Lietuvā sākta izmeklēšana par neseno naftas noplūdi no Būtiņģes termināļa
Foto: DELFI.lt

Viļņa, 7.janv., LETA--BNS. Lietuvas Klaipēdas apgabala prokuratūra ceturtdien sāka pirmstiesas izmeklēšanu saistībā ar aizvadītā gada nogalē notikušo incidentu kompānijai "Orlen Lietuva" piederošajā Būtiņģes terminālī, no kura Baltijas jūrā noplūda nafta.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Saskaņā ar sākotnējiem datiem 2020.gada 28.decembrī Baltijas jūrā izplūda aptuveni 480 litri naftas. Lēsts, ka videi nodarītais kaitējums var sasniegt 26 000 eiro," norādīts prokuratūras paziņojumā.

Izmeklēšana sākta, lai konstatētu, vai iekārtu izmantošanā un uzraudzībā nav pārkāptas tiesību aktu prasības. Par to pārkāpšanu vainīgajiem var tikt piespriests naudas sods vai brīvības atņemšana uz laiku līdz sešiem gadiem. Izmeklētājiem arī jānoskaidro avārijas cēloņi un ekosistēmai nodarītā kaitējuma apmēri un raksturs.

Jau ziņots, ka 28.decembrī, atvienojoties Būtiņģes termināļa naftas uzpildes cauruļvadam, jūrā noplūda jēlnafta, kuras veidoto aptuveni 3,7 kilometrus garo un 100 metru plato plankumu vējš un straumes dzina Latvijas teritoriālo ūdeņu virzienā.

Nākamajā dienā gan Lietuvas, gan Latvijas amatpersonas paziņoja, ka naftas plankums jūrā vairs nav redzams, pieļaujot, ka nafta sakūlusies ar ūdeni un izkliedējusies, bet atbildīgie dienesti turpināja meklēt no termināļa norāvušos naftas uzpildes cauruļvadu, kurā vēl varētu būt palikusi viena līdz pusotra tonna naftas un kas varētu nokļūt citu kuģu ceļā, taču 31.decembrī meklēšana tika pārtraukta, jo saskaņā ar aprēķiniem cauruļvads tobrīd vairs neatradās Latvijas atbildības rajonā

Būtiņģes naftas termināļa peldošā platforma atrodas 1,3 kilometrus no Lietuvas un Latvijas robežas un 7,3 kilometrus no krasta.

Terminālis darbojas kopš 1998.gada un pieder Polijas kompānijas "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva", kas to izmanto vienīgi jēlnaftas importam sev piederošās Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcas vajadzībām.

Laikā no 1999. līdz 2008.gadam terminālī notikuši četri lielāki vai mazāki incidenti.

1999.gada decembrī terminālī pirmo reizi pārplīsa uzpildes cauruļvads. Toreiz nafta jūrā neizplūda, bet 2001.gadā terminālī notika divas avārijas - martā, sūknējot naftu Norvēģijas tankkuģī "North Pacific", stiprā vējā pārtrūka trose, kas noturēja kuģi pie bojas, kuģis sāka dreifēt, pārtrūka naftas uzpildes caurule un jūrā izplūda trīs tonnas naftas; daļa piesārņojuma sasniedza Latvijas teritoriālos ūdeņus.

Tā paša gada novembrī, zem ūdens pārplīstot caurulei, jūrā izplūda 59 tonnas naftas, no kurām izdevās savākt tikai desmit tonnas. Videi nodarītais kaitējums tika lēsts 2,6 miljonu litu (apmēram 750 000 eiro) apmērā, un prokuratūra ierosināja krimināllietu par jūras piesārņošanu.

Toreiz tika paziņots, ka cauruļu ražotājs iesaka ik pēc trim gadiem tās nomainīt, taču tas nebija izdarīts.

Vēl viens incidents Būtiņģes terminālī notika 2008.gada janvārī, kad, izkraujot tankkuģi "Stena Antarctica", jūrā izplūda aptuveni 400 kilogrami naftas, kas sasniedza Lietuvas krastu pie Sventājas.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

PKN Orlen
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form