Foto: Shutterstock

Stāvgrūdām daudz ir atmaskojošu faktu, datu, liecību, pierādījumu un pētījumu par Ķīnas ātrās modes giganta "Shein" katastrofālo ietekmi uz vidi, darbinieku paverdzināšanu un pat precēm, kas ir kaitīgas valkātāju veselībai. Pagājušajā nedēļā publicēti it kā nevainīgi influenceru video ar ekskursijām pa "Shein" ražotnēm. Tikai tajos, visos kā vienā, apgalvots, ka uzņēmums ticis apmelots, izplatītas baumas un pat propaganda pret visu Ķīnu. Tik atklāti meli sen nav ne redzēti, ne dzirdēti. Tie vienlaikus izgaismo divas problēmas – zaļo maldināšanu un ietekmētāju atbildību pret saviem sekotājiem.

Ķīnas ātrās modes gigants "Shein" ir viens no lielākajiem modes preču mazumtirgotājiem pasaulē. Izaudzis no 10 miljardu ieņēmumiem 2020. gadā līdz 100 miljardiem ASV dolāru pērn. Prātam neaptveramie apjomi panākti ar tūkstošiem jaunu preču (katru dienu) un sekas tam ir skarbas – zagts mazpazīstamu zīmolu dizains, darbinieku paverdzināšana, vides piesārņošana un apģērbs, kas satur veselībai bīstamas ķimikālijas. Fasādes spodrināšanai, uzņēmums pirms dažām nedēļām sociālo tīklu ietekmētājiem apmaksājis ekskursijas rūpnīcās. Un laimīgās "Instagram" un "TikTok" zvaigznes kopš 20. jūnija piepilda savus sociālo tīklu kontus ar krāšņiem ceļojuma videoklipiem. Visos kā vienā, scenārijs identisks. Tīra, patīkama rūpnīca, smaidīgi un apmierināti darbinieki, un vadītāji, kuri par viņiem rūpējas. Paverdzināšana? Kaut kas nedzirdēts! Veselībai kaitīgi produkti? Muļķības!

"Redzot darba apstākļus, esmu sajūsmā," tā ražotāju (nu jau izdzēstajā) video klipā slavē influencere Denija Karbonāri (Dani DMC). Viņa sevi pat nodēvējusi par pētniecisko žurnālisti, jo ir izjautājusi kādu darbinieci par paverdzināšanas faktu: "Viņa ir ļoti pārsteigta par ASV izplatītajām baumām." Arī cita ietekmētāja – Deseta Suduta (Desete Sudduth) – stāstu atbalsta: "Kad uzdevu jautājumus par darba slodzi, stundām, attālumu līdz mājām, man atbildēja, ka strādā sešas līdz astoņas stundas dienā un ceļā, kā daudzi, pavada 10 līdz 15 minūtes. Es biju gaidījusi ražotni ar paverdzinātiem darbiniekiem."

"Baumas"

Influenceru minētās "baumas" ir plašsaziņas līdzekļu un citu organizāciju izmeklēšanu ziņojumi, pētījumi un atskaites. Tikai daži no tiem: pērn, Lielbritānijas TV kanāls "Channel 4" ar slēptām kamerām rūpnīcās konstatēja, ka darbinieki strādā 75 stundas nedēļā, mēnesī tiek piešķirta tikai viena brīvdiena (starp citu, 40 stundu darba likums attiecas arī uz Ķīnu). Bezpeļņas organizācija "Remake", kas iestājas par darba un vides uzlabošanu, savā ētikas atskaitē "Shein" novērtēja ar nulli 150 punktu skalā. Ar skarbu nosaukumu "Ātrā mode un uiguru genocīds", kas publicēts vien dažas dienas pēc šo video nākšanas klajā, Ķīnas kongress detalizēti aprakstījis "Shein" un konkurenta "Temu" vainu etniskajā genocīdā. Bez darbinieku faktora, netrūkst pētījumu par dabas piesārņošanu, dizaina zādzībām un pat "Shein" produktu bīstamību. 2021. gadā izstrādātais Kanādas pētījums atklāja, ka vienā no pieciem izstrādājumiem ir veselībai kaitīgās vielas. Tostarp, svins un ftalāti. Viena mazulim paredzēta jaciņa saturējusi 20 reizes vairāk svina nekā tas, pēc ekspertu domām, būtu bērniem droši. 2022. gadā "Changing Markets Foundation" apstiprināja, ka uzņēmuma poliestera izmantojums un eļļas patēriņš rada tādu pat ogļskābās gāzes daudzumu kā 180 ogļu elektrostacijas.

Influenceri aizsardzības pozīcijās

Vairāku dienu ekskursijās "Shein" ietekmētājus ielaiduši noliktavās, ražotnēs, "Inovāciju centrā" un rezultāts visiem ir identiski video. Ietekmētāji jūsmo par plašo, tīro, sakopto ražotni un "attīstīto uzņēmumu". Protams, visur bija darbinieki, lai atbildētu uz katru jautājumu par "baumām un dezinformāciju". Kādā videoklipā uz sienas fiksēts uzraksts angļu un mandarīnu valodā "Rūpējies par sievietēm".

Tiesa, ir aizmirsies fakts, ka influenceri ielaisti tikai dažās rūpnīcās, kamēr "Shein" impērijā to ir ap 6000. Komentētāji šo "Shein" triku salīdzina pat ar reiz sponsorētām žurnālistu ekskursijām uz Ziemeļkoreju, kad viņiem tika "iebarota" acīmredzama teātra izrāde. Apmeklējot tehnoloģiju laboratoriju, darbinieki izlikās lietojam "Google" un "Microsoft Excel", lai gan patiesībā viņi skatījās uz ekrānšāviņiem jeb fotogrāfijām.

Pats uzņēmums skaidrojis, ka ar šiem influenceru video esot centušies būt atklāti un godīgi: ""Shein" ir apņēmies nodrošināt pārredzamību, un šī ekskursija atspoguļo to, ka ieklausāmies atsauksmēs un sniedzām iespēju pašiem ietekmētājiem pieņemt secinājumus, un dalīties atsauksmēs. Viņu videoklipi un komentāri ir autentiski, respektējam un atbalstam katra viedokli, balsi un pieredzi." Lai cik skaisti izskatītos fasāde un teiktais, ietekmētāji ir nonākuši neveiklā situācijā. Kaut kur starp ikdienišķa interneta lietotāja vārda brīvību un prasībām, kas tiek saistītas ar tradicionālo presi. Karbonāri ir atzinusi, ka braucienu uzņēmums ir apmaksājis, bet citu kompensāciju viņa neesot saņēmusi, un paliek pie sava: "Man ir daudz lielāka izpratne par to, kas aizkulisēs notiek. Es visu esmu redzējusi savām acīm. Jūsu iebildumos saklausu ksenofobiju, rasismu un, ka mēs tiekam baroti ar propagandu." Brīnumiem ticēt neaizliegsi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!