Olbaltumvielas spēlē būtisku lomu, nodrošinot organismu ar vairākām nozīmīgām funkcijām. Piemēram, veidojot un atjaunojot muskuļus, stabilizējot cukura līmeni un nodrošinot matu un nagu augšanu. Tomēr, neskatoties uz neskaitāmu cilvēku iecienītajām diētām, kur olbaltumvielas ir viena no svarīgākajām komponentēm, ir pietiekami daudzi, kuriem šī elementa organismā trūkst, nespējot nodrošināt tik svarīgās funkcijas.

Īpaši izteikts olbaltumvielu trūkums novērojams to cilvēku vidū, kuri ar uztura palīdzību veido tā saucamo kaloriju deficītu, kas, viņuprāt, ļauj ātrāk zaudēt liekos kilogramus. Tomēr tikai vienas no sekām šādos gadījumos ir nepietiekams olbaltumvielu daudzums ikdienā, norādīts portālā "Prevention". Savulaik uztura speciāliste Jeļena Pavlova norādīja, ka vārdi "proteīns" un "olbaltumvielas" ir viens un tas pats. Kā teica eksperte, cilvēkam dienā nepieciešams uzņemt aptuveni vienu gramu olbaltumvielu uz kilogramu svara. Tātad, ja svars, piemēram, ir 60 kilogrami, tad nepieciešams uzņemt 60 gramus šīs uzturvielas.

Uztura speciāliste arī atklāja biežu jautājumu – kā paātrināt vielmaiņu. Viņa norādīja, jo lielāka muskuļu masa, jo ātrāka vielmaiņa. Olbaltumvielas ir tās, kas var palīdzēt tikt pie muskuļmasas, taču nevar aizmirst par fiziskajām aktivitātēm. Ja to ikdienā praktiski nav, palielināts olbaltumvielu daudzums var pārvērsties taukos – vispirms no olbaltumvielām radīsies glikoze, bet enerģijai neizmantota glikoze var pārveidoties taukos.

Turpinājumā iepazīsties ar pazīmēm un simptomiem, kas liecina – olbaltumvielas uzņem par maz.

Intensīvi treniņi pie rezultāta nenoved


Par olbaltumvielu trūkumu organismā var liecināt situācijas, kad intensīvi sporto, bet rezultāts izpaliek, piemēram, tauku slānītis uz vēdera nesamazinās. Brīdī, kad trenē muskuļus, tie plīst. Savukārt, lai tie augtu, nevis samazinātos, nepieciešams pietiekams olbaltumvielu daudzums. Viens no veidiem ir jau dienas laikā īpaši pievērst uzmanību šim elementam, bet palīdzēt var arī viegla olbaltumvielām bagāta uzkoda pēc treniņa.


Vēlme pēc cukura un ogļhidrātiem, izsalkums un sausa āda


Фото: Shutterstock

Arī izteikta vēlme pēc cukura, ogļhidrātiem un ātrs izsalkums pēc maltītes var liecināt, ka neuzņem pietiekami daudz olbaltumvielu. Vienkāršiem vārdiem sakot, sāta sajūtu ir aizvien grūtāk iegūt, tāpēc roka sniedzas pēc papildu uzkodām, kas var nebūt tās veselīgākās un arī vajadzīgākās tavam ķermenim.

Olbaltumvielām vajadzētu aizņemt nedaudz mazāk par pusi no tavas maltītes. Turklāt pieejami pietiekami daudzi produkti, kas ir liesi, tāpēc formai neskādēs. Piemēram, vistas krūtiņa, dažāda veida zivis un tītara gaļa. Tomēr ir vēl daudzi olbaltumvielu avoti, kas nav saistāmi ar gaļu, piemēram, pupiņas un turku zirņi. Atslēgas vārds šādām maltītēm ir balanss starp olbaltumvielām, šķiedrvielām un ogļhidrātiem.

Ja iepriekš tava āda mirdzēja, bet tagad novērojami sausi un plēkšņaini plankumi – tie var liecināt par to, ka organismam trūkst olbaltumvielu. Tās ne tikai veido muskuļus, bet ir būtisks elements ādas, matu un nagu augšanas procesā. Tāpēc, ja olbaltumvielu trūkst, mati var kļūt nespodri, āda īpaši sausa, bet nagi – trausli.


Nogurums, matu izkrišana un muskuļu masas zudums


Фото: Shutterstock

Nereti olbaltumvielu trūkums saistāms arī ar nogurumu, kas rodas, ja uzturā pastiprināti tiek uzņemti ogļhidrāti. Savukārt olbaltumvielas ir tās, kas uztur možu un reaģēt spējošu ķermeni. Tāpat bieži vien var tikt novērota anēmija jeb dzelzs deficīts. Tad var noderēt produkti, kas ne tikai satur daudz dzelzs, bet ir arī labs olbaltumvielu avots, piemēram, pupiņas, kvinoja, malta liellopu gaļa un vistu aknas.

Tāpat par olbaltumvielu daudzumu organismā signalizē mati, kas jau iepriekš tika pieminēti. Tie var zaudēt ne tikai spodrumu, bet arī kļūt trausli. Izteiktāka olbaltumvielu deficīta gadījumā galvas rota var sākt izkrist. Īpaši jāuzmanās tām, kuras uzturā nelieto gaļas produktus, ikdienā uzņemot pietiekamu olbaltumvielu daudzumu.

Ir iespējams arī tas, ka kilogramu ziņā svars ir krities, taču apģērbs joprojām izskatās tāpat. Tas notiek tāpēc, ka tauku kārtiņas vietā tiek zaudēta muskuļu masa. Šī tendence kļūst īpaši izteikta, pieaugot cilvēka vecumam, tāpēc rūpīgi jāseko līdzi, lai ēdienkartē būtu svarīgās olbaltumvielas, kas rūpēsies par muskuļu veidošanos, protams, pievienojot atbilstošas aktivitātes.


Garastāvokļa svārstības, pietūkums un bieža slimošana


Фото: Shutterstock

Olbaltumvielas nodrošina organismam arī vajadzīgās aminoskābes, kas tālāk atbild par neirotrasnmiteru (bioloģiski aktīva viela, kas ietekmē nervu impulsu pārnešanu uz šūnām) – serotonīna un dopamīna rašanos. Tie uzlabo garastāvokli un ļauj justies labāk. Savukārt olbaltumvielu un attiecīgi arī aminoskābju deficīta gadījumos novērojama depresija, garastāvokļa svārstības un nemiers.

Uzturā svarīgi uzņemt pietiekami daudz olbaltumvielu arī tāpēc, lai izvairītos no potīšu, vēdera un kāju pietūkuma. Tas skaidrojams ar to, ka olbaltumvielas uztur adekvātu šķidruma līmeni ķermeņa šūnās un ārpus tām. Tāpēc ieteicams izvēlēties produktus ar augstu olbaltumvielu saturu vai aizstāt jau esošos, piemēram, skābo krējumu nomainot pret grieķu jogurtu.

Turklāt olbaltumvielas ir nozīmīgs spēlētājs imūnsistēmās veidošanā. Ja saaukstēšanās kļūst par ikdienu, ir vērts pievērsties arī savam uzturam, iespējams, olbaltumvielu šķīvī ir par maz vai to nav vispār. Savukārt lielākā daļa augsta satura olbaltumvielu avotu satur arī cinku, kas palīdz cīnīties ar infekcijām.

Читайте нас там, где удобно: Facebook Telegram Instagram !