Fоtо: Publicitātes foto
Ogļhidrātu ierobežošana, olbaltumvielu, mono un ekspresdiētas, Atkins vai Dikāns – diētu ir milzumdaudz. Tajā pašā laikā vadošie speciālisti aizvien biežāk runā par nosaukto diētu kaitīgumu, uzstājot, ka ēdienkarte jāveido pēc citiem principiem. Šefpavāre, pasaulslavena uztura speciāliste un gastronomijas entuziaste Jūlija Lodigina sarunā ar "Delfi" kliedē mītus un skaidro, kā jāēd, lai būtu ne tikai slaids, bet arī laimīgs.

Tas, ka dažādu diētu cienītāji ārkārtīgi mērķtiecīgi izvairās no taukiem, iespējams, ir negatīvā kontekstā, kas parasti šo vārdu pavada, dēļ. Tomēr nesenākie pētījumi dietoloģijas nozarē pārliecina, ka atteikšanās no taukiem uzturā ir viena no lielākajām tievētāju kļūdām. Kāpēc?

"Tauki ir būtiska uztura sastāvdaļa praktiski visiem procesiem organismā – tie ietekmē gan smadzeņu darbības kvalitāti, gan sirds un asinsvadu sistēmu, gan ādu. Nav neviena orgāna, kuru tie neietekmētu labvēlīgi. Izslēdzot no uztura labos taukus, smadzenes novecos ātrāk, var rasties problēmas ar vairogdziedzeri, sirds un asinsvadu sistēmu, gremošanas traktu, kā rezultātā – disbalanss visā organismā," skaidro speciāliste. Jūlija Logidina šonedēļ viesojās Rīgā pēc lekciju kluba "Zilā pūce" ielūguma, lai vadītu lekciju "Sapņu diēta" par pārtikas pasaules jaunākajiem atklājumiem un populāro diētu māņiem.

Tauki palīdz cīnīties ar saldumu kāri

Fоtо: Publicitātes attēli

Tauki palīdz uzņemt organismā ļoti svarīgus vitamīnus – A, D, E un K, kas šķīst tikai un vienīgi taukainās substancēs. Un šie vitamīni ir īpaši nozīmīgi sievietes veselībai, jo tieši tie ir atbildīgi par skaistumu – ādas elastību, matu mirdzumu un nagu stiprību.
Jāvairās ir nevis no taukiem, bet produktiem, kuriem uz etiķetes rakstīts "Light" vai "Fat free" ("beztauku"). Pirmkārt, ar tiem neizdosies notievēt. Izslēdzot taukus, ražotājs produktam pievieno vairāk cukura un ķīmijas, lai nesabojātu garšu. Galu galā tiek iegūts ļoti kaitīgs produkts ar ārkārtīgi lielu enerģētisko vērtību.
Jūlija Logidina
Jūlija norāda, ka labo tauku līdzsvars uzturā ļauj ne tikai noregulēt visus organisma procesus, bet arī palīdzēt saldummīļiem.

"Vairums cilvēku, kas vēlas notievēt, gaida kaut kādu brīnumu, nereti nemaz negribot ieguldīt šajā procesā jebkādas pūles. Cilvēki grib saņemt brīnumtableti, burvju nūjiņu, taču tā nenotiek. Tajā pašā laikā savā praksē es jau sen esmu novērojusi kādu burvestību. Līdzko mēs sabalansējam labo tauku daudzumu organismā, mums pilnīgi pazūd saldumu kāre. Un tas notiek ļoti ātri," stāsta uztura speciāliste.

Diētas ārsti uzskata, ka 30% no visām dienas laikā uzņemtajām kalorijām jābūt taukiem. Kādus produktus vajadzētu iekļaut ikdienas uzturā, lai organismam nodrošinātu pietiekamu labo tauku daudzumu? Pirmkārt, biežāk jālieto uzturā sviests, olīvu vai kokosriekstu eļļa, rieksti, avokado, jūras zivis (savvaļas, nevis mākslīgi audzētās), kā arī citi jūras produkti, kā arī kvalitatīva gaļa un olas.

Diētas un detoksikācija ir pagājušais gadsimts. Nākotne – badošanās

Fоtо: Publicitātes foto

Jā, protams, nedēļu ēdot tikai gurķus, svars tiks zaudēts, tajā pašā laikā organisms neuzņems lērumu dažādu vērtīgu vielu. Savukārt olbaltumvielu diētas piekritējiem paaugstinās sirds saslimšanu risks, ir pārliecināta Jūlija Logidina, tādēļ ar tām nevajadzētu aizrauties. Gluži tāpat kā ar dažādiem attīrīšanās plāniem vai detoksikāciju.
"Detoksikācija ir apzīmējums jau minētajai ticībai brīnumiem, uz ko paļaujas tie, kam slinkums rīkoties. Bieži vien dzirdu no klientiem: "Pēc mēneša man ir kāzas, ir ļoti steidzami jāzaudē pieci vai 10 kilogrami." Taču tas tā nedarbojas. Tikai tad, kad cilvēks sāk rīkoties un kaut ko darīt ikdienā, viņš ierauga rezultātu. Jā, tas nav tūlītējs, taču – ilgtermiņa," skaidro speciāliste.
Detoksikācijas programmu izstrādātāji potenciālajiem klientiem sola atbrīvošanos no toksīniem, pašsajūtas uzlabošanos un strauju svara samazinājumu. Taču, kā likums, patiess izrādās tikai pēdējais punkts. Un arī tas – tikai uz urīna izvades sistēmas rēķina.
Jūlija Logidina
Tas pats stāsts ir par visu hipsteru iecienīto dzērienu – smūtiju. Nepietiek ar to, ka reklamētajos "vērtīgajos" augļu un dārzeņu kokteiļos, kas pasniegti simpātiskos trauciņos, mēdz pievienot cukuru, tie ir kaitīgi arī paši par sevi. Kāpēc? Ar smūtijiem mēs uzņemam ne tikai veselīgās un organismam nepieciešamās šķiedrvielas, bet arī milzumdaudz fruktozes, kas pārstrādājas aknās, un tas ir tikpat toksiski kā ar alkoholu.
Fоtо: Shutterstock
Labākais palīgs cīņā ar toksīniem ir ūdens. Vēlaties attīrīties? Neskrieniet pēc kārbiņām ar uzrakstu "Detox". Mācieties dzert ūdeni. Vidēji dienā jāizdzer ap 2 litriem, norma tiek aprēķināta individuāli.
Jūlija Logidina
Cita teicama un zinātniski pamatota pieeja organisma attīrīšanai un vielmaiņas procesu regulēšanai – autofāgijas mehānisma pielietošana. Periodiska badošanās spēj būtiski samazināt pat onkoloģisko saslimšanu risku, apgalvo uztura speciāliste Logidina.

"Par šo Tokijas Tehnoloģiju universitātes šūnu bioloģijas speciālista Jošinori Ohsumi (Yoshinori Ohsumi) atklājumu, kas notika vēl pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados, zinātnieks pērn saņēma Nobela prēmiju medicīnā. Burtiski uz papīra lapiņas viņš pierādīja, ka noteikti badošanās veidi un periodi pozitīvi ietekmē mūsu šūnu attīrīšanos un atjaunošanos," skaidro Jūlija.

Ohsumi atklājumi ļāvuši izprast autofāgijas fundamentālo nozīmi daudzos fizioloģiskajos procesos. Autofāgija ir process, kurā šūna noārda un atjauno tās bojātās struktūras — dažādus, tajā uzkrājušos "atkritumus". Burtiski tulkojot šo terminu no grieķu valodas, tas nozīmē "tāds, kas pats sevi apēd". Autofāgijas laikā šūna attīrās no tajā iekļuvušās infekcijas un uzkrātajiem toksīniem, tādēļ ar pārliecību var apgalvot, ka periodiska badošanās palīdz dažādu slimību ārstēšanai un profilaksei.
Kā pareizi badoties? Viena no labākajām metodēm ir intervālu badošanās, ko salīdzinoši vienkārši pielāgot mūsu dzīves ritma: starp dienas pēdējo un nākamās dienas pirmo ēdienreizi jāievēro pauze – ne mazāk par 16 stundām, skaidro Logidina. Tieši šādā veidā tiek iedarbināta mūsu vielmaiņa un uzlabojas organisma stāvoklis – stiprinās imunitāte, paaugstinās enerģijas līmenis, uzlabojas miega kvalitāte, prāts kļūst skaidrāks u.t.t.

Tajā pašā laikā speciāliste uzsver, ka badošanos var sākt tikai ārsta kontrolē pēc vispārējā veselības stāvokļa analīzes.

Daudziem tievētājiem būtu jādodas pie psihoterapeita

Fоtо: PantherMedia/Scanpix

Speciāliste ir pārliecināta, ka pašlaik pasaulē notiek spekulācijas ar jēdzieniem un izpratni. Reklāmas speciālisti un marketologi sabiedrībai uzspiež noteiktus stereotipus, kā rezultātā jaunieši sāk domāt, ka kalsnums kaut kādā mērā ir veiksmes simbols.

"Uz žurnāla vāka redzam tievu meiteni, daudziem viņa šķiet labklājības simbols, kaut gan mēs absolūti neredzam, kas ir aiz šīs bildes, nezinām šīs meitenes realitāti. Šāda veida vizuālie materiāli liek jauniešiem censties notievēt ar jebkuriem līdzekļiem, lai tikai līdzinātos modeļiem. Šī ir indikācija darbam ar psihoterapeitu. Šie cilvēki bieži vien pat nesaprot savas patiesās vēlmes, bet ne vienmēr var īstenot mērķi – atbilst kaut kādiem nesaprotamiem ideāliem," skaidro Logidina, piebilstot, ka arī otra galējība – bodīpozitīvisms – ir slikta.

"Kad vēlme atšķirties no sabiedrībā pieņemtajiem skaistuma standartiem kļūst par kultu, – arī tā ir neveselīga pieeja. Tai piemīt elements "izdarīt par spīti citiem". Un arī tā ir pazīme, ka jāstrādā ar psihoterapeitu."

Sākt var ar mazumiņu – izslēgt no ēdienkartes pusfabrikātus un vienkāršos ogļhidrātus, vingrot katru dienu un doties ilgās pastaigās, kā arī iemācīties dzert ūdeni.
Jūlija Logidina
Nevajag gaidīt nākotni, jāstrādā ar sevi šeit un tagad, uzsver speciāliste. Bet psihoterapija var būt labs pamats harmoniskai turpmākajai dzīvei.

Читайте нас там, где удобно: Facebook Telegram Instagram !