Dienvidkorejā pirmdien nogāzās Ķīnas aviosabiedrības "Air China" pasažieru lidmašīna "Boeing 767-200" ar 155 pasažieriem un 11 apkalpes locekļiem, no kuriem vismaz 54 izdzīvojuši, paziņoja Dienvidkorejas Iekšlietu ministrijas amatpersonas.
Līdz pulksten 10.50 pēc Latvijas laika tika atrasti 54 izdzīvojušie un trīs bojā gājušie. Izdzīvojušajiem, no kuriem vairāki bija kritiskā stāvoklī, tika sniegta medicīniskā palīdzība vairākās slimnīcās Dienvidkorejas otrajā lielākajā pilsētā Pusanā (Busanā) un tās piepilsētā Gimhē.

Amatpersonas sākotnēji bija paziņojušas, ka visi pasažieri un apkalpes locekļi tiek uzskatīti par bojā gājušiem, bet uz zemes neviens nav cietis. Tomēr vēlāk tika ziņots par 11, 20, 39 un 44 izdzīvojušajiem.

Laineris, kas bija izlidojis no Pekinas uz Pusanu, nogāzās pēc neveiksmīga mēģinājuma nolaisties Pusanas lidostā, kura atrodas Gimhē. Pēc šī mēģinājuma lidmašīna tika novirzīta no Pusanas uz Seulu, bet ceļā uz turieni ietriecās 500 metru augstā kalnā pie daudzdzīvokļu ēkas Gimhē, paziņoja Transporta ministrijas pārstāvis.

Pēc Ķīnas Civilās aviācijas pārvaldes ziņām, no lidmašīnas pasažieriem 135 bija Dienvidkorejas, 19 - Ķīnas un viens - Uzbekistānas pilsonis. Apkalpē, par kuras locekļu pavalstniecību netika ziņots, bija trīs piloti un astoņi stjuarti un stjuartes. Starp izdzīvojušajiem bija vismaz četri Ķīnas pilsoņi.

Dienvidkorejas otra lielākā aviosabiedrība "Asiana Airlines" paziņoja, ka lidmašīna pazudusi no radaru ekrāniem ar pulksten 11 (5 pēc Latvijas laika) lietus un miglas laikā. Glābšanas darbus, kuros piedalījās 457 ugunsdzēsēji un 10 helikopteri, apgrūtināja migla, lietus, dūmi un slidenā zeme katastrofas vietā.

Valdības pārstāvji paziņoja, ka ir atrasta lidmašīnas "melnā kaste" ar lidojuma datu un pilotu sarunu ierakstiem.

Seulas Kimpo lidostas pārstāvis paziņoja, ka lietus un miglas dēļ atcelti 38 avioreisi no šīs lidostas uz Ulsanas, Pusanas, Jeosu, Pohangas un Mokpo pilsētām un 42 avioreisi no šīm pilsētām uz Kimpo lidostu. Ir gaidāms, ka vairāki reisi tiks atcelti arī pēcpusdienā.

Katastrofa notika sešas nedēļas pirms Pasaules kausa finālspēlēm spēlēm futbolā, kuras kopīgi rīko Dienvidkoreja un Japāna. Dienvidkoreja prognozē, ka šo spēļu laikā Dienvidkoreju apmeklēs ap 60 tūkstoši Ķīnas futbola līdzjutēju, lai vērotu savas valsts pirmo piedalīšanos šajās spēlēs.

"Air China" pirmdien paziņoja, ka tā ir pirmā aviokatastrofa šīs kompānijas 47 gadu vēsturē.

Ķīnas reģionālās aviokompānijas deviņdesmito gadu sākumā pārcieta vairākas aviokatastrofas, bet kopš tā laika ir uzlabojušas savu lidmašīnu drošību. Iepriekšējā kādas Ķīnas lidmašīnas katastrofa notika 2000.gada jūnijā, kad Ķīnā būvēta lidmašīna "Yun-7" nogāzās pie upes Uhaņas pilsētā un šajā katastrofā gāja bojā 44 cilvēki lidmašīnā un septiņi uz zemes.

"Boeing Co." pārstāvniecība Ķīnā paziņoja, ka pirmdien katastrofu cietusī lidmašīna piegādāta aviosabiedrībai "China Air" pirms 17 gadiem, solīja palīdzēt katastrofas izmeklēšanā un izteica līdzjūtību upuru ģimenēm.

Lidmašīna tika piegādāta 1985.gadā un kopš tā laika bija nolidojusi 39 541 stundu un veikusi 14 308 nolaišanās. Pēc aviācijas lietpratēju atzinumiem, lidmašīnas "Boeing 767" var ekspluatēt 25 līdz 30 gadus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!