Astronomi Saules sistēmas ārējā telpā atklājuši jaunu planētu, kas ir lielāka nekā Plūtons, piektdien paziņoja ASV Aeronautikas un kosmisko pētījumu pārvalde (NASA).

Par atklājumu paziņojis astronoms Maiks Brauns no Kalifornijas Tehnoloģiskā institūta Pasadenā, kura pētījumus daļēji finansējusi NASA.

Kosmiskā objekta izmēri, salīdzinājumā ar deviņām zināmajām Saules sistēmas planētām, ļauj to klasificēt tikai un vienīgi kā planētu, uzsver Brauns. Viņš lēš, ka jaunatklātās planētas izmēri aptuveni pusotras reizes pārsniedz Plūtona izmērus.

"Mēs esam simtprocentīgi pārliecināti, ka tas ir pirmais objekts, kas ir lielāks par Plūtonu un kas atklāts saules sistēmas ārpusē," norādīts Brauna paziņojumā presei, ko izplatījusi NASA.

Jaunā planēta atrodas 97 reizes tālāk no Saules nekā Zeme un ir zināmais tālākais Saules sistēmas objekts un trešais lielākais no Koipera joslas objektiem.

Planēta atklāta, izmantojot Semjuela Osčina teleskopu Palomara kalna observatorijā, kas atrodas netālu no Sandjego, Kalifornijā.

Brauns savu atklājumi izdarīja kopā ar kolēģiem Čadu Truhiljo no Havaju universitātes Maunakea observatorijas un Deividu Rabinoviču no Jēlas universitātes Ņūheivenā, Konektikutā.

Minētie trīs zinātnieki pirmo reizi jauno planētu nofotografēja 2003.gada 31.oktobrī. Taču tā atrodas tik tālu, ka tā sākotnēji netika pamatīta, līdz šī gada janvārī iepriekšējie dati tika atkārtoti analizēti.

Pēdējo septiņu mēnešu laikā zinātnieki pētīja jaunatklāto debesu ķermeni, lai precīzāk noteiktu tā izmērus un kustības trajektoriju, teikts NASA paziņojumā.

Atklājēji jau ieteikuši jaunās planētas nosaukumu, kas iesniegts Starptautiskajai Astronomijas savienībai, bet līdz lēmuma pieņemšanai par viņu priekšlikumu, zinātnieki vārdu neatklās.