesija, kur apgūt nekur nav iespējams. Kompetentu speciālistu skaits ir ļoti mazs un lielākoties tie ir cilvēki krietni gados.
Paralēli tam mūsdienās strauji aug pieprasījums pēc nestandarta platēm - tādām, kas ir krāsainas, ar dažādiem zīmējumiem, tādas, kas spīd tumsā u.t.t. Situāciju labi ilustrē fakts, ka tālredzīgākie mūzikas ierakstu kompāniju darboņi jau tagad pasūta plašu partijas, lai tās būtu gatavas ikgadējai ierakstu dienai, kas notiek aprīlī, ziņo "The Wall Street Journal". Līdzās visam ASV ir aktualizējusies problēma ar paša tīrā vinila ražošanu un transportēšanu.
Šī gada pārdotāko plašu tops veidots no datiem, kas iegūti līdz 2. novembrim.