Foto: Shutterstock
Klasiska situācija daudzās mājās: tu bezrūpīgi izbaudi saldo sapnīti, kuru pēkšņi iztraucē diezgan griezīga modinātāja skaņa. Tu paskaties ārā pa logu, bet tur vēl aizvien ir piķa melna tumsa. Vai modinātājs "sajucis prātā"? Nē, mīļais draugs, tā izskatās dzīve vēlajā rudenī un ziemā. Ja salīdzinām ar vasaru, saule lec salīdzinoši vēlu, tāpēc izrāpšanās no gultas un iesoļošana aukstajā tumsā daudziem sagādā divtik lielākas problēmas.

Kā portālam "Popular Science" norādījis miega ārsts no Amerikas Miega asociācijas Nīls Klains, spilgtā gaisma ļoti spēcīgi ietekmē cilvēka bioloģisko pulksteni. Proti, tieši saules stari, kas iespīd pa logu, liek ķermenim saprast, ka ir laiks mosties jaunajai dienai. Kā skaidro eksperts, mirklī, kad gaisma pārslīd mūsu acīm, tiek raidīti signāli suprahiazmātiskā kodola virzienā, kas palīdz kontrolēt miega-nomoda ciklus.

Dienām kļūstot īsākām, mūsu rīti zaudē tik ļoti svarīgo sastapšanos ar saules gaismu, tāpēc pamošanās ir apgrūtināta. Tas nozīmē, ka mums nedaudz vairāk jāpacenšas, lai paspētu uz darbu laikā vai kaut izrāptos no gultas un sagatavotu darbagaldu pienākumu veikšanai. Te, lūk, daži ieteikumi, ar kuru palīdzību to panākt būs vienkāršāk!

Pieturies pie regulāra grafika

Vienalga, vai aiz loga ir vasara vai ziema – vajadzētu sev uzstādīt mērķi censties iet pie miera un mosties vienā un tajā pašā laikā cauru gadu. "Viena no galvenajām lietām, kuru varam darīt, lai saglabātu veselīgu miega higiēnu, ir pieturēšanās pie regulāra grafika," teic Klains. Iespējams, ne tas vilinošākais un patīkamākais padoms, bet efektīvākais noteikti gan.

Kurš tad būtu piemērotākais laiks, kad likt galvu uz spilvena? Cikos vajadzētu mosties? Mēģini šos laikus noteikt tā, lai miegā pavadītu rekomendētās astoņas stundas. Ir kaudze pētījumu, kas to apstiprina, tāpēc neapzodz sevi un savu labsajūtu! Kvalitatīvs miegs patiesi ir ļoti svarīgs ikdienas rutīnas elements. Lai gan varētu šķist, ka glāze kāda grādīga dzēriena miegu uzlabos, teiksim tā – atslābinās ķermeni, pētījumos pierādīts, ka patiesībā alkohols ļoti negatīvi ietekmē mūsu spēju atpūsties miegā, cik vien labi tas būtu iespējams.

Ņemot vērā, ka gaisma ir viens no pirmajiem signāliem, kas vēsta – ir laiks mosties, šī paša iemesla dēļ ieteicams pēc iespējas izvairīties no tās klātesamības pirms miega. Šajā gadījuma stāsts ir par ekrānu zilo gaismu, proti, telefona, datora vai planšetes izmantošanu. Ja gribas kaut ko padarīt pirms galvas likšanas uz spilvena, daudz vērtīgāk būs palasīt reālu, "veco laiku" grāmatu!

Visbeidzot – izkristalizē pulksteņa laiku, cikos varētu iet gulēt, un pieturies pie tā. Lai gan sākumā noteikti neies viegli, atceries, ka ar laiku ķermenis pats pieradīs un modinās tevi ierastajā laikā.

Apbalvo sevi ar kaut ko īpašu

Foto: Shutterstock

No rītiem pamosties ir daudz vieglāk, ja zini – pēc pamošanās tevi sagaidīs kaut kas īpašs. Protams, primāri tu celsies tāpēc, ka pienācis laiks doties uz darbu, taču arī garšīgas brokastis vai rīta treniņš ar kādu amizantu piesitienu var palīdzēt pēc iespējas ātrāk sevi nostādīt vertikālā pozīcijā. Starp citu, ar treniņu nošausi divus zaķus ar vienu šāvienu – jo tieši fiziskās aktivitātes palīdz uzlabot miega kvalitāti.

Palīgi var būt arī viedās mājas tehnoloģijas, piemēram, temperatūras noregulēšana, kāpjot ārā no gultas. Ja gaiss telpā būs siltāks, noteikti varēsi vieglāk izlikt kājas āra no segas. Tāpat pieejami kafijas automāti, kurus iespējams ieprogrammēt noteiktā laikā, proti, tie pagatavo silto dzērienu tieši tavā pamošanās brīdī un ar savu izteiksmīgo smaržu piepilda visu dzīvesvietu.

Keins piebilst – kofeīns noteikti var palīdzēt cīnīties ar miegainību dienas laikā, taču neaizstās astoņu stundu miegu. Tas savā ziņā papildina rezerves, taču kādā brīdī miegs būt jāatmaksā ar uzviju.

Turpinājumā iepazīsties ar vēl vairākiem ieteikumiem, kas apkopoti portālā "Elite Daily"!

Modinātāja atlikšanai – nē!

Šī ir viena no sliktākajām rīcībām, kuru vari "piekopt" no rīta. Kāpēc? Pirmkārt, tu pa miegam vari arī pilnībā atslēgt modinātāju, kādeļ aizgulēšanās iespējamība kļūst pat ļoti reāla. Otrkārt, tu iejaucies bioloģiskajā pulkstenī, proti, ķermenis jau ir sācis atmosties, bet tu procesam traucē iet savu gaitu. Ja nu tomēr roka "atlikusi" modinātāju, tā vietā, lai atkārtoti laistos miegā, izmanto šīs minūtes, lai sakopotu domas un dienas plānus.

Jauns paradums – iešana dušā

Nenoliedzami, ieteikums izlīst no pidžamas aukstā telpā nevis lai ietītos halātā vai siltākajā džemperī, bet gan iekāptu dušā, noteikti neizklausās kā labs palīgs mierīgam rītam. Taču eksperti norāda uz pretējo – rīta duša var gan nomierināt, gan arī vairot motivāciju jaunajai dienai. Visa māksla slēpjas pareizās ūdens temperatūras noregulēšanā, tas ir, jāsāk esot ar siltu dušu, bet noslēgumā ieteicams krānu pagriezt aukstā ūdens virzienā.

Rīta treniņš

Kā minēts iepriekš, rīta treniņš būs tieši laikā! Protams, pirmajās reizēs pamosties var būt patiesi grūti, taču, ja šī nodarbe kļūs par paradumu, ar katru reizi pamosties būs arvien vieglāk un vieglāk. Daudz raitāka pamošanās ir tikai viens no ieguvumiem – tu noteikti jutīsies daudz enerģiskāk, kā arī pārpludināsi ķermeni ar endorfīniem! Labs variants, kā "nepalaisties", ir vingrot kopā ar draugu, proti, sarunā kādu tuvinieku, ar kuru tiešsaistē vingro kopā. Šāda pieeja garantē nepārtrauktību – nevarēsi neizkāpt no gultas tikai tāpēc, ka ir slinkums, jo tavs vingrošanas draudziņš otrā kameras pusē uz tevi paļaujas.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!